حمایت‌های درخشان از کادر درمان


 این روزها همه چیز در سراسر جهان در سایه ویروس خطرناک کرونا قرار گرفته است. گرچه کرونا به یک معضل ملی و بین‌المللی تبدیل شده اما در کنار آن خاطرات شیرینی هم شکل‌ گرفته‌ و در دنیا شاهد بروز جلوه‌های ایثارگری، همیاری و همکاری هستیم که بازتاب و تاثیر آن، باعث افزایش روحیه کادر درمان خواهد شد. در خط مقدم مقابله با این ویروس، پزشکان، پرستاران و خدمت گزارانی هستند که به صورت شبانه‌روزی مشغول خدمت‌رسانی به هموطنان‌شان هستند. برای این قشر زحمتکش خطر و خستگی معنایی ندارد و آن‌ها مصمم هستند تا سرانجام این بیماری را شکست دهند. به همین بهانه و در این پرونده به برخی اقدامات جالب مردم دنیا در ادای احترام به این عزیزان و روحیه‌دادن به آن‌ها می‌پردازیم.
قدردانی ویژه
با روشن کردن قلبی چراغ‌ها!

هتل‌های کشور که در روزهای مقابله با کرونا تعطیل و در قرنطینه به سر می‌بردند هم بیکار ننشستند و در اقدامی خودجوش برای تشکر از کادر درمانی بیمارستان‌ها با روشن کردن چراغ اتاق‌هایشان از زحمات آن‌ها قدردانی کردند. هتل‌های کیش با نورپردازی نمای خود جلوه‌ای زیبا به این جزیره دادند و هتل همای شیراز نیز با روشن کردن چراغ‌های هتل به شکل قلب از کادر درمانی بیمارستان علی اصغر(ع) که روبه‌روی این هتل قرار دارد قدردانی کردند و به بیماران این بیمارستان روحیه دادند.
 


حمایت از بالکن‌ و پشت پنجره‌‌ها
در کشورهای مختلف

مردم بیشتر نقاط دنیا از جمله کشورمان برای اعلام همبستگی و قدردانی از یاری‌رسانان سلامت، از پشت‌بام‌‌ها، پنجره‌ها و بالکن‌های خانه به اشکال مختلف تشکر کردند. دعوت به دست‌زدن از طریق شبکه‌های اجتماعی با پیام‌هایی در حمایت از کادر پزشکی منتشر شد و به این شکل مردم را سر ساعت خاصی به بالکن‌ها و کنار پنجره‌ها کشاندند. این‌گونه حرکت‌های اجتماعی که اولین و پرتعدادترین نوع حمایت است، در شهرهای مختلف دنیا مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا، یونان و دیگر کشورهای دنیا رخ داده است. این فراخوان‌ها باعث شد بسیاری از همسایگان برای اولین بار با هم آشنا شوند. همسایگانی که شاید مدت‌ها بود دیوار به دیوار هم زندگی می‌کردند ولی هیچ‌گاه با یکدیگر وارد گفت‌وگو نشده بودند، البته این بار با حفظ فاصله!
آواز دانش‌آموزان فرانسوی
دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی در شهر «دو» واقع در شرق فرانسه برای قدردانی، آواز خواندند. این نماهنگ که زندگی روزمره در این شرایط دشوار را نشان می‌دهد، با عنوان «آواز کرونا» توسط مدیر مدرسه ساخته شده و بچه‌ها با ارسال نقاشی‌های خود و خواندن آواز برای مراقبان سلامت، صاحبان مشاغل ضروری و زنان و مردانی که با به خطر انداختن جان خود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند، ادای احترام کردند. مدیر مدرسه نسخه موسیقی بدون کلام نماهنگ را برای دانش‌آموزان ارسال کرده و آن‌ها روی این نسخه آواز خوانده‌اند. در این نماهنگ بیش از ۳۵۰ نقاشی دانش‌آموزان دیده می‌شود.
تشویق فوق هندی
گویا شوخی‌هایی که با بلوف‌های فیلم‌های هندی می‌شود، خیلی هم دور از واقعیت نیست! از سه هفته پیش که مردم هند کادر درمانی کشورشان را تشویق کردند، پیامی در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد که گویا ناسا در فضا صدای دست زدن‌شان را شنیده است! با این که این شایعه تکذیب شده، اما هنوز هندی‌ها به این رکورد خود افتخار می کنند. به هرحال چه صدای کف زدن‌شان در فضا شنیده شده‌ باشد و چه نه، تشویق به سبک هندی شاید یکی از پرتعدادترین حمایت‌های جهان از کادر بهداشت و درمان باشد. مخصوصا که در این اتفاق ستاره‌های نامدار بالیوود مانند آمیتاب باچن، پسرش آبیشک و عروسش آیشواریا رای، در کنار دیگران روی پشت‌بام خانه‌شان حضور داشتند.
سکوت چینی
با هدف حمایت‌های تشویقی، با اعلام دولت چین در ساعت 10 صبح چهارم آوریل به مدت ۳ دقیقه در سراسر چین سکوت برقرار و همه‌چیز متوقف شد. بیش از یک میلیارد چینی در هر جایی که بودند ایستادند و ماشین‌ها، قطارها و کشتی‌ها بوق‌های خود را به صدا درآوردند و حتی آژیرهای حمله هوایی نیز پخش شد. پرچم‌های کشور همگی به‌حالت نیمه برافراشته درآمدند و همچنین در ووهان، همه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در مناطق شهری راس این ساعت قرمز و به مدت سه دقیقه ترافیک شد. چین با اعلام این سکوت و توقف در کل کشور به صورت نمادین برای چند هزار قربانی کرونا سوگواری کرد و به درگذشتگان کادر درمان احترام گذاشت.
ادای احترام
در ریودوژانیرو

