عدم اخذ وجه از بیماران کرونا در مراکز درمانی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر عدم اخذ وجه از بیماران مبتلا به بیماری کرونا با توجه به مصوبه ستاد ملی کرونا و همچنین استفاده از ظرفیت بیمه سلامت تاکید کرد. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی‌وزارت بهداشت، دکتر سعیدنمکی در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور همچنین تاکید کرد: در مورد افرادی که فاقد پوشش بیمه، بی بضاعت و یا اتباع خارجی هستند از محل منابع طرح تحول نظام سلامت محاسبه و در حساب‌های بستانکار آن دانشگاه لحاظ شود. 
روند «بهبود» سرعت گرفت
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۲۰۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. به گزارش ایسنا، دکتر جهانپور گفت: از ظهر روز 16 فروردین تا ظهر روز ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۴۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. وی گفت: با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۸۲۲۶ نفر رسید. جهانپور گفت: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت،  ۱۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تا کنون از وجود ۳۶۰۳ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، محروم شده ایم و دیگر در بین ما نیستند. به گفته جهانپور، خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۲۲۰۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند. وی گفت: ۴۰۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که تا ظهر روز 17 فروردین ۱۸۹۷۹۰ آزمایش تشخیصی کووید۱۹ در کشور انجام شده است. 
همچنین سخنگوی وزارت بهداشت ضمن مقایسه روند ابتلا، فوت و بهبودی ناشی از بیماری کرونا در ایران و دنیا، درباره جدیدترین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت برای استفاده از ماسک از سوی مردم، گفت: اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران درباره استفاده از ماسک، گفت:‌ براساس آخرین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و  مرکز مبارزه با بیماری‌های آمریکا افراد هنگام حضور در مکان‌هایی مانند مترو و اتوبوس که امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، بهتر است که از ماسک استفاده کنند و  توصیه قبلی مبنی بر عدم استفاده از ماسک، برداشته شده است. اگرچه اولویت ما همچنان استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمانی است اما برای افرادی که اجبارا باید از منزل خارج شوند توصیه می‌کنیم از ماسک‌های خانگی استفاده کنند. روش تهیه ماسک خانگی هم به صورت کلیپ استاندارد در سازمان غذا و دارو تهیه شده که امروز دوباره منتشر می‌شود. مردم بدانند استفاده از ماسک‌های n ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است. 


وی درباره اینکه بر اساس نامه منتسب به رییس دفتر رئیس جمهور به وزیر بهداشت مبنی بر اینکه که طبق پروتکل ها، فعالیت‌های اقتصادی  تمام مراکز از بیستم به بعد آغاز شود، گفت: اطلاعی از نامه خاصی ندارم. آنچه باید عملیاتی شود مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پس از تایید رئیس جمهور است. موضوع تا بیست و سوم به قوت خود باقی است و بعد از آن برخی مشاغل می‌توانند بازگشایی داشته باشند. این روند مرحله‌ای و تدریجی است و شاخص آن هم مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست. در ادارات دولتی حضور یک سوم کارکنان در نظر گرفته شده بود که اکنون به صورت دو سوم در نظر گرفته شده است و آن یک سومی‌که حضور پیدا نمی‌کنند، باید از موارد دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشند. رییس مرکز روابط عمومی‌وزارت بهداشت گفت: ممکن است نامه‌های زیادی رد و بدل شود که لزومی‌برای انتشار آنها وجود ندارد. این موارد هیچ کدام قابل انتشار نیست و قرار هم نیست منتشر شود و اصلا مصوبه ستاد نیست. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوباتی دارد و آنچه امروز مصوب شده با تایید رییس جمهوری ابلاغ خواهد شد. در نتیجه آنچه خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، قابلیت اجرایی دارد. 
جهانپور درباره اهمیت پذیرش رایگان اتباع افغانستان در بیمارستان‌های دولتی، گفت: رویکرد کشور ما انسانی است و سلامت جزء حقوق عامه انسان‌ها است که اتباع افغانستان نیز از این حق برخوردار هستند. اخلاق انسانی حکم می‌کند هر آنچه برای مردم خود جاری و ساری می‌دانیم، آن را برای همه عزیزان از جمله اتباع خارجی محفوظ بداریم. هر پاندمی‌جهانی زمانی قابل رفع است که مسئولیت مشترک از سوی جوامع مختلف پذیرفته شود. 
جهانپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استانی در کشور وجود دارد که دارای وضعیت سفید باشد، اظهار کرد: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد. وی درباره وضعیت بوشهر نیز، گفت: این شهر در چند روز اخیر موارد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است، اما همچنان موارد ابتلا وجود دارد. 
اطلاع رسانی درباره کرونا 
با تلفن گویای ۱۵۶۹
سامانه کشوری تلفن گویا ۱۵۶۹ جهت اطلاع رسانی کرونا توسط اتاق فکر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد. به گزارش ایسنا، دکتر طیبه نجفی مقدم، مسئول شورای اتاق فکر معاونت بهداشتی گفت: نقش مردم در مهار بیماری کرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت نقش پذیری و مشارکت مردمی، مهار این بیماری امکان پذیر خواهد بود. در این راستا سطح  آگاهی مردم در رابطه با بیماری کرونا نقش مهمی‌در همکاری آنها خواهد داشت که افزایش سطح آگاهی مردمی‌بر عهده دست اندرکاران برنامه است که اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهند. وی افزود: در این راستا  اتاق فکر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری وزارت ارتباطات، سامانه تلفن گویای کشوری ۱۵۶۹ را راه اندازی کرده است. سامانه فوق به طور رایگان در رابطه با راه‌های پیشگیری و نحوه انتقال ویروس، همچنین سایر نکات لازم درباره کرونا ویروس، اطلاع‌رسانی می‌کند. شماره فوق توسط تلفن ثابت و همراه بدون پیش شماره قابل استفاده است. 
تشریح چگونگی پیگیری وضعیت بیماران کرونا پس از ترخیص از بیمارستان
عباسعلی دلاوری مدیر بیمارستان بقیه‌الله در گفتگو با ایلنا، در خصوص پیگیری وضعیت بیماران مبتلا به کرونا پس از ترخیص از بیمارستان گفت: بیمارستان بقیه‌الله در شرایط عادی باشگاه آموزش بیمار دارد و به صورت روتین با بیماران بعد از ترخیص به صورت تصادفی تماس گرفته و شرایط بیمار بررسی می‌شود. به گزارش ایلنا، وی افزود: از زمان پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان بقیه‌الله، سیستم پیگیری (فالو آپ) تشکیل داده شد و از حالت نمونه‌‌ای به سرشماری کلی تغییر پیدا کرد و با همه بیماران پس از ترخیص تماس گرفته می‌شود. 
او در تشریح چگونگی اجرای این طرح گفت: در ساعت مشخصی که از قبل با بیمار هماهنگ شده، بین دو بازه زمانی ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر و ۳ بعد از ظهر تا ۷ غروب با یک چک لیست و سوالات مشخص پیگیری امور درمانی بیمار انجام می‌شود. دلاوری در خصوص نوع سوالاتی که از بیماران پرسیده می‌شود، گفت: سوالات تخصصی و مشاوره‌ای از بیماران پرسیده می‌شود و اگر بیمار نیز سوال یا خواسته‌ای داشته باشد، قابل پیگیری است که یا با برقراری ارتباط با کادر درمان و پزشک متخصص انجام می‌شود و یا برای انجام آزمایشات تخصصی ارجاع داده  می‌شود. 
مدیر بیمارستان بقیه‌الله در پاسخ به این سوال که پیگیری وضعیت بیمار تا چه مدتی ادامه دار است؟ اظهار داشت: استاندارد بین‌المللی پیگیری وضعیت بیماران ۳ تا ۷ روز پس از ترخیص است، اما باتوجه به شرایط ویژه بیماران کرونایی، در بازه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت با بیمار تماس گرفته می‌شود. او در پاسخ به اینکه آیا در مورد  بیماران کرونایی بازگشت مجدد به بیمارستان به دلیل بدتر شدن وضعیت جسمی‌رخ داده است؟ گفت: در علم پزشکی این مساله تقریبا روتین است، اما شرایط بیماری کرونا به گونه‌ای است که بیماران اضطراب بیشتری دارند و هر علائم مترقبه‌ای که نسبت به بیماری احساس می‌کنند، به بیمارستان رجوع می‌کنند و تمایل دارند درمان را ادامه دهند، اما خوشبختانه تعداد مراجعان مجدد خیلی کم بوده است. دلاوری تصریح کرد: این کانال ارتباطی یکطرفه نبوده است و در بیمارستان یک سامانه ارتباط مردمی‌با شماره ۳۰۳۰ داریم و هر بیماری که با این شماره تماس بگیرد نیز به سیستم پیگیری (فالو آپ) متصل می‌شود و به نیازهای درمانی و آموزشی بیمار پاسخ داده می‌شود.  
