ژوبین صفاری از مردم عقب نیفتید

ایتالیا کل کشور خود را قرنطینه کرد. محدودیت‏های سفر و رفت و آمد در این کشور وضع شد تا شیوع بی‏رحمانه کرونا را کنترل کنند. اتفاقی که پیش از این در چین رخ داد و اگر قرنطینه نمی‏شد احتمالاً از جمعیت بالای یک میلیاردی چین، میلیون‏ها نفر به این بیماری مبتلا می‏شدند. در کشور ما اما این مردم هستند که جلوتر از مسئولان در شبکه‏های اجتماعی به هم توصیه می‏کنند در خانه بمانند و یا حتی برای جلوگیری از ورود مسافران به شهرهای‏شان به طور عملی اقدام می‏کنند. در‏واقع در نبود مدیریت بحران کارآمد این مردم هستند که حتی باید رو در روی هم قرار گیرند تا از شیوع این ویروس جلوگیری کنند. اتفاقی که باید در همان روزهای نخست رخ می‏داد اما وقتی صحبت از قرنطینه شهر قم شد گفتند این روش مربوط به جنگ جهانی اول است در حالی که هیچ راهکار جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشد. کرونا حالا مسئولان را هم درگیر کرده است و مجلس حتی برای تعیین و تکلیف بودجه سرنوشت ساز سال 99 هم تعطیل شده است. اما هنوز هیچ دستورالعمل مشخصی برای سایر مردم و مهار این ویروس وضع نشده است. وزارت بهداشت توصیه‏های خود را به مردم می‏کند اما همچنان با موضوعاتی مانند احتکار ماسک به سبک رضاخان با چند محتکر برای درس عبرت دیگران برخورد قهری می‏شود بی‏آنکه نظارت و اعمال حکمرانی قدرتمند در نهادهای تصمیم ساز جریان داشته باشد.
کرونا بیماری غافلگیرکننده ای نبود هشدار آن از زمان شیوع گسترده در چین به سایر کشورها داده شده بود اما دریغ از آنکه حتی ابتدایی‏ترین اقدام از جمله تعطیلی پروازها از چین به ایران صورت بگیرد. این از‏هم گسیختگی مدیرتی بی‏تردید سرانجام خوبی ندارد. بی‏برنامه‌گی‏ای که حتی برای اعلام کاهش ساعات اداری هم دیده می‏شود و یک تصمیم در طول یک روز چند بار تغییر می‏کند.
بی‏تردید این نوع از مدیریت در مردم نوعی از احساس بی‏پناهی ایجاد می‏کند. آمارها برای مردم محل تردید است و فضای عمومی پر از اضطراب‏های پنهان از آینده این بیماری‏. با این حال اما مردم در این شرایط نیاز دارند تا یک صدای واحد از حاکمیت تصمیم‏ساز شنیده شود و همه واقعیت موجود را با آن‏ها در میان بگذارد. مردم در این شرایط نیاز دارند شاهد یک حکمرانی خوب باشند تا اعوجاج دست پاچه و چند صدایی از سوی تصمیم‏گیرانشان.
در شرایطی که فشار اقتصادی بر اکثریت مردم حاکم است اما هیچ عمل غیر متمدنانه‏ای از مردم سر نزده است. نه به فروشگاه‏ها هجوم برده‏اند و نه اصول بهداشتی را رعایت نکردند. حالا مردم منتظرند ببینند در این شرایط مدیریت تصمیم‏سازان‏شان با پشتوانه رای‏های بالا هم می‏تواند مقتدر و متمدن عمل کنند؟ آیا تصمیم‏سازان‏شان قدر این مردم را می‏دانند؟
تردیدی نیست که شرایط امروز بسیار ویژه‏تر از آن است که بتوان مانند سال‏های گذشته و بحران‏های گذشته با پنهان‏کاری در ناکارآمدی‏ها و با چند تصمیم آنی از آن عبور کرد. این بحران با جان مردمی سر و کار دارد که دامان مسئول و غیر مسئول را گرفته است. پس برای یک بار هم که شده این بار به حرف مردم گوش دهید و این بحران را جدی تر بگیرید. در این شرایط بهتر است یک ستاد مقتدر برای بحران کرونا متشکل از متخصصان کارکشته از حوزه مدیریت تشکیل شود و این بار بدون هیچ مصلحتی هر مدیر ناکارآمدی از چرخه حذف شود. باور کنید مصلحت تغییر مدیران بیشتر از سکوت در برابر نالایقی آن‏هاست. این بحران تبعات اجتماعی جدی‏تری نسبت به بحران‏های قبلی دارد. از تجربیات جهانی درس گرفته و اگر لازم است همه شهرها قرنطینه شوند. این شرایط را باید جدی گرفت. تبعات اهمال کاری جبران ناپذیر است.
سایر اخبار این روزنامه
چرا پروژه بومی‌سازی پیام‌رسان‌های داخلی موفق نبود؟ باگی به بزرگی یک اپلیکیشن! ژوبین صفاری از مردم عقب نیفتید «ابتکار» از بی‌توجهی به احیای اعتماد عمومی در شرایط بحرانی گزارش می‌دهد اعتماد در بستر بیماری «ابتکار» وضعیت صنعت خودروسازی در سال جاری را بررسی کرد ‌بازار خودرو، چشم به راه سال جدید خانواده‌های مشمولان خدمت سربازی نگران عزیزان شان هستند پشت دیوارهای پادگان در روزهای کرونا زده چقدر و چگونه می‌توان روی همراهی مردم در حل بحران‌هایی مثل شیوع کرونا حساب کرد؟ چاله بزرگ سر راه کمک‌های مردمی بخش خصوصی پیشنهادهایی را برای حمایت از اصناف مطرح کرد تصمیم کرونایی برای حمایت از اصناف «ابتکار» تحولات مربوط به انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در آمریکا را بررسی می‌کند با موافقت رهبر انقلاب‏ «مدافعان سلامت»، «شهید خدمت» محسوب می‌شوند روحانی در تماس تلفنی با استانداران قم، گیلان و مازندران: پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا با قاطعیت اجرا شود امیر سرلشکر موسوی: ارتش برای حفظ سلامت مردم و ارتقای توان دفاعی تلاش دارد