مجسمه مسیح    برزیل در پی تشکر از کارکنان سلامت، با پوششی شبیه یک پزشک در یک شنبه عید پاک نمایش داده شد. همچنین روی این مجسمه تصاویری از کارکنان پزشکی و پرچم چندین کشور درگیر این بیماری از جمله ایران هم نشان داده شد. ضمن این که روی بازوی این مجسمه هم شعار «در خانه بمان» ظاهر شد. این تندیس باشکوه به ارتفاع 30 متر در کوهستان کورکووادو واقع در شهر ریودوژانیرو در کنار سواحل و جنگل‌های استوایی منطقه، یکی از جاذبه‌های برزیل محسوب می‌شود که از همه جای شهر قابل مشاهده است.
قهوه مهربانی برای مدافعان سلامت
یکی از کافه‌های مشهد هم در حرکتی زیبا و تاثیرگذار، اقدام به بسته‌بندی و ارسال قهوه سرد به کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های مشهد کرد. صاحب این کافه ۵۰۰ بسته حاوی قهوه را که روی بدنه آن‌ها خطاب به پزشکان و پرستاران نوشته بود «تو قهرمان منی» با هدف قدردانی از زحمات بی‌وقفه و دشوار کادر درمانی به گروه پزشکی بیمارستان هدیه کرد. پیام روی شیشه برای پزشکان و پرستاران است تا پس از دریافت این هدیه‌های خوشمزه و معطر بدانند که در بیرون از بیمارستان همه مردم قدردان زحمات‌شان هستند.
خلاقیت به خرج دادن با حروف «خسته‌ نباشید»!
تلاش شبانه‌روزی کادر درمان از نگاه مردم پنهان نمانده و سعی می‌کنند حتی این سپاس‌گزاری را به هر طریقی به آن‌ها نشان دهند. دکتر حامد مقدم‌منش،‌ رزیدنت داخلی بیمارستانی از استان‌های درگیر با کرونا در همین  باره گفت: « لطف و محبت برخی شهروندان واقعا خوشحال‌مان کرده. ‌مردم برای‌مان غذا و شیرینی می‌فرستند و سعی می‌کنند هرطور شده بگویند که قدردان تلاش ما هستند،‌ این  کار حس خیلی خوبی می‌دهد.» حتی در این محبت‌ها ابتکار عمل هم به خرج می‌دهند، مثل فردی که کاپ‌کیک‌ها را با حروف «خسته نباشید» تزیین کرده و برای کادر درمانی می‌فرستد.
رژه تراکتورهای کانادایی
کشاورزان شهر «انتاریو» در کانادا روش غیرمعمول و جالبی را در پیش گرفتند. آن‌ها با آوردن تراکتورهایشان به خیابان، از پزشکان و پرستاران بیمارستان عمومی «سنت توماس الگین» تشکر کردند. بیش از ۵‌ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در انتاریو گزارش شده و حدود ۲۰ هزار نفر در کانادا به این بیماری مبتلا شده‌اند. انتاریو از لحاظ جمعیت و فعالیت اقتصادی بزرگ‌ترین و قوی‌ترین استان کانادا به شمار می‌آید که فراگیری این بیماری در این منطقه تاثیر جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
