نهضت کمک به ۵ / ۳ میلیون خانوار با محوریت بسیج

سرویس جامعه جوان آنلاین: خبر خوب دیگر کوتاه آمدن دولت از دریافت سود ۱۲درصدی وام یک‌میلیون تومانی به مردم برای جبران تبعات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا بود. طبق اعلام رئیس‌جمهور این وام به قرض الحسنه تبدیل شد. در کنار تمام این‌ها همدلی و همراهی مردم با یکدیگر برای غلبه بر تبعات اقتصادی ویروس کرونا ادامه دارد. این همدلی‌ها با فرمان مقام معظم رهبری برای برپایی رزمایش کمک مؤمنانه، جدی‌تر از قبل پیگیری می‌شود. در همین راستا روز گذشته فرمانده کل سپاه و مسئولان نهاد‌های حمایتی برای کمک مؤمنانه و حمایت از ۵/۳ میلیون خانوار نیازمند، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) را تشکیل دادند.

ویروس کرونا هم همچون بسیاری از چالش‌های قبلی نه فقط رخنه‌ای در عزم و اراده مردم کشورمان به وجود نیاورده بلکه موجب همبستگی اجتماعی بیشتر میان آن‌ها نیز شده است. حالا و با فرمان ولی امر مسلمین برای کمک به خانواده‌هایی که از تبعات اقتصادی ویروس کرونا رنج می‌برند تمام کشور یکپارچه دست در دست هم داده‌اند و هر کس هر چه در توان دارد به میدان آورده است. در برابر این همه همراهی و همدلی انگار این موجود میکروسکوپی هم فهمیده باید در برابر این مردم سر تعظیم فرود آورد و کم کم بساطش را جمع کند، همانگونه که روز گذشته بعد از حدود یک ماه تعداد مرگ و میر مبتلایان به کووید ۱۹ دو رقمی شد.
تاکنون ۷۴هزار و ۸۷۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۹۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزارو۶۸۳ نفر رسیده است. ۴۸‌هزار و ۱۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۳ هزارو۶۹۱ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. اما تبعات کرونا تنها روی سلامت مردم اثرگذار نبود و این بیماری آثار اقتصادی گسترده‌ای بر زندگی مردم داشت، از همین رو و در پی رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر برپایی رزمایشی برای کمک مؤمنانه به فقرا و نیازمندان در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن روز گذشته سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مسئولان نهاد‌های حمایتی دعوت کرد تا به منظور هماهنگی، هم‌افزایی و مشارکت در این اقدام مؤمنانه و انسان‌دوستانه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) را تشکیل دهند.


