نطق کرونایی «اوباما» در حمایت از «بایدن»

گروه بین‌الملل - علی ودایع: ایالات متحده از حدود سه سال پیش که «دونالد ترامپ» وارد کاخ سفید شد؛ روزهای هیجان انگیزی را تجربه کرده است. رئیس جمهوری آمریکا که در آمریکا با عنوان «مرد دیوانه» یا همان «محمود احمدی نژاد» خودمان ، زیر همه چیز زده است.
در آمریکا همه کارها براساس نظم نانوشته سیستم حکومتی به پیش می‌رود ولی ترامپ ارزشی برای نخبگان این کشور قائل نیست و همین موضوع تکرار سرنوشت «ریچارد نیکسون» را برای او محتمل کرده بود. ترامپ تاکنون از چندین اتهام کوچک و بزرگ جان سالم به در برده است تا خود را برای چهارسال دیگر در کاخ سفید متصوّر باشد.
دموکرات‌ها که استادان بلامنازع بازی‌های سیاسی هستند؛ از ابتدا پر شور و اشتیاق به میدان آمدند. ده‌ها چهره از اردوگاه خرها به میدان آمدند اما یک به یک کنارکشیدند تا «برنی سندرز» و «جوبایدن» باقی بمانند. در پشت پرده همه این آمدن و رفتن‌ها ، «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و تیم انتخاباتی او ایستاده است.
نطق آتشین اوباما


در نهایت ، رئیس جمهور سابق آمریکا از بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور حمایت کرد. « باراک اوباما» با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتری‌اش، گفت: «الان زمانی عادی نیست. درحالیکه ما داریم مسیر خود را در این بیماری همه گیر (کرونا) طی می‌کنیم - که نظیرش را در طی یک قرن ندیده بودیم- من و میشل اوباما امیدواریم که شما و خانواده‌های تان ایمن و سالم باشید. کار‌های ناتمام زیادی برای ما وجود دارد ما باید به آینده نگاه کنیم.»
وی افزود: « برنی سندرز این مطلب را درک می‌کند و جو بایدن هم این را درک می‌کند. به همین علت است که جو بایدن، هم اکنون یکی از مترقی‌ترین شعار‌ها را در مقایسه با همه نامزد‌های اصلی احزاب در تاریخ آمریکا دارد. حتی قبل از آنکه بیماری همه گیر (کرونا) دنیا را زیر رو رو کند، مشخص بود که ما نیازمند تغییر ساختاری واقعی هستیم. بی عدالتی‌های گسترده -که ناشی از اقتصاد جدید است- اکنون خیلی راحت‌تر دیده می‌شود، اما این بی عدالتی‌ها قبل از شیوع این بیماری همه گیر (کرونا) وجود داشتند.»
اوباما گفت: «افراد حرفه‌ای در بخش درمان، معلمان، راننده‌های پِیک (تحویل بسته‌ها)، فروشندگان، پاکبان‌ها و مردمی که واقعا باعث می‌شوند چرخ اقتصاد بچرخد، همیشه نقشی حیاتی و ضروری داشتند. برای سالیان سال بسیاری از کسانی که کار‌های اساسی و ضروری را انجام می‌دهند حقوق شان کمتر از استحقاق شان بود، تحت فشار مالی بودند و مورد حمایت ناچیز قرار گرفتند. این مسئله در مورد نسل بعدی آمریکایی‌ها نیز صدق می‌کند. »
رئیس جمهور سابق آمریکا ادامه داد: «جوانانی که فارغ التحصیل شدند با دوره بیکاری بی سابقه‌ای مواجه شدند و نیازمند سیاست‌هایی اقتصادی هستند که امید به آینده را به آن‌ها بدهد و آن‌ها را از «زیرِ بارِ له کننده» وام دانشجویی خلاص کند. ما باید از دستاورد‌های قانون درمان ارزان قیمت حفاظت کنیم، اما اکنون زمان عمل کردن است. ما باید طرح‌های ارزان قیمت برای همه داشته باشیم.»
