در تماس‌های جداگانه رئیس‌جمهوری با تولیت آستان قدس، رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر اسپانیا مطرح شد

کرونا محور گفت‌وگوهای تلفنی روحانی
رئیس‌جمهوری دیروز در تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با تولیت آستان قدس رضوی و رئیس‌جمهوری روسیه، با محوریت شیوع ویروس کرونا گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهوری با قدردانی از همکاری و همراهی مراجع عظام، علما و روحانیون و به‌ویژه حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد که تسریع در بازگشایی اماکن مقدس و زیارتی با رعایت پروتکل های بهداشتی، جزو دغدغه‌های مهم دولت بوده و هست.
حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز در تماس تلفنی با  تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج، علی ابن موسی الرضا(ع)، با بیان اینکه دولت با اشراف و آگاهی از میزان شیفتگی مردم عزیز ایران به اهل بیت(ع) و علاقه آنان به زیارت بقاع متبرکه، اظهار کرد: متاسفانه با شیوع این بیماری، جان‌های تشنه محبان اهل بیت(ع) چه در آستانه تحویل سال نو و چه در اعیاد و مناسبت‌های مذهبی هفته‌های گذشته از زیارت عتبات متبرکه کشور محروم شد.


رئیس‌جمهوری گفت: با شیوع بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی مومنان و عاشقان اهل بیت(ع) که پیوسته نیز مورد تاکید ائمه اطهار(ع) بوده است، ناچار شدیم برای عمل به یک واجب مهم شرعی که همان حفظ سلامتی مومنان است، از زیارت مورد تاکید مشاهد مشرفه به‌ویژه حرم امام هشتم محروم شویم و در تمام این روزها، از همکاری و همراهی جناب‌عالی به عنوان  تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) و سایر تولیت‌ها و از جمله آستانه مقدسه کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س)، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ(ع) برخوردار بودیم که جای قدردانی دارد. روحانی گفت: این همکاری و همراهی و مقاومت در برابر برخی تحریکات، نهایت کمک به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و حفظ سلامتی مردم بود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آرزوی دولت این است که بتواند با مهار کرونا و کاهش خطر شیوع این بیماری خطرناک، دوباره مسیر زیارت عشاق اهل‌ بیت(ع) را هموار کند، اظهار کرد: از همان ابتدای ایجاد محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، دولت در کنار تلاش برای بازگشایی مجدد فعالیت واحدهای صنفی و اقتصادی کم‌ریسک که نقش بسیار مهمی در معیشت  و زندگی مردم داشتند، با رایزنی با روحانیت معزز حوزه علمیه قم در تلاش برای طراحی سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای بازگشایی مجدد اماکن مذهبی بوده و هست. روحانی با اشاره به مصوبه جلسه اخیر ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا درخصوص فعالیت اماکن مذهبی و عبادی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: پس از مشورت با نهادهای مذهبی و متولیان امور بهداشتی کشور قرار شد تا 15 اردیبهشت‌ماه با ارزیابی مجدد اقدامات انجام‌شده در روند اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، دست‌کم درخصوص بازگشایی صحن‌های اماکن مذهبی با رعایت طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی، اقدام شود. رئیس‌جمهوری افزود:  با همکاری تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) و همچنین دیگر تولیت‌های آستان‌های مقدس، امیدوارم بتوانیم تمهیداتی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی طراحی کنیم تا پس از 15 اریبهشت‌ماه در صورت تشخیص مسئولان بهداشتی و سلامت کشور، صحن‌های اماکن متبرکه بازگشایی شوند. روحانی گفت: مراجع عظام، روحانیون و متولیان همه بقاع متبرکه به‌ویژه جناب‌عالی برای همراهی کامل با سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم با مهار این ویروس درهای حرم‌های مقدس کشور روی مردم عزیز که عاشقانه اهل بیت عصمت و طهارت را دوست دارند، باز شود.
در این گفت‌وگو، تولیت آستان مقدس رضوی با قدردانی از تلاش‌های رئیس‌جمهوری، دولت و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا که بی‌وقفه از ابتدای شیوع این بیماری در تلاش و خدمت کرده‌اند، آمادگی خود و سایر متولیان بقاع متبرکه و اماکن مذهبی را برای همکاری با مسئولان ذی‌ربط اعلام کرد.
