توافق بانک ها بر سر سود سپرده 15 درصد

براساس توافق مدیران عامل بانک‌ها در چارچوب اجرای مصوبه سال 95 شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده یک ساله همه بانک‌ها از امروز در سطح 15 درصد قرار می‌گیرد. به این ترتیب نرخ سود بانکی که در عمل بیش از 15 درصد و بین 18 تا 20 درصد بود، به 15 درصد کاهش می یابد.
به گزارش فارس، با وجود آن که شورای پول و اعتبار در سال 95 بر کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد رای داده بود، بعد از چند ماه نرخ سود سپرده به دلایل مختلفی روند صعودی به خود گرفت و حتی تلاش بانک مرکزی برای بازگشت نرخ سود سپرده بانک‌ها به 15 درصد در شهریور ماه سال 96، بعد از چند ماه مجدد با شکست مواجه شد.
اما در ماه‌های اخیر و همزمان با کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی به حدود 16 درصد، به نظر می رسد این روند دوباره احیا شده است. به طوری که بعضی بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی که وضعیت ترازنامه مناسب‌تری داشتند، عملاً به رعایت مصوبه قدیمی شورای پول و اعتبار (درباره سقف 15 درصدی سود سپرده) روی آوردند.
از سوی دیگر دیروز خبری که چندی پیش در رسانه ها با تایید و تکذیب همراه شده بود، نهایتاً تایید شد. ماجرا از این قرار است که مدیران عامل بانک‌ها به تازگی برای رعایت مصوبه شورای پول و اعتبار توافق کرده‌اند. بر این اساس، قرار بر این شده تا از امروز همه بانک‌های دولتی و خصوصی رعایت سقف نرخ سود سپرده 15 درصدی را به صورت جدی‌تر اجرا کنند. البته سود سپرده‌های موجود تا تاریخ سررسید آن با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد و نرخ 15 درصد صرفاً برای سپرده‌های جدید اعمال می شود.


جزئیات بندهای این توافق، طبق گزارش تسنیم، به این شرح است: 1- افتتاح حساب‌های پشتیبان به‌طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نیست.2- طبق بخشنامه بانک مرکزی، پرداخت سود روزشمار همچنان ممنوع خواهد بود. 3- پرداخت هر وجهی در زمان افتتاح سپرده‌ها،‌ به‌عنوان علی‌الحساب یا پیش‌پرداخت سود ممنوع است. 4- نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله از تاریخ 1 اردیبهشت 99 معادل 15 درصد افتتاح می شود و سپرده‌های موجود تا سررسید طبق قرارداد عمل خواهد شد. 5- از تاریخ اول اردیبهشت امسال نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک‌ها، 8 درصد تعیین و اعمال شود سپرده‌های کمتر از 6 ماه نیز مشمول این طرح باشد. 6- بانک‌ها می‌توانند سپرده‌های 6 ماهه و بالاتر را با نرخ 11 درصد تعیین و اعمال کنند. 7- در صورت نیاز، بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده با نرخ 15 درصد تا 18 درصد و نرخ شکست 10 درصد تا تاریخ 31 شهریور سال جاری را افتتاح کنند.