امید دموکرات‌ها به سندرز
اوباما از برنی سندرز به عنوان یک آمریکایی اصیل نام برد که « همیشه به دنبال حمایت از کارگران و افرادی بود که صدایی نداشتند.» این سخنان اوباما و تمجید‌های بایدن نشان می‌دهد که اردوگاه دموکرات‌ها روی آرای سندرز حساب ویژه‌ای باز کرده است. 
پیش از سخنرانی اوباما ، سندرز که به ویژه در جلب رای‌دهندگان جوان و لاتین تبارها و مسلمانان موفق بوده است ، در یک پیام ویدیویی دونالد ترامپ را «خطرناک‌ترین» رئیس‌جمهور تاریخ معاصر آمریکا خواند  و از همه شهروندان آمریکا خواست که برای شکستن دادن دونالد ترامپ در انتخاب آتی متحد بشوند و به جو بایدن رای بدهند. 
مهم‌تر از آرایی که سندرز به سبد بایدن می‌ریزد ، فکر و رویکرد متفاوت این پیرمرد سوسیالیست است. بایدن ضمن تمجید از سندرز گفت نه فقط در کارزار انتخاباتی بلکه برای اداره کشور به حمایت برنی سندرز نیاز خواهد داشت.
معاون سابق باراک اوباما خطاب به طرفداران سرسخت سناتور سندرز در طیف چپ گفت: «من شما را می‌بینم، صدای شما را می‌شنوم و ضرورت این امر که ما چه کاری باید در کشور انجام بدهیم را درک می‌کنم. امیدوارم که به ما ملحق شوید.»
نکته توجه به حرف‌های سندرز این است که آمریکای لیبرال در روزهای کرونایی محتاج برنامه‌های سوسیالیستی سناتور ورمونت شده‌است. فارین پالیسی می‌نویسد ،  بزرگترین برنامه سوسیالیستی که تاکنون مورد استقبال حزب جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور جمهوریخواه قرار گرفته، یک طرح نجات مالی به ارزش بیش از 2 تریلیون دلار است که امروز در دستور کار دولت ترامپ قرار گرفته است. سیاستمداران در هر دو جناح امروز در مورد مراقبت‌های بهداشت جهانی صحبت می‌کنند که همه مصداق برنامه‌های سندرز است. بدون شک آنها پس از پایان همه‌گیری نیز این کار را ادامه خواهند داد.
چرخش نظرسنجی‌ها
اقدامات حماقت آمیز ترامپ که اتفاقا توسط اوباما برجسته شد ، به پاشنه آشیل وی تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان از رئیس جمهوری آمریکا به خاطر «تعلل در مقابله با ویروس کرونا» انتقاد می‌کنند. آنتونی فاوچی، مشاور ترامپ نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اعمال زودتر محدودیت‌ها در آمریکا می‌توانست از شمار قربانیان کرونا در این کشور بکاهد.
حالا ، ترامپ با درج نام خود بر روی چک‌های یک‌هزار و دویست دلاری کمک به شهروندان آمریکا تلاش می‌کند ناکامی‌های خود را لاپوشانی کند .  تاخیر در کمک 2 تریلیون دلاری در نهایت به ضرر رئیس جمهوری آمریکا تمام خواهد شد. 
نظرسنجی اخیر سی‌ان‌ان نشان داد که جو بایدن، رقیب دموکراتیک وی، محبوبیت ترامپ را از ۵۳ درصد به ۴۲ درصد کاهش داده است.در این نظرسنجی همه رأی دهندگان نیز به بایدن یک مزیت قدرتمند بخشیدند به طوری که معاون رئیس جمهور سابق ۶.۴ امتیاز بیشتر نسبت به ترامپ کسب کرد.
مسلماً، در انتخابات ۲۰۱۶، ترامپ نشان داد که برای پیروزی به اکثریت آراء مردمی احتیاج ندارد، اما بایدن پیش از این در ایالاتی حیاتی مانند آریزونا، پنسیلوانیا و ویسکانسین از رئیس جمهور پیشی گرفته است. او در میشیگان نیز که یکی از ایالاتی بود که در سال ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور در آن پیروز شد، رقابت تنگاتنگی با وی دارد.
