معاون اول رئیس‌جمهوری: تحریم‌ها موجب شده ایران آمادگی لازم را در شرایط کنونی سقوط قیمت نفت داشته باشد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، دیروز در جلسه با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اخبار مربوط به قیمت نفت در سطح جهانی گفت: اقتصاد آمریکا که 25 درصد تولید ناخالص دنیا را در اختیار دارد، از شب گذشته نفت را به قیمت منفی به فروش گذاشته و این نشان می‌دهد که بقیه کشورهای دنیا نیز از پیامدهای اقتصادی کرونا بی‌نصیب نخواهند ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جهانگیری با اشاره به اینکه نفت تا چند ماه پیش به قیمت 50 تا 100 دلار برای هر بشکه در سطح جهانی معامله می‌شد و کسی باور نمی‌کرد که قیمت نفت اوپک امروز به زیر 20 دلار برسد، اظهار کرد: قطعاً کشورهای تولیدکننده نفت مثل عربستان که گفته می‌شد نمی‌تواند با نفت زیر 70 دلار کشورش را اداره کند با مشکل روبه‌رو خواهند شد، این در شرایطی است که اعلام کاهش ده میلیون بشکه‌ای تولید نفت اعضای اوپک و غیراوپک نیز نتوانسته بر سیر نزولی قیمت‌ها اثر بگذارد.
معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی و مدیریت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانسته خود را با شرایط حذف درآمدهای نفتی از بودجه کشور تطبیق دهد، گفت: بحران‌ها و تحریم‌های ایالات متحده آمریکا باعث شده تا ما آمادگی لازم برای اداره کشور در شرایط کنونی را داشته باشیم.
جهانگیری با بیان اینکه سایر کالاهای وابسته به نفت مثل صنایع پتروشیمی و حتی فلزات نیز از تبعات اقتصادی بحران کرونا متاثر خواهند شد، از دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواست راهکارهای علمی برای مواجهه با این مسئله ارائه دهند و دستگاه‌ها نیز به تدوین برنامه‌های متناسب با این شرایط بپردازند.


معاون اول رئیس‌جمهوری سپس به موضوع نام‌گذاری امسال به عنوان سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تبیین محدودیت‌های منابع برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی گفت: باید ده تا 12 رشته پیشران اقتصادی را که می‌توانند بخش‌های دیگر را به دنبال خود فعال کنند، شناسایی و منابع را به آنها تزریق کنیم. یکی از رشته‌های مورد اجماع به عنوان پیشران فعالیت‌های اقتصادی، بخش مسکن است که می تواند 120 رشته صنعتی را با حرکت خود به فعالیت درآورد.
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: مسکن نیاز جدی مردم است، در شرایط امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به دنبال درخواست از صاحبان خانه‌ها برای دادن فرصت به مستاجران به منظور عبور از بحران کرونا هستیم که این کار، کاری اخلاقی و انسانی است و البته باید با نگاهی جامع در نظر داشته باشیم که کسی از این بابت دچار آسیب نشود، قطعاً در کارگروه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این موضوع بحث وتصمیم‌گیری خواهد شد.
جهانگیری با تاکید بر فعال شدن بیش از پیش جلسات شورای مسکن در سال جاری، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با هماهنگی بانک‌ها، جهش تولید را در بخش مسکن رقم بزند و علاوه بر حرکت اقتصادی از اشتغال کشور حفاظت کند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا شیوع یک بیماری همه‌گیر کمکی به محیط‌زیست جهان کرده است؟ کرونا؛ دشمن انسان، دوست زمین! کورش الماسی دو‏راهی کارآمدی و ناکارآمدی «ابتکار» از سیاست‌ورزی مدعیان کسب صندلی ریاست مجلس برای انتخابات آینده گزارش می‌دهد «ابتکار» بحران در بازار جهانی نفت را بررسی می‌کند آوریل سیاه نفت «ابتکار» از آثار افزایش ثابل توجه کدهای سهامداری در بازار سرمایه گزارش می‌دهد تیغ دولبه بورس امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه نیروی کار است تشکیل جلسه بازنگری دستمزد کارگران سی‌ان‌ان گزارش داد اخبار ضد و نقیض از وخامت حال رهبر کره‌شمالی برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نیمه دوم سال به تعویق افتاد معاون اول رئیس‌جمهوری: تحریم‌ها موجب شده ایران آمادگی لازم را در شرایط کنونی سقوط قیمت نفت داشته باشد ترامپ مهاجرت به آمریکا را تعلیق کرد خطر شکست فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس سازمان جهانی بهداشت: کرونا به احتمال زیاد منشا حیوانی دارد در تماس‌های جداگانه رئیس‌جمهوری با تولیت آستان قدس، رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر اسپانیا مطرح شد