جهت سفر‌های خارجی روحانی

دیپلماسی فعال مهم‌ترین شعار و برنامه دولت روحانی از سال ۹۲ بوده است. روحانی سیاست خارجی دولتش را بر مبنای تعامل با همه کشور‌های جهان معرفی می‌کرد و همواره معتقد بوده که هر مشکلی را با دیپلماسی می‌توان حل کرد. خبرگزاری آنا نگاه آماری جالبی به سفر‌های خارجی حسن روحانی در هفت سال گذشته داشته است و با لیست کردن تمامی ۵۵ سفر خارجی رئیس جمهور تدبیر و امید، نکات جالب توجهی را نوشته است.
در این مطلب می‌خوانیم که «تجزیه و تحلیل سفر‌های روحانی نشان می‌دهد که بیشتر سفر‌های او به کشور‌های آسیایی برای ایجاد روابط اقتصادی نبوده و بیشتر برای شرکت در اجلاس‌ها صورت گرفته است. همچنین نکات ذیل به صورت کوتاه در سفر‌های روحانی دیده می‌شود.
۱- میزان سفر روحانی به آفریقا صفر است.
۲-تعداد کل سفر‌های روحانی به کشور‌های امریکای لاتین دو عدد است ولی او شش بار به امریکا سفر کرد.


۳- روحانی در چند سال اخیر به کشور‌های محور مقاومت سوریه و لبنان سفری نکرده و یک بار تنها به عراق رفته است.
۴- جمع سفر‌های روحانی به اروپا و امریکا از تعداد سفر‌های روحانی به دو قاره آفریقا، امریکای لاتین و منطقه خاورمیانه بیشتر است.
این سفر‌ها نشان می‌دهد عزم دولت روحانی در هفت سال گذشته برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با خاورمیانه، کشور‌های محور مقاومت، آفریقا و امریکای لاتین تقریباً صفر است ولی سفر‌های او به اروپا و امریکا بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.»
این همه در حالی است که به دلیل همراهی اروپا با امریکا در تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، آسیا و آفریقا می‌توانست برای صادرات ایران سودآور باشد. از سویی کشور‌های منطقه و هم پیمانان ایران هم بازار اقتصادی قابل توجهی دارند که البته هم به لحاظ سیاسی و هم اقتصادی، مورد توجه روحانی و دولتش قرار نگرفتند.