دلاوری در خصوص اینکه آیا بیماران پس از ترخیص هم در قرنطینه می‌مانند یا خیر گفت: براساس استاندارد تاکید شده وزارت بهداشت و تجربه خارجی معمولا ۱۴ روز قرنطینه را برای بیماران پیش‌بینی کرده‌اند و ما نیز برای بیماران سرپایی و بیمار بستری بعد از ترخیص همین را توصیه کرده‌ایم. او درخصوص اجرای این طرح در سایر بیمارستان‌ها نیز گفت: چندین دستورالعمل درمانی و مراقبتی پس از ترخیص از سوی وزارت بهدات تدوین و ابلاغ و به صورت یکسان برای همه بیمارستان‌ها ارسال شده است و توصیه بر اجرای آن است و به احتمال قوی در سایر بیمارستان‌ها نیز اجرا می‌شود. 
رئیس بیمارستان بقیه‌الله همچنین درخصوص روند مراجعه بیماران به نسبت اوایل شیوع کرونا گفت: تقریبا در مرحله کنترل هستیم و سیستم بهداشت و درمان می‌داند چه برخوردی با بیماران کرونایی باید صورت گیرد. تقریبا از حالت پیک پایین نیامده‌ایم، اما میزان مراجعه و منجر به بستری در حال کم شدن است و در ۷۲ ساعت گذشته روندی ثابت داشته است و امیدواریم این روند حفظ و کاهش یابد. 
دولت، طرح فاصله گذاری اجتماعی را 
تا دو هفته آینده تمدید کند
معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی توسط دولت باید تا دو هفته دیگر در کشور تمدید شود تا کنترل ویروس کرونا به مرحله تثبیت برسد. پیام طبرسی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: با توجه به شدت زیاد واگیردار بودن ویروس کرونا و سرعت انتشار آن در برخوردهای اجتماعی بین افراد یکی از بهترین کارها برای کنترل این بیماری فاصله گذاری اجتماعی است که از اوایل اسفند ماه پارسال و آغاز شیوع این ویروس باید دولت اقدام به این امر می‌کرد اما متاسفانه این طرح، دیر اجرا شد و همچنین به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و خارج شدن مردم از منازل،  زنجیره انتقال این ویروس گسترش یافت. معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران بیان کرد: با تعطیلی برخی اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه و برگزار نکردن نمازهای جمعه در فروردین ماه تا حدودی از انتقال ویروس جلوگیری شد اما از سویی دیگر دولت در فروردین ماه قصد مسدود کردن جاده‌ها را  داشت که این طرح به موقع اجرایی نشد و متاسفانه مردم اقدام به سفرهای نوروزی کردند و کنترل بیماری سخت شد. طبرسی عنوان کرد: از زمانی که کنترل‌ها سختگیرانه انجام شد اوضاع کمی‌بهبود یافت اما با بازگشت مسافران در چند روز اخیر و خصوصا روز گذشته، آمار مبتلایان افزایش یافت. از دولت خواهشمندیم طرح فاصله گذاری اجتماعی را حداقل تا دو هفته دیگر تمدید کند تا بتوان این بیماری را به مرحله تثبیت برسانیم. 
