تزریق ویروس داعش به عراق در وانفسای کرونا

سرویس بین الملل جوان آنلاین: گروه‏های شیعه اعلام کرده‌اند که حمایت خود از نخست‌وزیر مکلف را مشروط به پیگیری طرح خروج امریکا از سوی وی کرده‏اند، اما تحلیل محتوای سخنان امریکایی‌ها درباره دولت عراق نشان می‌دهد که واشنگتن در حال پیشبرد این ادبیات است که بحث بحران کرونا و بحران اقتصادی و خلع سلاح مقاومت باید در صدر اولویت‌های کابینه آتی باشد و ظهور دوباره داعش در این حالت بهترین بهانه تداوم حضور این نیرو‌ها در عراق خواهد بود.
«حسن الکعبی»، نایب رئیس پارلمان عراق و رئیس کمیسیون بحران آن دیروز با این هشدار که عراق هنوز در حلقه خطر کرونا قرار دارد، در جمع خبرنگاران ضمن اعلام تدوین طرح اعلام سه ماه حالت فوق‌العاده تأکید کرد که این طرح به معنای کاهش تجمع شهروندان در مناطق عمومی خواهد بود و اظهارنظر‌ها درباره کم شدن خطر این بیماری مسری واقعیت ندارد و دقیق نیست. در همین گیر و دار از سوی دیگر ادریس حاج عادل، عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلام کرد: اوضاع امنیتی در مناطق جنوبی کرکوک بسیار بحرانی است و این به سبب تکرار حملات داعش است.
وی تأکید کرد: اوضاع به سبب خلأ امنیتی موجود در منطقه بسیار خطرناک است و تکفیری‌ها به راحتی از تپه‏های حمرین به وادی الشای و منطقه داقوق جابه‌جا می‌شوند.
این عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: هفته جاری شاهد افزایش تحرکات و حملات داعش بودیم و ما بار‌ها درباره این وضع هشدار داده بودیم. این در حالی است که اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد که در درگیری‌های روز گذشته میان داعش و نیرو‌های امنیتی در استان کرکوک شماری از نیرو‌های امنیتی عراق کشته و زخمی شده‌اند. اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه خود از هلاکت ۲۳ تکفیری در جریان این درگیری‌ها خبر داد و اعلام کرده که نیرو‌های امنیتی موفق به رصد مخفیگاه داعشی‌ها در وادی الشای در جنوب کرکوک که در داخل آن شماری از تکفیری‌ها حضور داشتند، شدند. در جریان این عملیات مخفیگاه داعش منهدم شد و ۲۳ داعشی به هلاکت رسیدند. همچنین در جریان این عملیات یک نفر از نیرو‌های امنیتی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.


نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق، از افزایش عملیات تروریستی و همچنین عملیات متعدد برای نفوذ در مرز‌ها در برهه اخیر خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، او از دستگاه‌های امنیتی خواست برای مشخص شدن علل این تحول امنیتی اقدام کنند. وزیر دفاع عراق گفت: «طی برهه اخیر شاهد افزایش عملیات تروریستی و افزایش نفوذ از مرز‌ها بودیم. از دستگاه‌های امنیتی می‌خواهم برای شناسایی علل افزایش شمار عملیات تلاش کنند، به طوری که همه حوادث در اداره‌های مختلف امنیتی ارزیابی شود. همچنین مرز‌ها باید ارزیابی شود.»
روز شنبه هم یکی از فرماندهان نیرو‌های بسیج عشایری عراق از تجدید فعالیت گروه تروریستی داعش در مناطقی در استان‌های دیالی و صلاح‌الدین خبر داد.
تحرکات خزنده جدید امریکا
قصی الانباری، مسئول دفتر سازمان بدر در استان الانبار در گفتگو با المعلومه گفته که چند روز است گشت‌های امریکایی در نوار مرزی میان سوریه و عراق فعال شده و در مناطق «البوکمال» سوریه و «ربیعه» عراق حرکت می‌کنند.
وی اضافه کرد که نیرو‌های امریکایی دائماً در حال گشت‌زنی از پایگاه عین‌الاسد به سمت اراضی سوریه هستند.   الانباری خاطرنشان کرد که این تحرکات در راستای تلاش امریکا برای ایجاد ناامنی در نوار مرزی به اضافه ایجاد فرصت برای فعالیت‌های تروریستی داعش در الانبار است.
پیش از این هم روسیه و سوریه گفته بودند که امریکا به بهانه کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه الرکبان در مرز مشترک سوریه و عراق، برای تروریست‌های این منطقه تجهیزات جنگی ارسال می‌کند.
