جیغ بنفش وزارت ورزشی‌ها برای مبارزه با فساد در فوتبال!

سرویس ورزشی جوان آنلاین: به جریان افتادن دوباره پرونده خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال، سبب شده فساد مالی در این دو باشگاه دولتی که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد خرج روی دست بیت‌المال می‌گذارند، بیشتر به چشم آید و مطالبه برخورد با مدیران متخلف دو تیم مطرح شود. در چنین فضایی بود که دیروز معاون وزیر ورزش در گفت‌وگویی رادیویی از تشکیل پرونده قضایی برای چند مدیر سابق استقلال و پرسپولیس خبر داد. هرچند که اهمال در برخورد با متهمان پرونده فساد در فوتبال در سال‌های اخیر سبب شده، کمتر کسی حرف معاون تازه‌وارد مسعود سلطانی‌فر را جدی بگیرد و به نظر نمی‌رسد مدیرانی که در دو دهه اخیر نقش اصلی را در حیف و میل بیت‌المال در تیم‌های دولتی استقلال و پرسپولیس داشته‌اند، به پای میز محاکمه کشیده شوند، به خصوص که این روز‌ها مدیران سابق و متخلف این دو تیم در لیست وزارت ورزش برای بازگشت دوباره به پست‌های‌شان قرار گرفته‌اند!
چرا فوتبال دولتی می‌ماند؟
خصوصی‌سازی سرخابی‌ها، بهانه مصاحبه دیروز معاون وزیر ورزش بود، به خصوص که وزارت ورزشی‌ها مدعی‌اند که برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در سال ۹۹ مصمم هستند و از وزیر ورزش گرفته تا معاونانش در هفته‌های اخیر در مصاحبه‌هایی که داشته‌اند، طوری وانمود کرده‌اند که انگار دو تیم بزرگ پایتخت وبال گردن‌شان هستند و آن‌ها از اینکه سرخابی‌ها دولتی هستند استقبال نمی‌کنند. چنین مسئله‌ای در صحبت‌های دیروز مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش با رادیو هم مشهود بود: «من فکر نمی‌کنم هیچ جای دنیا یک وزارتخانه باشگاهداری کند.»
در حالی علی‌نژاد و سایر مدیران وزارت ورزش می‌خواهند دولت را بی‌علاقه به حفظ پرسپولیس و استقلال نشان دهند که یک سؤال بی‌پاسخ می‌ماند؛ اینکه چرا خصوصی‌سازی دو باشگاهی که دولت می‌گوید تمایلی به حفظ مالکیت‌شان ندارد، در ۲۰ سال اخیر هر بار عقب افتاده است؟!


شاید مرور بخشی از گزارش فساد در فوتبال که توسط مجلس دهم تهیه و بهمن ۹۴ در صحن مجلس قرائت شد، به خوبی چرایی عقب افتادن خصوصی‌سازی باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس را نشان دهد: «جریانی قوی در درون این رشته ورزشی به دلیل سوءاستفاده‌های کلان مالی، اجازه خصوصی‌سازی در این ورزش را نمی‌دهد.»
البته علی‌نژاد راست می‌گوید در هیچ جای دنیا یک وزارتخانه تیمداری نمی‌کند، اما حتماً وزارت ورزشی‌ها به خوبی می‌دانند که در هیچ جای دنیا هم باشگاه‌ها مانند زالو از بودجه دولتی و بیت‌المال استفاده نمی‌کنند. همین وصل بودن به منابع دولتی که در ایران بدون هیچ نظارتی صورت می‌گیرد، سبب شده باشگاه‌های دولتی مانند استقلال و پرسپولیس به یک حیاط خلوت بزرگ برای فساد تبدیل شوند.
بازخوانی بخش دیگری از گزارش فساد در فوتبال در مجلس درباره تخلفات مالی گسترده در باشگاه‌های دولتی بیانگر همه چیز است: «یکی از مهم‌ترین دلایل فساد در فوتبال ایران استفاده اکثر باشگاه‌های کشور از منابع مالی عمومی و بیت‌المال است. این موضوع سبب عقد قرارداد‌های میلیاردی و سوءاستفاده چند واسطه از این قرارداد‌ها شده است. بیش از ۹۰ درصد از ۱۶ تیم لیگ برتر و ۲۶ تیم لیگ دسته یک، وابسته به نهاد‌های عمومی و دستگاه‌های دولتی، صنعتی و نظامی هستند. اگرچه به دلیل عدم شفافیت مالی و پنهان‌کاری باشگاه‌ها که خود یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در این بخش است از مبلغ دقیق هزینه‌های فوتبال، اطلاع دقیقی در دست نیست، ولی بر اساس برآورد دستگاه‌های نظارتی، این رقم بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال تخمین زده می‌شود که نبود نظارت از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط، زمینه مناسبی را برای ایجاد فساد توسط افراد سودجو فراهم کرده است.»
ادعای توخالی برخورد با فساد
نکته قابل تأمل دیگر در صحبت‌های دیروز علی‌نژاد، ادعای او درباره برخورد با مدیران متخلف استقلال و پرسپولیس است: «مدیرانی که در دولت فعالیت می‌کردند تا سالیان سال باید درباره عملکردشان پاسخگو باشند و هم‌اکنون که سرخابی‌ها هنوز در ید دولت هستند، هم بازرسی وزارتخانه و هم مجموعه بازرسی کل کشور تک‌تک مدیران و مسئولانی را که در این دو باشگاه فعالیت داشتند مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر تخلف یا جرمی صورت گرفته باشد قطعاً برخورد خواهد شد. کما اینکه اکنون برای برخی از مدیران به دلیل عملکردشان، پرونده‌های قضایی در محاکم قضایی تشکیل شده که در جریان است و زمانی که احکام قطعی شود توسط محاکم قضایی اعلام خواهد شد.»
در حالی علی‌نژاد در صحبت‌هایش مدعی است که مدیران باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پاسخگوی عملکردشان هستند که در دو دهه اخیر تخلفات گسترده مالی و فساد در این دو باشگاه به بازداشت و محاکمه مدیران این دو تیم منجر نشده است و مدیران سرخابی‌ها با وجود به بار آوردن تعهدات مالی سرسام‌آور که لیست بدهی‌های دو باشگاه‌ها را به چندصد میلیارد رسانده، همچنان از سوی وزیر ورزش برای بازگشت به پست سابق یا پست‌های مدیریتی دیگر برای‌شان کارت دعوت ارسال می‌شود.