طبق نظرسنجی که اخیراً توسط دانشگاه فلوریدا شمالی انجام شده، بایدن با ۶ امتیاز ترامپ را در فلوریدا پشت سر می‌گذارد. اگر نتایجی مانند این در ماه نوامبر نیز تکرار شود، بایدن با اختلافی اندک پیروز انتخابات خواهد شد.
واضح‌ترین نشانه فشار‌هایی که این رو‌ها در خلال بحران به ترامپ وارد می‌شود، روز سه شنبه در جلسه کاخ سفید خودش را نشان داد.
فاجعه برای ترامپ زمانی وحشتناک می‌شود که آمار بیکاری در آمریکا را بررسی کنیم.بسیاری از مردم به ترامپ اعتقاد داشتند چرا که او به آن‌ها شغل می‌داد.
در سال ۱۹۳۲، رئیس جمهور فعلی جمهوری خواه «هربرت هوور» کارزار انتخاباتی را به «فرانکلین روزولت» واگذار کرد. «جورج دبلیو بوش» به دلیل رکود بسیار ملایم در ۱۹۹۲ آسیب دید و بیل کلینتون رقیب او که چندان هم شناخته شده نبود به قدرت رسید. به نظر می‌رسد که ترامپ هم در شرایط رکود مشابه‌ای قرار دارد.
چهره یک قمارباز بازنده
در هر حال رئیس جمهور در هنگام رو به رو شدن با خبرنگاران، به طرز عجیبی ادعا کرد که وی اقتدار کلی در تصمیم گیری در مورد قوانین بهداشت عمومی درباره ویروس را دارد.
تاکنون بیش از ۲۳ هزار کشته شده‌اند، اما پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که اوضاع احتمالا خیلی بدتر از این‌ها می‌شود. افراد طبقه کارگر بدون دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب یا هر نوع مراقبت دیگری شعار انتخاباتی ترامپ را خوب به یاد خواهند آورد و به همین خاطر تصمیم می‌گیرند که چرا نباید به او رای دهند.
میدل ایست آی می‌نویسد ، «کسانی که با وعده قدرت و موفقیت ترامپ جذب او شده‌اند، می‌توانند چهره وحشت زده و گیج وی را در همین جلسات اخیر کاخ سفید به یاد بیاورند، ترامپ امروز فرمانده کل قوایی است که دیگر حتی نمی‌تواند خودش را جمع و جور کند، چه رسد به اینکه حافظ کشور باشد.»
رئیس جمهور قبلاً نیز از رویارویی با این مشکل به طرز وحشتناکی گله و شکایت کرده است. طبق آخرین نظرسنجی‌های سی بی سی، تنها ۴۷ درصد معتقدند که ترامپ به خوبی بحران را کنترل می‌کند، برای اولین بار اکثریت آمریکایی‌ها معتقدند که او در کنترل این شرایط چندان موفق نبوده است. اکنون نگرانی‌های اصلی در آمریکا عدم آزمایش کافی کرونا و تجهیزات پزشکی ناکافی برای جلوگیری از شیوع ویروس است.
این قبل از آن است که ما در مورد عدم پاسخگویی ترامپ نسبت به معرفی داروی درمان مالاریا صحبت کنیم. چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا دارویی را برای درمان کرونا معرفی کرد در حالی که هرگز چنین چیزی از سوی متخصصان تاید نشده است. دکتر آنتونی فاوسی نیز شک و تردید‌های جدی در این ادعای ترامپ مطرح ساخت.
جای تعجب نیست که ترامپ در نظرسنجی‌ها این چنین عقب افتاده است. در ۲۳ مارس لحظه‌ای بی سابقه رخ داد جایی که سه شبکه اصلی ای‌بی‌سی، سی‌بی سی و ان‌بی‌سی جلسات رئیس جمهور را قطع و دیگر هرگز پخش آن را از سر نگرفتند. واقعا چرخشی بی‌سابقه!