این متخصص بیماری‌های عفونی عنوان کرد: استفاده از ماسک تاثیر چندانی ندارد زیرا برخی از کادر درمان که لباس مخصوص بر تن دارند هم به این ویروس مبتلا شده‌اند و بهترین راه جلوگیری از این بیماری، ماندن در خانه است چون خانه مکان امنی برای مردم است. طبرسی یادآور شد: در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی تقریبا اشغال است و بنا بر آمارهای اعلام شده 85 درصد تخت‌های آی سی یو در تهران در مرحله‌ای که بیماری تثبیت داشت، اشغال بود و اکنون به همت نیروهای مسلح تخت‌های تجهیز شده  در مکانی به عنوان نقاهتگاه مهیا شده است که در زمان پیک ویروس، بیماران به آنجا انتقال داده شوند. این استاد دانشگاه اعلام کرد: استان تهران کاهش چندانی در آمار مبتلایان نمی‌تواند داشته باشد که این امر علت‌هایی از جمله وسعت مکانی، تعدد ورودی و خروجی‌ها و جمعیت بیشتر دارد که باعث می‌شود به راحتی کاهش این ویروس امکان پذیر نباشد بنابراین کمک مردم در این زمینه بسیار موثر است. 
معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران خاطرنشان کرد: عمر اپیدمی‌هر ویروس 2 ماه است و کشورهایی از جمله چین و ژاپن که قرنطینه سخت گیرانه اجرا کردند توانستند در دو ماه این ویروس را فروکش کنند اما کشور ما باید قرنطینه سختگیرانه و کنترل جدی را پیش بگیرد تا بتوان این بیماری را فروکش کرد. وی در خصوص طرح پیگیری بیماران بهبود یافته افزود:  اکنون این طرح در حال اجرا است به گونه‌ای که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان کادر درمان با برقراری تماس تلفنی با شخص بیمار وضعیت وی را کنترل می‌کنند و توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهند اما دوران  قرنطینه بعد از ترخیص اهمیت بسیار زیادی دارد و بر اساس قانون باید بیمار بعد از ترخیص به نقاهتگاه انتقال داده شود و یا در منزل حتما قرنطینه شود. طبرسی اضافه کرد: تا کنون تجهیزات و دارو به اندازه کافی در کشور موجود بوده است که اگر مردم رعایت نکنند و قرنطینه برداشته شود پیک بیماری رخ می‌دهد که باعث می‌شود با کمبود دارو و تجهیزات درمانی مواجه شویم. وی تاکید کرد: اگر مردم به روال عادی خود ادامه دهند و دولت هم قرنطینه را بردارد تا 2 یا 3 هفته آینده پیک دوم را شاهد خواهیم بود و متاسفانه در پی آن با افزایش مرگ و میر مواجه می‌شویم. 
استفاده از داروی «فاوپیراویر» 
در بیمارستان مسیح دانشوری
 با رعایت موازین قانونی
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: داروی فاوپیراویر با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است.به گزارش ایسنا، دکتر ولایتی دیروز در اولین حضور خود پس از بهبودی در بیمارستان مسیح دانشوری با تشریح شرایط موجود و ضرورت توجه حداکثری به ارائه خدمات به بیماران کرونایی با بسیج تمام امکانات گفت: بیمارستان مسیح دانشوری با همراهی تمامی کادر درمانی و پرسنل خود به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا از ابتدایی‌ترین ساعات در کنار مردم ایستاد و با اهتمام و تلاش خستگی ناپذیر کماکان در حال ارائه خدمات به مردم شریف است و امیدواریم به زودی شاهد شکست کرونا باشیم.وی افزود: خوشبختانه در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین بار در ایران داروی فاوپیراویر ساخته شد و با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است.
ولایتی با تاکید بر این که بیمارستان مسیح دانشوری هیچ مبلغی جهت درمان بیماران کرونایی دریافت نمی‌کند و  با تمام امکانات در خدمت مردم شریف است، افزود: از ابتدا و در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، اقدامات مربوطه انجام شد و از وزیر بهداشت و همکاران ایشان به دلیل همراهی‌های به عمل آمده نیز تشکر می‌کنیم.
در ادامه، تعدادی از مدیران، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان، گزارشی از روند اقدامات انجام شده در زمینه پذیرش، درمان، ارائه خدمات و حوزه های پژوهشی در مقابله با کرونا ارائه کردند و از حضور و حمایت مستمر دکتر ولایتی قبل از بیماری در کنار کادر درمانی، پیگیری های مستمر حتی در دوران بیماری و قرنطینه و حضور مجدد پس از بهبودی در کنار همکاران بیمارستان ابراز خرسندی کردند.