همچنین «مهند العقابی» مدیر دفتر رسانه‌ای حشدالشعبی در گفتگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد: واشنگتن پس از جنایت ترور سردار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به شدت احساس زیان می‌کند.
العقابی خاطرنشان کرد: روز گذشته نیرو‌های امریکایی برخلاف میل خود اقدام به خروج از چندین پایگاه نظامی در عراق کردند. نظامیان ایالات متحده از چندین نقطه نظامی از جمله استان نینوا و مقری که در پایگاه هوایی القیاره اشغال کرده بودند، جنوب موصل و پایگاه نظامی «الحبانیه» و مقر نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی خارج شدند.
وی ادامه داد که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی امریکا همچنین با تحویل اولین پایگاه نظامی به نیرو‌های عراقی که چند روز پس از شکایت دولت عراق از امریکا به دلیل تجاوزات اخیر واشنگتن ضد مواضع نظامی و غیرنظامی این کشور اتفاق افتاد اقدام به کاهش نیرو‌های خود در عراق کرده‌اند. العقابی افزود: واشنگتن پس از ارتکاب به جنایت ترور رهبران مقاومت، خسارت زیادی متحمل شده و نیرو‌های آن اقدام به خروج از عراق کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این دستورالعمل را به گروه‌های تروریستی داده‌اند تا شروع به فعالیت در میدان عراق کنند.
شرط خروج امریکا برای رأی اعتماد
یکی از رهبران ائتلاف فتح عراق روز سه‌شنبه فاش کرد، گروه‌های سیاسی «شرط مهمی» را پیش روی نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل کابینه جدید قرار دادند.
سعد السعدی، از رهبران ائتلاف فتح در گفتگو با سایت بغداد الیوم گفت، از مهم‌ترین مأموریت‌های مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر مکلف بعد از کسب رأی اعتماد، اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج همه نیرو‌های بیگانه از عراق است.
السعدی افزود: مصوبه پارلمان یکی از مهم‌ترین شروطی است که برای اجرای آن از سوی الکاظمی جهت انتخابش به عنوان نخست‌وزیر جدید ضمانت‌هایی اخذ شده است.
رهبر ائتلاف فتح تأکید کرد: مصوبه پارلمان عراق برای اخراج نیرو‌های امریکایی الزام‌آور است و هیچ نخست‌وزیری، چه الکاظمی و یا هر شخص دیگری، نمی‌توانند آن را اجرایی نکنند. این مصوبه برای دولت عراق الزام‌آور است، خصوصاً اینکه از حمایت گسترده مردمی برخوردار است.
ایالات متحده امریکا پیش‌تر تصمیم گرفت، نیروهایش را از شش پایگاه نظامی عراق از جمله پایگاه K۱ در کرکوک، القیاره در جنوب موصل و القائم در مرز عراق و سوریه در چارچوب عملیات بازآرایی خارج کند.
در همین حال، یک منبع از نشست رهبران فراکسیون‌های شیعه در منزل رئیس ائتلاف الفتح خبر داد و گفت که قرار شده است، مأمور تشکیل کابینه عراق، در انتخاب وزرای خود، اختیار تام داشته باشد.
این منبع به شبکه خبری «رووداو» گفت که این نشست در منزل هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح برگزار شده و در آن نوری المالکی، رئیس ائتلاف «دوله القانون»، عمار الحکیم، رئیس جریان حکمت، حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر، نصار الربیعی، از رهبران جریان صدر و سایر رهبران فراکسیون‌های شیعه حضور داشتند.
از سوی دیگر وزیر خارجه امریکا ضمن اشاره به استقبال کاخ سفید از شکل‌گیری دولت جدید تأکید کرد لازم است دولت جدید بتواند با ویروس کرونای جدید مقابله کرده، به اقتصاد عراق کمک کند و تسلیحات را تحت کنترل خود درآورد. گزینه تحت کنترل درآوردن سلاح لفاظی است که نشان می‌دهد از اهداف اصلی امریکایی‌ها تحت فشار گذاشتن دولت آتی برای خلع سلاح مقاومت خواهد بود. پمپئو همچنین گفت: «خوشحالیم که رهبران سیاسی شیعه، سنی و کرد در مورد تشکیل دولت به اجماع رسیده‌اند و امیدواریم دولت جدید منافع عراق را در اولویت قرار داده و نیاز‌های مردم را برآورده کند.»