اقدامات بهداشتی «خراسان» در چاپ و توزیع روزنامه

مسلمی/ با تصمیم ستاد ملی کرونا و با هدف جلوگیری از شیوع این ویروس، چاپ کاغذی روزنامه ها چند روزی متوقف بود، اما از امروز انتشار نسخه کاغذی روزنامه ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بلامانع اعلام شد، از همین رو از امروز روزنامه خراسان علاوه بر انتشار در سایت و اپلیکیشن خود  انتشار نسخه کاغذی خود را نیز از سر می گیرد.  این را که در فرایند توزیع و چاپ روزنامه خراسان چه پروتکل های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه ای انجام می شود، در گفت و گو با مدیران امور چاپ، اشتراک و توزیع موسسه فرهنگی هنری خراسان پیگیری می کنیم.یکی از نگرانی های مردم در حوزه چاپ روزنامه  است که باید اعلام شود در چاپ روزنامه  از فرایندی با گرمای 150 درجه استفاده می شود ، این درحالی است که ویروس کرونا بر اساس اعلام کارشناسان در دمای بالای 60 درجه از بین می رود لذا هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. مجتبی غرابی مدیر امور چاپ موسسه فرهنگی هنری خراسان در این زمینه می گوید: در حوزه چاپ به لحاظ اقدامات بهداشتی مشکلی به وجود نمی آید چرا که از ابتدا تا انتهای فرایند چاپ، کارکنان دخالتی ندارند و سیستم تمام مکانیزه  و ایزوله است. وی می افزاید: در پروسه چاپ مواد شیمیایی به کار می رود، به نوعی این مواد شیمیایی کاربرد مواد ضد عفونی را دارند که در چهار مرحله با کاغذ در ارتباط هستند، بنابراین آلودگی عملا در فرایند چاپ منتفی است. وی ادامه می دهد: یکی دیگر از فرایندهای چاپ، مرحله خشک کردن است که این فرایند در دمای بالای 150 درجه سانتی گراد انجام می شود، حرارت آن قدر بالاست که نمی توان به آن دست زد، در این فرایند نیز محلول براق کننده به کاغذ زده می شود و اگربه فرض محال  باز هم آلودگی قبلی وجود داشته باشد در این فرایند کاملا از بین می رود، بنابراین آلودگی 100 درصد منتفی است. غرابی تاکید می کند: همکاران ما هم در فرایند توزیع تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند و نسخه روزنامه به صورت استریل در اختیار مردم قرار می گیرد.
رفع نگرانی مردم در حوزه توزیع روزنامه
 در حوزه  توزیع روزنامه نیز نگرانی هایی وجود دارد که برای رفع این نگرانی ها اقداماتی از جمله انجام اقدامات پیشگیرانه برای کارکنان توزیع ، تب سنجی ، ضد عفونی و بسته بندی روزنامه هاانجام می شود.طاهری مدیر اشتراک و توزیع موسسه فرهنگی هنری خراسان نیز در این زمینه می گوید: از زمانی که موضوع کرونا در استان مطرح شد، در توزیع روزنامه اقداماتی را قبل از سال آغاز کردیم که از جمله آن تهیه چک لیست های بهداشتی بود، همچنین برای نظارت دقیق، ناظرهایی در دو سالن توزیع روزنامه مشخص شدند که به صورت روزانه  چک لیست های بهداشتی را تهیه و بر آن نظارت می کنند. وی می افزاید: افرادی که وارد سالن توزیع می شوند حتما دست های خود را با آب و صابون می شویند و بعد ضد عفونی می کنند، ناظران نیز در این زمینه نظارت کامل دارند تا پروتکل های بهداشتی کاملا رعایت شود. وی با بیان این که در هر سالن توزیع بیش از 30 نفر فعالیت می کنند، می گوید: برای جلوگیری از ایجاد تجمع در سالن های توزیع، نیروهای توزیع را شیفت بندی کردیم که در دو شیفت فعالیت کنند.
استریل کردن روزنامه و توزیع بسته بندی


طاهری تاکید می کند: علاوه بر رعایت اقدامات بهداشتی از سوی افرادی که در سالن های توزیع مشغول فعالیت  هستند، هر شب تمام دستگاه ها و سطوح نیز به صورت دقیق ضد عفونی می شود و روزنامه هم به صورت استریل و در بسته بندی پلاستیکی برای توزیع آماده می شود. وی می افزاید: با محدودیت هایی که داشتیم، یک دستگاه تب سنج تهیه کردیم و ناظران هر شب با این تب سنج دمای بدن تمامی نیروهای توزیع را اندازه گیری می کنند.
دریافت مجوز از پلیس راه و استانداری برای توزیع روزنامه در شهرستان ها
علی نصیری خجسته، مدیر امور شهرستان های موسسه فرهنگی هنری خراسان نیز با بیان این که تمام پروتکل های بهداشتی در توزیع روزنامه در شهرستان ها انجام می شود، می گوید: تب سنجی کارکنان و انجام ضد عفونی در تمامی مراحل توزیع انجام خواهد شد. وی می افزاید: در اولین گام به تمامی فروشندگان روزنامه خراسان در استان های خراسان شمالی، جنوبی و شهرستان های خراسان رضوی پیامک ارسال و همه موارد به آن ها اطلاع رسانی شده است. نصیری دریافت مجوز از پلیس راه و  استانداری برای توزیع روزنامه در شهرستان ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بیان می کند و می گوید:  تمامی پروتکل های بهداشتی به تمامی رانندگان نیز اطلاع رسانی شده است.