فرمول های پزشکی برای روزه داری در ایام کرونا

گروه اجتماعی- اگر پنج شنبه 4 اردیبهشت آخرین روز ماه شعبان باشد، از امروز کمتر از 10 روز دیگر ماه مبارک رمضان  است. این روزها اما یکی از نکاتی که مطرح می شود و درباره اش صحبت های زیادی میان برخی رد و بدل شده است این پرسش است که با توجه به شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا، تکلیف روزه ماه رمضان چیست؟
شاید این پرسش و دغدغه از آن جا شکل گرفته است که در حدود دوماه اخیر که پای نامبارک کرونا به کشور باز شد برخی پزشکان و پزشک نماها در فضای مجازی همواره توصیه می کردند که نوشیدن منظم و زیاد مایعات به انتقال نشدن ویروس  کمک می کند.
این گروه می گویند: «اگر ویروس وارد دهان شود آب آشامیدنی یا مایعات دیگر باعث از بین رفتن آن ها از طریق مری و معده می شود و اسید معده هر ویروسی را از بین می برد.
 اگر به طور منظم آب کافی ننوشید این ویروس می تواند به حلق شما و به شش ها وارد شود.»


در عین حال این موضوع توسط فرهنگستان علوم پزشکی بررسی شده و نتایج آن در نامه دکترعلیرضا مرندی رئیس این فرهنگستان، به مراجع عظام تقلید منتشر شده است. اگرچه پیش از انتشار این نامه در رسانه ها(دیروزسه شنبه) آیات عظام سیستانی، مکارم شیرازی و شبیری زنجانی فتاوایشان در خصوص روزه در شرایط کرونا را صادر کرده اند.
 در این گزارش صرفا با هدف اطلاع رسانی به طرح محتوای نامه فرهنگستان و فتوای مراجع می پردازیم که البته خود را در مقام تخصص در حوزه  فقه و علوم پزشکی
 نمی دانیم.  
  جلسات تخصصی و مشورتی فرهنگستان
در نامه فرهنگستان علوم پزشکی به مراجع در خصوص روزه امسال، از برگزاری جلسات تخصصی و مشورتی با حضور استادان متدین دانشـگاه ها از متخصص ها و فوق تخصص های مختلف و با مشارکت حجت الاسلام فلاح زاده رئیس موسـسه موضوع شناسـی سخن به میان آمده است که دیدگاه ها پس از مشورت بـا وزیر بهداشت و برخی از مسـئولان ستاد مبارزه با کرونا و تایید آنان جمع بنـدی شده است. نتیجه این جمع بندی چنین است:
* تبعیت محض از توصیه‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم و ضروری است.
* پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلامی نه تنها عارضه ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود.
 بنابراین کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد زیر می توانند روزه بگیرند:
رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله های اجتماعی، شست وشوی مکرر دست ها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی
نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر
مرطوب نگه داشتن نسبی محیط منزل
 کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر
 پرهیز از محیط های گرم و خشک در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر)، عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت ، افزایش فشار خون ،چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و
 بیماری های مزمن ریوی شایع هستند و
در صد قابل توجهی از سالمندان به علت کمبود مراقبت های لازم ، از وجود این
 بیماری ها در خود بی اطلاعند.
افراد دارای بیماری زمینه ای
همچنین در این نامه، به افراد مبتلا به بیماری های زمینه‌ای نظیر بیماری قلبی و دیابت توصیه شده است در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند احتیاطا از انجام این فریضه پرهیز کنند.  
ضمن این که افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله گذاری‌ها و رعایت توصیه های بهداشتی احتیاط بیشتری کنند.  
در این نامه آمده است: بیماران دچار فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آن ها در کنترل مطلوب، یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلی متر جیوه و فشار پایین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه باشد بیمارانی که پیوند اعضا شده اند نباید روزه بگیرند، روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است در بیمارانی که مبتلا به دیگر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه داری برای آن ها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام کنند در باره بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته اند توصیه می شود حداقل تا شش هفته اقدام به روزه داری نکنند.