پرونده سازی برای داوینچی معمای بازگشت تاج و عادت های بد بهتاش!

*موهای بهتاش، رفتارش با خانواده، نوع صحبت کردنش با پدر و مادر و... همه این ها چیزهایی بود که در پایتخت 6 شوکه مان کرد. این البته خیلی عجیب و آن چنان غریب نبود. در سری قبلی هم چنین شخصیتی از بهتاش فریبا دیده بودیم که بعدا از رفتار و گفتارش پشیمان شد اما وقتی شخصیت بهتاش دروازه بان را با آن بهتاش قبلی مقایسه می کنیم زبان مان بند می آید. به خصوص  وقتی رفتارهای بد به ارسطو، نقی و حتی هما می رسد.  در سری جدید پایتخت، بارها شاهد شوخی های پرخاشگرانه هستیم.دست انداختن دیگران، توهین، تمسخر، آزار کلامی و جسمی، جزو شوخی های پرخاشگرانه هستند. ممکن است این سکانس ها باعث خنده شوند اما چنین خنده ای به قیمت بی احترامی به شخصیت افراد تمام می شود. بهتاش نقش مادرش را به رسمیت نمی شناسد و معمولا با او محترمانه صحبت نمی کند. او  به دلیل عصبانیت، سرش را به دیوار می کوبد و به ارسطو لگد می زند. در این سریال درباره مواد مخدر به راحتی صحبت می شود و خاص تر این که صحنه خشونت باری نمایش داده می شود که بهبود به دلیل سندروم دست بی قرار، دوبار ارسطو را از گردن روی دستش می گیرد! یکی از آسیب های نمایش خشونت در تلویزیون این است که مخاطب یاد می گیرد به جای تجربه هیجان هایش، آن ها را به طور افراطی تخلیه کند.  این فصل از پایتخت با همه ایرادات فنی و محتوایی مخاطب زیادی را پای تلویزیون نشانده است. به همین بهانه از زاویه روان شناسی به ابعاد گوناگون سریال می پردازیم.
*در سال 2003 میلادی(1382 هـ.ش)، رمان «کُد داوینچی»، نوشته «دان براون» به اتمام رسید، هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد که این رمان، به یکی از جنجالی‌ترین آثار ادبی تاریخ تبدیل می‌شود. براون که علاقه فراوانی به نگارش داستان‌هایی با ژانر پلیسی و ماجراجویی داشت، این بار به سراغ یکی از تأثیرگذارترین نقاشان و مهندسان تاریخ اروپا رفت و از او چهره‌ متفاوتی ارائه کرد. داوینچی را بیشتر با نقاشی‌های معروفش مانند «مونالیزا» و «شام آخر» می‌شناسند و اتفاقاً تابلوی آخری، نظر براون را برای نگارش رمان جنجالی‌اش جلب کرد؛ رمانی که تا سال 2006 در ردیف پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت و در همین سال، «آکیوا گلدسمن»، کارگردان یهودی هالیوود، بر مبنای آن، فیلم «کُد داوینچی» را با نقش‌آفرینی تأثیرگذار «تام هنکس»ساخت؛ فیلمی که سایر وجوه شخصیتی نابغه ایتالیایی را به محاق برد و اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخت. آیا ادعایی که «دان براون» در رمان «کُد داوینچی» درباره نقاش مشهور ایتالیایی، مطرح و او را وابسته به یک فرقه سری ( «دیر صهیون) معرفی می‌کند، مبنای تاریخی دارد؟   صفحه تاریخ (12) را بخوانید.
*فدراسیون فوتبال سال پرتلاطمی را به پایان رساند و تقریبا وضعیت کنونی این مجموعه شباهتی به یک سال قبل ندارد؛ البته این موضوع به این معنی نیست که وضعیت بهتر شده بلکه اوضاع آشفته‌تر و بحرانی‌تر از آن است که نوید روزهای خوب برای تیم‌های ملی و رده باشگاهی ایران بدهد. در حالی پرونده این فدراسیون در روزهای پایانی ۹۸ بسته شد که فیفا اجازه برگزاری انتخابات زودهنگام را به فوتبال ایران ندارد و این موضوع تا زمان اصلاح اساس‌نامه به آینده موکول شد.  اگر چه روزهای پایانی سال ۹۸ برای فدراسیون فوتبال سخت و فرسایشی بود اما نوید برگزاری انتخابات در ۲۵ اسفند، می‌توانست یک نسیم ملایم بر این دریای خروشان باشد اما فیفا اجازه برگزاری انتخابات را به علت آن چه «مشکلات اساس‌نامه‌ای» خوانده بود، نداد و پیگیری‌های فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به سرانجام نرسید تا ساز و کار اصلاح اساس‌نامه چیده شود. مهدی تاج به عنوان چهره‌ای که سال‌ها در فوتبال ایران حضور داشت، از سال ۹۵ عهده‌دار فدراسیون شد و در شروع کارش اقدامات موثری انجام داد اما او به تدریج  دچار مشکلاتی در این مجموعه شد و نتوانست تصمیمات درستی را اتخاذ کند. با این وجود به نظر نمی‌رسید او نسبت به ریاست در چهار سال آینده بی میل باشد اما بیماری قلبی در آخرین روزهای ۹۸، موجب استعفای او از ریاست فدراسیون شد تا حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون شود و زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم شود.  اما دست بر  تقدیر فیفا کار خودش را کرد و با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال قبل از اصلاح اساسنامه، مخالفت کرد. حالا سوال این جاست: بازگشت تاج چقدر احتمال دارد؟