بسیج متولی شناسایی و توزیع کمک‌ها به ۵/ ۳‌میلیون خانوار نیازمند
در جلسه‌ای که روز گذشته به دعوت سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهندس پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و سرتیپ پاسدار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، مقرر شد قرارگاهی به نام مبارک امام حسن مجتبی (ع) با ترکیبی از نهاد‌های حمایتی و وزارت صمت، اقدامات مربوط به سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کمک به نیازمندان و فقرا در جامعه را عهده‌دار شود.
در نخستین جلسه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) فرمانده کل سپاه با اشاره به فلسفه تشکیل این قرارگاه و شرایط حاکم ناشی از بیماری کرونا در کشور بر ظرفیت عظیم نظام و چشمه‌های جوشان عاطفه و همبستگی عاطفی بین نظام و مردم در روند مدیریت و پیشگیری موفقیت‌آمیز از این بیماری تأکید کرد.
سرلشکر سلامی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و قرارگاه‌های فرعی استانی با مشارکت بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی، سپاه، بسیج و نیز دولت محترم را ظرفیتی قدرتمند و تعیین‌کننده برای کاهش بخشی از مشکلات جاری مردم توصیف کرد و از آحاد مردم به ویژه خیرین خواست تا در حد بضاعت خود برای کمک به افرادی که از این بیماری آسیب‌های اقتصادی دیده‌اند، کمک کنند.
در این جلسه با تصمیم همه اعضا بنا شد تا بسیج به عنوان مناسب‌ترین مرجع و متولی برای شناسایی افراد نیازمند با استفاده از ظرفیت‌های محله‌محور برای توزیع بسته‌های حمایتی و کمک‌های مؤمنانه پیش‌بینی کننده اقدام کند.   همچنین به عنوان گام اول مقرر گردید بسته‌های حمایتی نهاد‌ها برای ۵/۳ میلیون خانوار در سراسر کشور در اسرع وقت آماده و با هدایت و نظارت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در تهران و مراکز استان‌ها از طریق شبکه توزیع بسیج با نام و برچسب نهاد مربوطه برای خانواده‌ها ارسال شود.
حذف سود ۱۲ درصدی از وام یک‌میلیون تومانی
رئیس‌جمهور هم از تبدیل تسهیلات یک‌میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه خبر داد. این وام روز‌های اولیه اردیبهشت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و قرار شد دولت سود این وام را پرداخت کند.
به گفته حجت الاسلام حسن روحانی اقساط وام یک‌میلیون تومانی از تیر ماه به تدریج از یارانه آن‌ها کسر خواهد شد. یارانه اردیبهشت و خرداد آن‌ها پرداخت می‌شود و از تیر ماه به بعد ماهانه یک مقدار کسر می‌شود به خاطر آن یک‌میلیون وامی که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده که رقمی حدود ۳۵‌هزارتومان است. علاوه بر این یک‌میلیونی که به همه خانوار‌های یارانه‌بگیر داده می‌شود برای برخی از آن خانواده‌های آسیب‌پذیر شناسایی شده، مقداری اضافه بر آن یعنی بین ۵/ ۱ تا ۲‌میلیون پرداخت می‌شود. این وام به یارانه‌بگیرانی پرداخت می‌شود که خودشان تمایل داشته باشند و از طریق پیامک اعلام کنند.
رئیس‌جمهور با اشاره به تسهیلات حمایتی دولت از مشاعل آسیب دیده از بحران کرونا تأکید کرد: تسهیلات حمایتی از مشاغل فقط شامل کسب و کار‌هایی می‌شود که کارگران خود را تعدیل و اخراج نکرده باشند.
بنا به تأکید روحانی طبق تصمیمات ستاد اقتصادی دولت، برای تمام کالا‌های مورد نیاز کشور، هم ذخایر کالا‌ها و هم خریداری مقدار اجناس و کالای مورد نیاز و هم تجهیزات پزشکی و دارو تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است، مردم نسبت به ذخایر کالا‌های اساسی تا پایان سال نگران نباشند.
۲ میلیون مبتلا در ۲۱۰ کشور دنیا
به گفته سازمان جهانی بهداشت، کشندگی ویروس کرونا ۱۰ برابر بیشتر از آنفلوآنزای خوکی است که در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ شایع بود. آنفلوآنزای خوکی که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ فراگیر شده بود، بیش از ۶/ ۱ میلیون نفر را درگیر خود کرده بود و ۱۸‌هزار و ۴۴۹ نفر جان خود را از دست دادند.
آمار جهانی مبتلایان به ویروس کرونا، اما به مرز ۲‌میلیون نفر رسید. طبق آخرین آمار، تاکنون یک‌میلیون و ۹۲۵‌هزار و ۲۲۴ نفر در ۲۱۰ کشور جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. از این تعداد، ۱۱۹‌هزار و ۷۰۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
کشور امریکا با ۵۷۸‌هزار و ۱۵۵ مبتلا در صدر قرار دارد. تاکنون ۲۳‌هزار و ۶۴۴ مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
کشور اسپانیا که بعد از امریکا در رده دوم جهان قرار دارد، با افزایش ۳‌هزار و ۲۶۸ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۷۰‌هزار و ۹۹ مبتلا رسیده است، در این کشور تعداد ۱۷‌هزار و ۷۵۶ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور ایتالیا به عنوان سومین کشور جهان، با افزایش ۳‌هزار و ۱۵۳ مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته، به مجموع ۱۵۹‌هزار و ۵۱۶ مبتلا رسیده است، تاکنون ۲۰‌هزار و ۴۶۵ ایتالیایی جان خود را از دست داده‌اند.
کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به ترتیب با ۱۳۶‌هزار و ۷۷۹، ۱۳۰‌هزار و ۷۲ و ۸۸‌هزار و ۶۲۱ مبتلا در رده‌های چهارم تا ششم جهان قرار گرفته‌اند.
اوضاع امریکا، اما نسبت به سایر کشور‌ها بحرانی‌تر به نظر می‌رسد و شمار جان باختگان کرونا در نیویورک به عنوان بحرانی‌ترین ایالت امریکا به بیش از ۱۰‌هزار تن رسیده است.
عکس‌های منتشر شده از بیمارستانی در دیترویت امریکا نشان می‌دهد اجساد به دلیل کمبود سردخانه، در اتاق نگهداری می‌شوند.
انتقادات از ترامپ به خاطر ناتوانی‌اش در مدیریت بیماری کرونا همچنان ادامه دارد. دکتر «جف اسمیت» پزشک عمومی و فرماندار شهرستان سانتاکلارای کالیفرنیا به تازگی به مقام‌های محلی گفته، براساس داده‌های گردآوری شده توسط مراکز فدرال مهار و پیشگیری از بیماری، اداره‌های بهداشتی محلی و دیگر نهادها، این ویروس از مدت بسیار بیشتری از آنچه قبلاً تصور می‌کردیم و به احتمال زیاد از دسامبر (آذر- دی) در این منطقه امریکا وجود داشته است.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد همزمان با عید پاک یهودیان به صورت سراسری سرزمین‌های اشغالی تعطیل خواهد بود، این تصمیم به دلیل جهش شیوع ویروس کرونا در میان صهیونیست‌ها اتخاذ شده است.