همچنین در تماس تلفنی دیگری، روسای جمهوری ایران و روسیه روابط و همکاری‌های فی‌مابین را صمیمانه، راهبردی و استراتژیک دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران- مسکو و تسریع در اجرای توافقات تاکید کردند. روحانی در تماس تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان ابراز امیدواری کرد تا همه کشورها بتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر در آینده نزدیک از این ویروس رهایی پیدا کنند. رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی‌مابین انجام شود. روحانی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع‌تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین‌المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه‌تری با هم داشته باشند. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه‌جانبه به‌ویژه در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشور تاکید کرد. روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری‌ها و گفت‌وگوهای دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تشریک مساعی، همکاری و تبادل تجربیات دو کشور را در عبور از این شرایط سخت حائز اهمیت دانست و بر توسعه روابط و مناسبات فی‌مابین و تلاش برای  تسریع در اجرای توافقات تهران- مسکو تاکید کرد. رئیس‌جمهوری روسیه با بیان اینکه خوشبختانه پروژه‌های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده و مسئولان دو کشور بر تسریع در اجرای توافقات اهتمام دارند، افزود: روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری‌های متقابل استقبال می‌کند. پوتین با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی دانست و اظهار کرد: متاسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می‌گویند، اما در عمل رفتاری متفاوت دارند. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین ادامه رایزنی‌های ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله پیگیری روند آستانه و گفت‌وگوهای سه‌جانبه با ترکیه در این راستا را حائز اهمیت عنوان کرد.
روحانی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم. رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی به خاطر شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی باشد و با سیاست‌های خصمانه مقابله شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت،  آمریکا همچنان  تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود. روحانی در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: آمریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیرقانونی اتخاذ موضع کنند. روحانی با استقبال از پیشنهاد نخست‌وزیر اسپانیا برای ازسرگیری دیدارها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین‌المللی از جمله اجرای برجام، تاکید کرد: درصورتی که کشورهای مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات خود باز خواهیم گشت. رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و اسپانیا در همه زمینه ها توسعه و تعمیق یابد.
نخست‌وزیر اسپانیا نیز در این گفت‌وگو ضمن ابراز همدردی با مردم ایران درخصوص ویروس کرونا، با بیان گزارشی از وضعیت کشورش در مقابله با این ویروس و اعمال محدودیت‌های شهری برای شهروندان، افزود: در کنار نگرانی از  وضعیت سلامتی مردم، نگرانی‌های عمیقی  درخصوص بحران اقتصادی داریم که در آینده کشور ما درگیر آن خواهد شد. پدرو سانچز تاکید کرد: باور داریم که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و سلامتی مردم به‌ویژه در این دوره سخت که درگیر کرونا هستید، تاثیر شدیدی گذاشته است و اسپانیا و اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها موافق نیستند. نخست‌‌وزیر اسپانیا همچنین با اعلام حمایت از فعال‌شدن سازوکار مالی اتحادیه اروپا (اینستکس)، اظهار کرد: ما نیز ملحق‌شدن به اینستکس را در دستورکار داریم. پدرو سانچز روابط ایران و اسپانیا را خوب توصیف کرد و گفت: بسیار مهم است که در این شرایط، روابط تجاری خود را نیز دوباره از سر بگیریم.
سایر اخبار این روزنامه
آیا شیوع یک بیماری همه‌گیر کمکی به محیط‌زیست جهان کرده است؟ کرونا؛ دشمن انسان، دوست زمین! کورش الماسی دو‏راهی کارآمدی و ناکارآمدی «ابتکار» از سیاست‌ورزی مدعیان کسب صندلی ریاست مجلس برای انتخابات آینده گزارش می‌دهد «ابتکار» بحران در بازار جهانی نفت را بررسی می‌کند آوریل سیاه نفت «ابتکار» از آثار افزایش ثابل توجه کدهای سهامداری در بازار سرمایه گزارش می‌دهد تیغ دولبه بورس امنیت شغلی مهم‌ترین دغدغه نیروی کار است تشکیل جلسه بازنگری دستمزد کارگران سی‌ان‌ان گزارش داد اخبار ضد و نقیض از وخامت حال رهبر کره‌شمالی برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا نیمه دوم سال به تعویق افتاد معاون اول رئیس‌جمهوری: تحریم‌ها موجب شده ایران آمادگی لازم را در شرایط کنونی سقوط قیمت نفت داشته باشد ترامپ مهاجرت به آمریکا را تعلیق کرد خطر شکست فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس سازمان جهانی بهداشت: کرونا به احتمال زیاد منشا حیوانی دارد در تماس‌های جداگانه رئیس‌جمهوری با تولیت آستان قدس، رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر اسپانیا مطرح شد