تشویق کردن جلوی بیمارستان به جای ورزشگاه!
هواداران تیم نساجی قائم‌شهر که یکی از پرشورترین طرفداران در بین تیم‌های لیگ‌برتری محسوب می‌شوند و عاشق تیم شهرشان هستند، حالا که فوتبال به خاطر کرونا تعطیل شده و امکان حضور در ورزشگاه‌ها مقدور نیست، بیکار ننشسته‌اند. به تازگی ویدئویی از تشویق و شعرخوانی مقابل بیمارستان رازی قائم‌شهر و تقدیرو  تشکر از کادر درمانی این بیمارستان توسط هواداران تیم نساجی در شبکه‌های اجتماعی، منتشر شده که مورد تمجید قرار گرفته است. این تشویق‌ها دقیقا شبیه به نحوه تشویق در ورزشگاه‌هاست و هواداران نساجی با حضور در جلوی بیمارستان و در بخشی از این شعر می‌خوانند: «کادر درمان امید شهر خسته، نفس من به نفست وصله، نمی‌ذاریم این جا تو رو تنها، با تو هستیم تا آخر دنیا...».
نقاشی روی برف توسط شهروند چینی
تشکر متفاوت یک شهروند چینی از کادر پزشکی این کشور برای مقابله با بیماری کرونا، مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته است. بعد از بارش شدید برف در یکی از شهرهای این کشور، مرد هنرمند چینی به سراغ یکی از خیابان‌های کم تردد و نزدیک بیمارستان رفته و طرح 3 پزشک را با راه رفتن روی برف‌ها کشیده، که رفتاری خلاقانه و قابل توجه محسوب می‌شود. در کنار این طرح، نوشته‌ای به زبان چینی برای تشکر از کادردرمانی حک شده است.
تشکر کردن با کمک خودروهای پلیس
ویدئویی از تشکر جالب پلیس مادرید اسپانیا از کادر درمان این شهر در شبکه‌های اجتماعی دنیا پربازدید شده است. در این ویدئو، تعداد زیادی از خودروهای پلیس شهر در حالی که چراغ‌های آژیرشان را روشن کرده‌اند، در جلوی بیمارستان حاضر شده تا از کادر درمانی بابت تلاش‌شان سپاس‌گزاری کنند. اتفاق جالب، تماشای این صحنه از پشت پنجره‌های بیمارستان توسط بیماران و کادردرمانی است که آن را تحت تاثیر قرار داده به حدی که برای لحظاتی، شروع به دست زدن و تشویق پلیس بابت این تصمیم خلاقانه می‌گیرند.
 
منابع: CNN، Dw،Euronews ،  time- ایرنا و ایسنا