وام یک میلیون تومانی، قرض‌الحسنه است

رئيس جمهور گفت: با بر عهده گرفتن دولت براي بازپرداخت سود 12درصدي، وام يک ميليون توماني يارانه‌بگيران، به‌صورت قرض‌الحسنه و قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت مي‌شود. حسن روحاني طي سخناني در جلسه ستاد اقتصادي دولت، اظهارکرد: همانطور که مردم مستحضرهستند، يک بحث محدوديت‌هايي است که تحت عنوان فاصله اجتماعي و فاصله هوشمند بايد انجام شود که به‌تدريج و منظم به‌اطلاع مردم مي‌رسد که مجاز هستند چه اقداماتي را انجام دهند، چه کسب‌وکارهايي مي‌توانند فعاليت کنند يا نمي‌توانند فعال باشند، بخش‌هاي آموزشي همچنان نمي‌توانند فعاليت کنند، بحث حمل‌ونقل و بحث‌هايي که توضيح داده مي‌شود. وي افزود: بحث ديگر نوعي کمک دولت به رسته‌ها و مشاغلي است که در اين دو ماه به‌خاطر شيوع ويروس کرونا تحت فشار قرار گرفته و کسب‌وکارشان با مشکلاتي روبه‌رو شده است که در اين زمينه بسته 100 هزار ميليارد توماني را مدنظر قرار داديم که از اين بسته 100 هزار ميليارد توماني، 25 هزار ميليارد مربوط به بخش درمان، دارو و تجهيزات پزشکي و بخشي هم مربوط به صندوق بيمه بيکاري مي‌شود. اين بخش، کمک بلاعوضي است که توسط دولت براي مسائل کرونا پرداخت مي‌شود. اهم اظهارات رئيس جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
از 75 هزار ميليارد توماني که به‌صورت تسهيلات به عموم مردم و يارانه‌بگيران يا به کسب‌وکارهايي که قبلا اعلام شده که در اين ايام تحت فشار بيشتري قرار گرفتند، پرداخت مي‌شود، حدود 52 هزار ميليارد تومان است. 23 ميليارد هزار تومان ديگر هم قرار بود به يارانه‌بگيران با سود 12 درصد بدهيم، تصريح کرد: ما در اين جلسه بحث بود که تسهيلات يک ميليون توماني به يک وام قرض‌الحسنه تبديل شود و آن سودي که از مردم قرار بود گرفته شود، دولت برعهده بگيرد.
در جلسه ستاد اقتصادي دولت تصميم گرفته شد اين بخش و سود را دولت بدهد و به شکل وام سابق نباشد و به يک وام قرض‌الحسنه‌اي تبديل شود و سود آن را دولت پرداخت کند. اين يک ميليون تومان تقريبا روزهاي اوليه ماه ارديبهشت در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
پولي که به‌صورت وام در ارديبهشت‌ماه پرداخت مي‌شود، ‌از تيرماه به‌تدريج از يارانه آنها کسر خواهد شد. يارانه ارديبهشت و خرداد آنها پرداخت مي‌شود و از تيرماه به‌بعد ماهانه يک مقدار کسر مي‌شود به خاطر آن يک ميليون وامي که به‌صورت قرض الحسنه پرداخت شده، رقمي حدود 35 هزار تومان است که برداشت مي‌شود.


به سه ميليون نفر که در شرايط مضيقه اقتصادي زندگي مي‌کنند يارانه ويژه‌اي براي چهار ماه بين 200 هزار تا 600 هزار تومان که در ماه اسفند و فروردين پرداخت کرديم و در ماه ارديبهشت و خرداد هم پرداخت مي‌کنيم که علاوه بر اين چهار پرداخت يک پرداخت ويژه در ماه رمضان به اين سه ميليون نفر اضافه پرداخت مي‌کنيم.
چهار ميليون خانوار بودند که از قبل اعلام کرده بوديم به آنها وام يک تا دو ميليون توماني به‌صورت قرض‌الحسنه با سود چهار درصد پرداخت مي‌شود که برنامه‌ريزي کرديم علاوه بر اين يک ميليوني که به همه خانوارهاي يارانه‌بگير داده مي‌شود، براي برخي از آن خانواده‌ها که مشخص مي‌شوند، مقداري اضافه بر آن يعني بين 5/1 تا دو ميليون پرداخت شود. با همکاري وزارتخانه‌هاي مربوطه تلاش دولت اين است که همه اقدامات در ارديبهشت‌ماه 99 انجام و در اواخر ارديبهشت اعلام شود و مردم براي دريافت تسهيلات به بانک‌هاي عامل مراجعه کنند.
تسهيلات حمايتي از مشاغل فقط شامل کسب‌ کارهايي مي‌شود که کارگران خود را تعديل و اخراج نکرده باشند؛ اگر يک بنگاه کوچک و متوسط کارگري را اخراج کرده باشد شامل حال او نمي‌شود، اما مشاغلي که کارگران خود را با سختي در اين شرايط حفظ کرده‌اند و حقوق آنها را پرداخت کرده‌اند مشمول اين تسهيلات مي‌شوند. محاسبه و معيار اين تسهيلات بر اين اساس است که مقداري براي سرمايه در گردش و بخشي هم براي حفظ کارگران در مشاغل است و اميدواريم تا 15 ارديبهشت مشخصات کسب‌وکار اعلام شود تا براساس مقررات در اواخر ارديبهشت پرداخت شود.
حدود چهار ميليون تن کالاي اساسي در گمرکات کشور و روي کشتي‌ها وجود دارد. با تلاش‌هاي انجام شده يک ميليون تن از اين کالاها ترخيص شده است که در بازار تحول بزرگي را ايجاد مي‌کند. همچنين سه ميليون تن کالاي باقي‌مانده هم تا هفته‌هاي آينده ترخيص مي‌شود و در اختيار مردم قرار مي‌گيرد و شرايط خوبي را در بازار کالاهاي اساسي به‌وجود مي‌آورد.
براي تمام کالاهاي مورد نياز کشور، هم ذخاير کالاها و هم خريداري مقدار اجناس و کالاي مورد نياز و هم تجهيزات پزشکي و دارو تا پايان سال برنامه‌ريزي شده است؛ مردم نسبت به ذخاير کالاهاي اساسي تا پايان سال نگران نباشند و اين کالاها در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.