لیسیدن مجرمانه

انتشار كروناویروس در ایران موجب شده است كه برخی از زخم‌های چركین سر باز كند و موجب حیرت ‏مردم شود. یكی از آنها رفتار برخی از افرادی است كه به نام مذهب، علیه مذهب فعالیت می‌كنند. از ‏جمله انتشار فیلمی كه برخی افراد از لیسیدن ضریح حضرت معصومه(س) گرفته و منتشر كرده‌اند. ‏این اقدام در شرایطی رخ داده است كه عموم مراجع تأكید موكد كرده‌اند كه دستورات بهداشتی اعلام شده ‏از طرف كارشناسان و دولت را باید رعایت كرد و مهم‌تر اینکه مقام معظم رهبری نیز به طرز معنادار و ‏روشنی از فعالیت‌های وزارت بهداشت و درمان و پزشكان و پرستاران و كادرهای درمانی و پزشكی تشكر ویژه ‏كرده‌اند. در چنین شرایطی لیسیدن ضریح و مخالفت علنی از طریق سخنرانی در حرم چه معنایی ‏دارد؟
مطابق قانون اقدامات مزبور جرم است. اینكه یك نفر به خودش زیان برساند، خلاف شرع و حرام است،  ولی آلوده كردن فضای عمومی یا آلوده كردن ‏خود، به نحوی كه منجر به آلوده شدن دیگران شود، جرمی آشكار است و نیازمند ورود و برخورد مستقیم ‏پلیس و دستگاه قضائی است. لیسیدن ضریح ممكن است برای آن فرد زیان‌آور باشد، ولی از یك سو ضریح را ‏آلوده كرده است و از سوی دیگر ممكن است خودش  ناقل بیماری باشد و از همه بدتر نوعی ‏هنجارشكنی و تظاهر به عمل خلاف شرع و قانون است كه همه اینها جرم و موجب ضمان است.
متأسفانه فردی كه این اقدام را انجام داده است دوباره فیلمی منتشر كرده و برخلاف واقع گفته كه پیش از ‏كرونا این كار را كرده است، در حالی كه این مسأله هیچ تفاوتی در اصل ماجرا ندارد ضمن آنكه خلاف واقع ‏نیز است. بدترین اثر این اقدام زشت، وهن اسلام و شیعه است و شاید به همین علت است كه او اقدام به ‏تولید فیلمی جدید  کرده و سعی در توجیه عمل زشت قبلی‌اش داشته است. موضوع فقط رفتار ناشایست این ‏جوان نیست. مسأله مهم‌تر سخنرانی فردی است كه به روشنی و برخلاف سیاست‌های نظام و نیز برخلاف ‏عقل و دانش بشری و از جایگاه دین دارد سخنرانی می‌كند و به صورت عجیبی می‌گوید كه می‌خواهند دین ‏ما را بگیرند! اینها چه ربطی به گرفتن دین دارد؟ این افراد در برابر آلوده شدن و احتمالاً مرگ دیگران ‏مسئولیت كیفری و حقوقی دارند و باید به اتهام آنان رسیدگی شود و مجازات شوند‎.