آغاز موج جديد كرونا پس از شنبه شلوغ

اما يکي از اتفاق‌هاي خوب در کشور کاهش آمار مبتلايان به کرونا و مرگ و مير ناشي از آن است که طي هفته گذشته روند نزولي داشته، با اين حال بسياري از کارشناسان بر اين باورند که کاهش آمار مربوط به قرنطينه خانگي در ايام نوروز است و اگر تا يک ماه آينده واکسن کرونا کشف نشود، با آغاز فعاليت‌هاي صنفي بايد شاهد روند رشد شديد تعداد مبتلايان باشيم. طبق اعلام سخنگوي وزارت بهداشت و درمان از جمعه (29 فروردين) تا شنبه (30 فروردين) 1374 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شده‌اند و در طول 24 ساعت گذشته، 73 بيمار جان باختند. با توجه به اين آمار، تعداد مبتلايان به کرونا تا روز گذشته به عدد 80868 نفر رسيد که از اين تعداد تاکنون 5031 جان خود را از دست داده‌اند. 55987 نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند و 3513 نفر از بيماران نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند.
نگراني و هشدار کارشناسان
از روز گذشته (30 فروردين) با توجه به ثبت‌نام اصناف در سامانه وزارت بهداشت و اجراي طرح فاصله‌گذاري هوشمند، حدود يک‌ميليون و 200‌هزار واحد صنفي در کشور فعاليت‌شان را آغاز کردند. اين در حالي است که دکتر حسن روحاني از وزارت بهداشت خواست شرايط بازگشايي کسب‌وکارهاي با ريسک متوسط را نيز مشخص کند، در اين شرايط محمدرضا محمدحسن‌پور، معاون خدمات شهري شهرداري شيراز تاکيد کرد: آغاز فعاليت مشاغل و شلوغي شهر در يک ماه آينده مي‌تواند فاجعه‌آفرين باشد. بازگشايي شمار بالايي از اصناف در حالي است که قرار بود بازار تهران و پاساژهاي سرپوشيده همچنان بسته بمانند. اما از روز گذشته اصناف بازار تهران فعاليت‌شان را آغاز کردند. ازدحام و افزايش مسافران در مترو و اتوبوس‌ها نيز قابل مشاهده است و مسئولان شهرداري تهران درباره ظرفيت شبکه حمل‌و‌نقل و ممکن نبودن اجراي فاصله‌گذاري در آن هشدار داده بودند. يوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل شهرداري تهران،‌ خط قرمز، مترو را 450هزار نفر اعلام و در روز جمعه اين عدد را 350‌هزار نفر عنوان کرده بود و گفت: «با افزايش آمار از اين ميزان اجراي فاصله‌گذاري غيرممکن خواهد شد». اين گفته‌ها در حالي مطرح مي‌شود که ايرج حريرچي،‌ معاون کل وزارت بهداشت،‌ اشاره کرده بود: «بيش از 26‌درصد ميزان شيوع بيماري کرونا از طريق حمل‌و‌نقل عمومي اتفاق مي‌افتد». حريرچي تاييد کرده است که اثر بازگشايي‌ها بر افزايش تعداد بيماران در مدت پنج روز بروز خواهد کرد. او زمان بروز اثر اين طرح بر شمار افراد بستري را 15 روز و براي مرگ‌ومير يک‌ماه عنوان کرده بود. سازمان نظام پزشکي هفته گذشته در بيانيه‌اي انتقادي نسبت به تصميمات دولت، خواستار ادامه «قاطعانه» فاصله‌گذاري و توقف تعدد مراکز تصميم‌گيري درباره کرونا شده بود. طبق آخرين مصوبه ستاد ملي مبارزه با کرونا اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي و محدوديت تردد بين‌استاني تا پايان فروردين است و به احتمال زياد خودروهاي غيرپلاک بومي، مي‌توانند پس از اين تاريخ در جاده‌ها تردد کنند، امري که رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک راهور ناجا آن را تاييد مي‌‌کند و اميدوار است که اين طرح تمديد شود. با اين حال ترافيک جاده تهران به کرج و پاکدشت در روز گذشته پرحجم گزارش شد.
صف‌هاي طولاني مقابل دفاتر پيشخوان


اما يکي از اتفاقات عجيب روز گذشته مربوط به صف‌هاي ثبت‌نام سيمکارت بود، در حالي که يارانه‌هاي نقدي سال‌هاست به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود، براي وام يک‌ميليون توماني بايد سيمکارت نيز به اسم سرپرست خانوار ثبت شود و همين امر موجب تشکيل ثبت نام سيمکارت در دفاتر پيشخوان دولت در سراسر کشور شد. محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات، در صفحه توئيتر خود از اپراتورها خواست به‌صورت آنلاين اقدام به ثبت‌نام‌ متقاضيان کنند و سيمکارت را با پست به منزل آنها ارسال کنند.
21‌درصد تهراني‌ها در معرض اضطراب‌
طي يک ماه گذشته خبرهايي مبني بر تشديد آثار اضطراب کرونا در ميان شهروندان به گوش مي‌رسد و روز گذشته فرمانده عمليات مديريت بيماري کرونا در کلانشهر تهران گفت: حداقل 21‌درصد شهروندان تهراني در معرض اضطراب‌زايي ناشي از کرونا قرار دارند. دکتر عليرضا زالي با استناد به‌نظرسنجي‌هاي اخير، اظهار کرد: برنامه‌ريزي‌هاي فرح‌بخش توسط نهادهاي مدني و رسانه‌ها در کنار بسته‌هاي حمايتي اقتصادي به هنگام مي‌تواند از بار اين معضل بکاهد. محمد حاتمي، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره ايران، هشدار داد اختلالات رواني در دوران پساکرونا نسبت به دوران کرونا و قبل از کرونا افزايش پيدا مي‌کند و شيوع آن بسيار بالا خواهد بود. وي افزود: در دوران کرونا آسيب‌هايي وجود دارد که در دوران پساکرونا بايد به آن توجه کرد. برخي آسيب‌ها مانند افسردگي، غم‌زدگي، اختلال سوگ، مختص کساني که است که يکي از اعضاي خانواده‌شان را از دست داده‌اند، شيوع پيدا مي‌کند. همچنين خشم، پرخاشگري افزايش مي‌يابد، به‌دليل اينکه در دوران کرونا اختلافاتي در درون خانواده‌ها وجود دارد که در دوران کنوني ممکن است اين اختلافات خاموش باشد اما در پساکرونا تشديد مي‌شود.