گرفتند دست افتادگان را؟

گروه اجتماعی- این روزها که کرونا همچنان آزارمان می دهد، شاید شنیدن صدای دستگیری از محرومان و مواردی همچون «پویش ایران همدل» بتواند حالمان را خوش کند و دلمان هم گرم باشد که  در این کارزار، طبقه آسیب پذیر ضعیف تر نمی شود یا اگر قرار است شرایط اقتصادی کشور او را در منگنه قرار دهد هنوز هستند بسیاری از مردم که از آن ها دستگیری می کنند و حالشان را می پرسند. اما نهادهای امداد رسان همچون کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و دیگر نهادهایی که در امر مددرسانی پیشگام هستند مهم ترین تدابیر کرونایی شان برای مددجویان خود چه بوده است؟ در این گزارش برخی اقدامات و تدابیر آن ها را با هم مرور می کنیم.
۱۰۰ میلیارد در کمیته امداد
در این خصوص بختیاری رئیس کمیته امداد از کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی این نهاد به مددجویان و نیازمندان برای پیشگیری از کرونا خبر داده و گفته است که بیش از ۵۵۰ هزار خانوار، از بسته‌های بهداشتی و کمک‌های نقدی این نهاد در مقابله با کرونا برخوردار شدند.
70 میلیارد در بنیاد


بختیاری به بخشی دیگر از کمک ها به قشرهای آسیب پذیر هم اشاره کرده است که توسط بنیاد مستضعفان صورت گرفته است: بنیاد مستضعفان علاوه بر کمک ۳۰میلیارد تومانی به مددجویان، مبلغ پنج میلیارد تومان نیز از طریق بانک سینا در اختیار کمیته امداد قرار داد. همچنین ۴۰ میلیارد تومان نیز برای ارائه به نیازمندان خارج از حمایت امداد در اختیار این نهاد قرار گرفت که به مستمندان حاشیه شهرها اختصاص یافت.                                                                                                                 
فرصت برای پرداخت اقساط
کمیته امداد همچنین برای اقساط مددجویان خود هم تدابیری اتخاذ کرده است: اقساط وام‌های مددجویان نیز تا پایان اردیبهشت ماه استمهال شده که این موضوع به اطلاع بانک‌های عامل طرف قرارداد رسیده است.
بهزیستی به فریاد کودکان کار رسید؟
و اما این روزها انگار تعداد کودکان کار و خیابانی رو به فزونی گذاشته است. بهزیستی می گوید در روزهای کرونا بسته های بهداشتی  در اختیار این کودکان قرار داده است. اگرچه ما کمتر کودک خیابانی را دیده ایم که حداقل مجهز به ماسک باشد. در عین حال  مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور تاکید می کند که حواسشان به کودکان کار و خیابانی بوده است.
از بی‌خانمان ها و کارتن‌خواب‌ها چه خبر؟
رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره این گروه که انگار جزء لاینفک شهرها هستند، می گوید:  با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و اختصاص 5/4میلیارد تومان از سوی ستاد و اختصاص5/4میلیارد دیگر از سوی سازمان بهزیستی در مجموع با اختصاص ۹ میلیارد تومان به آگاهی بخشی به این افراد پرداختیم و کلی اقلام بهداشتی به آن ها دادیم.
کمک هزینه ۵ میلیونی به کمپ‌های اعتیاد
همچنین به دنبال جبران بخشی از خسارات ناشی از شیوع کرونا، بهزیستی کشور مبلغ پنج میلیون تومان به ازای هر مرکز بهبودی اقامتی(کمپ‌های درمان اعتیاد و ‌TC ها) پرداخت کرده است.
به فکر سالمندان هم بوده ایم
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفته است: برای مراکز نگهداری معلولان و سالمندان هم مبلغ ۲۴ میلیارد تومان به صورت سرانه ۵۰۰ هزار تومانی برای هر معلول و سالمندی که در مراکز نگهداری می‌شوند، اختصاص پیدا کرده است که این مبلغ کمک می‌کند تا مراکز تعداد پرسنل شان را به طور استاندارد نگه دارند و بتوانند مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی را تهیه کنند.
 حمایت از 192 هزار خانوار با معلولیت شدید
بهزیستی همچنین با دریافت کمک 35میلیاردی بنیاد مستضعفان و تخصیص اعتبار ۷۰ میلیاردی از سوی سازمان برنامه و بودجه  به عنوان کمک هزینه معیشتی توانسته است برای مددجویان حاشیه شهرها و ۱۹۲ هزار خانوار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در دهک درآمدی ۱، ۲ و ۳ قدمی بردارد که  این کمک هزینه بین ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان روی کارت بانکی آن ها شارژ شده است.جدا از همه این کمک ها که خودمان می دانیم با وجود تلاش های مسئولان این نهادها اما رقم های دندان گیری نیست، مردم هم این روزها دلشان برای این اقشار می تپد و دستگیرشان هستند...