11364مبتلا، ۵۱۴ فوتی و 3529 مورد بهبود کامل


به گزارش ایسنا، کیانوش جهانپور دیروز گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاهی جدید، هزار و ۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر افزایش یافت.
جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون سه هزار و ۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و‌ترخیص شده‌اند.
وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹، جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشور به تفکیک استان نیز به این ‌ترتیب است که در تهران ۳۰۳ مورد، قم ۴۲ مورد ،‌گیلان ۷۱ مورد، اصفهان ۱۱۰ مورد، البرز ۶ مورد، مازندران ۱۹۲ مورد، مرکزی ۴۸ مورد، قزوین ۱۲ مورد، سمنان ۳۸ مورد، گلستان ۲۱ مورد، خراسان رضوی ۱۱۰ مورد، فارس ۳۳ مورد، ‌لرستان ۲۵ مورد، آذربایجان شرقی ۹۷ مورد، خوزستان ۱۵ مورد، یزد ۴۶ مورد، زنجان ۲۰ مورد، کردستان ۹ مورد، اردبیل ۱۵ مورد، کرمانشاه ۱۵ مورد، کرمان ۱۲ مورد، همدان ۱۰ مورد جدید، سیستان و بلوچستان دو مورد، هرمزگان چهار مورد، ایلام هشت مورد و آذربایجان غربی ۲۵ مورد جدید شناسایی شده است.


به گفته جهانپور، آمار مبتلایان جدید در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر صفر
بوده‌ است.
با اجرای طرح بسیج ملی
موج ورود نسبت به خروج
در بیمارستان‌ها،کاهش یافت
وزیر بهداشت با‌ اشاره به اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در کشور، گفت: این طرح ابتدا در چهار استان کشور اجرا شد و نتایج بسیار مطلوبی گرفتیم و مقرر شد که بعد از چندین روز در صورت نتیجه بخش بودن طرح، آن را در کل کشور اجرا کنیم.
به گزارش وزارت بهداشت، سعید نمکی روز پنجشنبه، اظهار داشت: در گیلان و قم و سایر استان‌هایی که اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا آغاز شده، موج ورود نسبت به خروج در بیمارستان‌ها، منفی شده و کاهش یافته است و در این استان‌ها به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر شاهد امواج طوفانی مراجعه بیماران نیستیم و همکاران ما در دو سه روز اخیر به نقطه آرامش نسبی رسیده‌اند.
نمکی افزود: سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته حدود سه و نیم میلیون نفر از نظر ابتلا به ویروس کرونا در این استان‌ها، ارزیابی شده‌اند که از بین این افراد، هزار و 200 نفر را شناسایی کردیم که باید تحت مراقبت قرار گیرند و در بین آنها، فقط 270 نفر بستری شدند و حدود دو هزار و 700  نفر از افرادی که با بیماران مبتلا به کووید19 در ارتباط بودند، شناسایی شدند و تحت مراقبت قرار گرفتند. وی اظهار داشت: طرح بسیج ملی مقابله با کرونا با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بسیج، سازمان‌های مردم نهاد، نظام پرستاری و نظام پزشکی و سایر ارگانها در کشور آغاز شد و هدف ما این است که با استفاده از بستر پرونده الکترونیک سلامت، ارتباط تنگاتنگی را با خانواده‌ها برای بیماریابی داشته باشیم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا به دنبال این هستیم که سرعت تشخیص را برای افراد دارای علائم بیماری، افزایش دهیم و خوشبختانه تعداد آزمایشگاه‌های کشور از سه به 50 آزمایشگاه در این هفته رسیده و در هفته جدید، تعداد آزمایشگاه‌ها در کشور به 70 می‌رسد و بخش خصوصی مورد وثوق نیز به‌عنوان آزمایشگاه‌های مرجع، به ما کمک خواهند کرد تا سرعت تشخیص بیماری افزایش پیدا کند و افراد مبتلا را در اولین مراحل، ایزوله کرده و از آلودگی سایر افراد، جلوگیری کنیم.
 نمکی گفت: برخلاف روزهای اول که هجمه سنگین مردم به‌دلیل ‌ترس از کرونا، باعث شد افراد آلوده و مشکوک را در بیمارستان‌ها در کنار همدیگر بستری کنیم اما در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، کاملاً افراد مشکوک و آلوده از همدیگر جدا می‌شوند و با مسیر خاصی که تعریف شده، این افراد هیچ ارتباطی با همدیگر نخواهند داشت. بار‌تراکم بیمارستان‌ها با اجرای این طرح، به شدت کاهش می‌یابد و با شناسایی موارد آلوده قبل از ورود به بیمارستان، موج گرفتاری‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنیم.
 اگر مردم رعایت نکنند...
ایرج حریرچی نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا که بعد از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه کرونا، دیروز به استان گیلان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر  ابتلا به کرونا را نزولی کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد هم مزاحم ما باشد.
عرضه داروهای
بیماران کرونایی قرنطینه خانگی
در داروخانه‌های منتخب
مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران کرونایی که با تشخیص پزشک نیاز به قرنطینه خانگی دارند، در داروخانه‌های منتخب عرضه می‌شود.
به گزارش فارس، علی رزازان اظهار داشت: داروی بیماران مبتلا به کرونا علاوه ‌بر بیمارستان‌ها در داروخانه‌های سرپایی بیمارستان‌ها در اختیار بیمارانی که اطلاعات آنها در سامانه سیب وزارت بهداشت ثبت شده قرار می‌گیرد.
رزازان افزود: داروی بیماران سرپایی در تهران در داروخانه‌های  ۲۹ فروردین (در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران) و داروخانه شهید کاظمی‌(در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) ارائه می‌شود.
وی در مورد نحوه عرضه داروی بیماران کرونایی در استان‌ها نیز گفت: مطابق ثبت اطلاعات بیماران در سامانه سیب، در شهرستان‌ها نیز مراکز خدمات جامع سلامت داروهای بیماران مبتلا به کرونا را عرضه می‌کنند.
مسئول امور توزیع سازمان غذا و دارو ضمن تأکید بر عدم مراجعه شخص بیمار به داروخانه برای تهیه دارو، خاطرنشان کرد: همراه بیمار با مراجعه به داروخانه‌های مورد‌ اشاره و با  تأیید اصالت نسخه در سامانه سیب می‌تواند دارو را تهیه کند.
ابلاغ دستورالعمل واردات فوریتی تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مقابله با کرونا
اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا به منظور تسریع در تامین کالاهای مورد نیاز و همچنین کاهش دفعات مراجعه حضوری، فرآیند صدور مجوز فوریتی به شرح ذیل ابلاغ می‌شود: کالاهای مورد نیاز  شامل انواع ماسک (جراحی و فیلتردار)، لباس یکسره، محافظ صورت، تب‌سنج، پالس اکسی‌متر، دستگاه‌های کمک تنفسی، کیت تشخیص کرونا است.