ساخت کابین نمونه‌برداری بیماری‌های عفونی برای نخستین‌بار

کابین نمونه‌برداری برای بیماری‌های عفونی برای اولین‌بار در ایران از سوی شرکت کیمیاژن ‌پژوه پارس ساخته شد. وحید اسکویی، مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس و عضو انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی این مدل کابین نمونه‌برداری را در دنیا منحصر به فرد دانست که علاوه بر نمونه‌برداری از حلق، قابلیت نمونه‌برداری از انتهای بینی را نیز دارد. همچنین برخلاف کابین‌های ساخت کشور کره که فقط قابلیت نمونه‌برداری از بیماران مشکوک به کرونا را دارد، این مدل کابین نمونه‌برداری قابلیت نمونه‌برداری از بیماران مبتلا به سل و آنفلوآنزا را نیز دارد. 
براساس اعلام مدیرعامل شرکت کیمیاژن پژوه پارس، در شرایطی که خرید کابین‌های خارجی به خروج ارز از کشور منجر می‌شود، این شرکت تلاش کرده با تکیه بر تخصص ایرانی به تولید این کابین‌ها بپردازد تا اشتغال‌زایی، صرفه‌جویی ارزی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه و در کنار هم محقق شوند.  
 با توجه به شیوع کرونا نیاز به این کابین‌ها در کشور بیش از پیش احساس می‌شود. البته در بیماری‌هایی از قبیل آنفلوآنزا و سل که نمونه‌برداری آنها شبیه کرونا است، این کابین‌ها مورد نیاز بودند ولی با توجه به این که عوامل بیماری‌زای این بیماری‌ها آنقدر خطرناک نبود که تهدید جدی برای فرد نمونه‌بردار ایجاد کند اقدام به ساخت آنها نشده بود، اما با توجه به اینکه در کرونا شرایط متفاوت است و افراد نمونه‌بردار در آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به‌شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و بیش از اندازه به بیمار نزدیک می‌شوند، بنابراین استفاده از این دستگاه برای نمونه‌برداری کووید- ۱۹ و بعدها برای سایر بیماری‌های عفونی بیش از پیش احساس می‌شود.
باتوجه به اینکه کرونا در جنوب شرق آسیا یعنی چین و کشورهایی مثل کره و ژاپن زودتر شیوع پیدا کرد، کابین‌هایی برای نمونه‌برداری در این کشورها ساخته شد، اما تفاوت کار این کابین با نمونه‌های این کشورها در این است که در این کابین از چراغ ماوراء بنفش استفاده شده که می‌تواند داخل کابین را گندزدایی کرده و فشار مثبتی هم برای کابین ایجاد کند. این فشار مثبت یک هوای تقریبا تمیز را با عبور از فیلترهای هپا و پیش فیلتر وارد کابین می‌کند که موجب می‌شود فرد نمونه‌بردار بدون هیچ سیستم امنیتی و دفاعی بتواند راحت داخل این کابین کار خود را انجام بدهد بدون آنکه نگرانی‌ای بابت آلوده‌شدن داشته باشد.
علاوه بر این در نمونه‌های خارجی از دستکش‌های ثابت استفاده شده بود اما چون دستکش‌های ثابت می‌توانست آلودگی را حتی به کسی که برای نمونه دادن رجوع کرده به وجود بیاورد، در این نمونه ایرانی طراحی به گونه‌ای انجام شده که  دستکش یا سایر مواد و مواردی که در اختیار کاربر هست، یکبار مصرف استفاده شود. در این شرایط احتمال انتقال آلودگی به فرد نمونه‌دهنده سالم منتفی خواهد شد.