سخنگوی قوه قضائیه خبر داد مرخصی بیش از ۵۴ هزار زندانی

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات قوه قضائیه در این راستا گفت که طبق بخشنامه معاون اول قوه قضائیه قرار است رسیدگی محاکم تا حد امکان به صورت غیرحضوری انجام شود.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشستی خبری که به صورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد، اظهار کرد: امروز جامعه ما شاهد شیوع ویروس کرونا درکشور و مبتلا شدن جمعی از هموطنان عزیز ما به این ویروس منحوس است و تلاش جامعه پزشکی و پرستاری به عنوان مدافعان سلامت کشور جای تقدیر دارد و کار آنها امروز نمونه بارز جهاد در راه خداست. امروز عزت جامعه پزشکی ما روزافزون شده و اعتماد مردم ما به این قشر تقویت شده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: ما در یک هفته اخیر شاهد چند اقدام مثبت در قوه قضائیه بودیم. یکی صدور بخشنامه مرخصی به زندانیان از سوی ریاست قوه قضائیه و دیگری صدور بخشنامه کنترل و کاهش زندانیان جدیدالورود به زندان‌ها بود و اینکه اجرای احکام قطعی صادره به سال ۹۹ موکول شود.
اسماعیلی ادامه داد: اقدام دیگر قوه قضائیه صدور بخشنامه متناسب‌سازی فرایند رسیدگی‌ها با شرایط امروز جامعه بود؛ لذا با دستور ریاست قوه قضائیه از ناحیه معاون اول قوه قضائیه بخشنامه به کلیه محاکم قضایی صادر شد که رسیدگی‌هایی که امکان دارد به صورت غیرحضوری انجام شود و سخنان اصحاب پرونده به صورت لایحه به دادگاه‌ها بفرستند و در خارج از وقت اداری رسیدگی به پرونده‌های معوق به صورت دورکاری انجام شود و از جلب غیرضرور در این ایام اجتناب شود. تا آنجایی هم که امکان دارد از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک اطلاع‏رسانی‌ها انجام شود. اقدام دیگر قوه قضائیه برخورد صریح و قاطع و بازدارنده و مناسب نسبت به پرونده‌های احتکار و کسانی که با سودجویی اقلام دارویی مردم را احتکار کردند بود.


وی در پاسخ به سوالی درباره برخورد قوه قضائیه با محتکرین گفت: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی و بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می‏کنند اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می‌ماند و سخت‌ترین مجازات را دارند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر از احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته پرونده در دادسرای تهران منتهی به کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم در شعب ویژه دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه به صورت علنی در شعب ویژه برگزار می‏شود.
اسماعیلی تاکید کرد: قطعاً مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آن‌ها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی الارض مطابق قانون مجازات اعدام وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از پنج سال تا بیست سال برای مرتکبین این جرایم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در مورد افرادی که کلیپ‌هایی در فضای مجازی از آنها منتشر شده بود که اقدامات نامتعارفی در اماکن زیارتی انجام می‌دادند و موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شده بود در مشهد و قم شناسایی شدند و اقدامات لازم انجام شد.
وی درباره سلامت زندانیان اعم از نازنین زاغری، ضیاء نبوی و ندا ناجی گفت: ما به زندانیان مرخصی دادیم و بیش از ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و بهداشت و سلامت زندانیان با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است. نازنین زاغری در سلامت کامل است و فضاسازی شد و دیروز با خانواده‌اش تماس داشت. برخی دیگر از زندانیان در بیرون هستند و یک نفر دیگر هم مقدمات اعطای مرخصی‌اش فراهم شده و ظرف امروز و فردا به مرخصی می‌آیند و سلامت زندانیان برای ما اهمیت دارد و امنیتی و غیرامنیتی ندارد و شرایط امنیتی‌ها به مراتب بهتر است.
اسماعیلی تاکید کرد: نظارت بر امر توزیع کالاها بر عهده دولت است. شبکه توزیع ما معیوب است و باید بر آن نظارت شود. ادعا می‌شود کالاهای وارداتی از مبداء تا انبار رصد می‌شود اما در همین انبار کشف شده، چهار پنجم کالاها، وارداتی بود و اگر رصد وجود داشت نظام گمرکی و وزارت صنعت باید می‌دانست که این دستکش‌ها در چه تاریخی وارد شدند و چرا توزیع نشده‌اند لذا بخش‌های نطارتی وطیفه خود را انجام دهند و هر کجا نیازمند کمک قوه قضائیه هستند مطمئن باشند که انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: قبل از اینکه وکلا تقاضا کنند، هم در بخشنامه رئیس قوه و هم در بخشنامه دیروز تصویب شده که دادرسی‌ها را انجام می‌دهیم و اغلب دادرسی‌ها بر اساس مستندات به صورت غیر حضوری انجام می‌شود و شاهد کاهش اصحاب پرونده خواهیم بود گزارشاتی که داریم این است که در هفته قبل ورودی به واحدهای قضایی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و مطمئن هستیم که با بخشنامه دیروز حضور مردم در واحدهای قضایی کاهش می‏یابد.
اسماعیلی بار دیگر تصریح کرد: از زمان صدور بخشنامه رئیس قوه قضائیه از هفته گذشته تاکنون ۵۴ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفته‏اند و ما شاهد کاهش ورودی زندانیان در این هفته در مقایسه با هفته قبل بودیم و ورودی زندان‌ها در این هفته ۳۵ درصد کاهش یافته است.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره نوسانات قیمت ارز و برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران ارزی گفت: متاسفانه در شرایطی مواجه می شویم که افراد سودجو به دنبال کسب درآمد نامشروع در توزیع ارز و مسائل پولی و بانکی هستیم. در برهه اخیر مقارن با ایام انتخابات بود و شاهد التهابات ارزی بودیم که با تلاش همکاران در دادسرای تهران ۳۷ نفر در ارتباط با اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند که ۳۱ نفر آنها کماکان در بازداشت هستند و با بازداشت این دلالان ثباتی در بازار ایجاد شد و شاهد بازگشت نرخ ارز بودیم.
وی در پایان گفت: در یکی از پرونده‌های سابق در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی رایی از دادگاه ویژه صادر شده است. براساس رای صادره تیمور عامری برمکی به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی به تحمل ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و جزای نقدی، کاظم نجف آبادی فراهانی نیز به جرم اخلال در نظام ارزی به ۱۱ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق و جزای نقدی، محمد حسین زندیه به تحمل ۵ سال حبس و جزای نقدی، علی اصغر سلطانی گهر به تحمل شلاق و پرداخت جزای نقدی و محمد شفیعی کارمند اداره ثبت به ۵ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی و بابک حسینی به جزای نقدی و ضبط وجوه ناشی از فعالیت نامشروع محکوم شدند. همچنین سه شرکت با نام‌های دلفین آبی و دکا تجارت آتی و کشت صنعت تکدانه سبز سبحان که فعالیت غیرمجاز در حوزه ارزی داشتند به انحلال و مصادره اموال محکوم شدند و اهتمام ما در برخورد با اخلالگران جدید است.