شرایط کشور هنوز عادی نیست از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم


علی ربیعی سخنگوی دولت عصر دیروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: دولت در هفته گذشته در بخش بین‌الملل، بخش اقتصاد و اجتماعی تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد و مباحث مهمی را در جلسات خودش گذراند. در بخش اقتصاد، سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب دیده از کرونا، تمرکز کردن بر رسته‌های آسیب دیده از کرونا و کاهش تاثیرهای ثانویه این دستگاه‌ها و سایر دستگاه‌ها و همین طور حفظ و تلاش و فعالیت در دستگاه‌هایی که در مرحله اول از کرونا آسیب نخوردند از سوی دولت مورد توجه قرار گرفت.
سخنگوی دولت بیان کرد: با حفظ وضعیت اقتصادی در دوران کرونا تاب آوری اقتصادی در این دوران به خصوص در زمینه حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون اقدامات دولت قرار داشت و همچنین برنامه‌ریزی برای جبران آسیب‌های کرونا در روزهای پساکرونایی از موضوعاتی بوده که در دستور جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد اقتصاد مقاومتی و جلسات اصلی هیئت وزیران مورد توجه قرار داشت‌.
شرط اصلی ارائه وام به کسب و کارها
 اخراج نکردن نیروی کار است


ربیعی اضافه کرد: در هفته گذشته شیوه ارائه وام‌ها به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد و بنا بر گزارش همکاران ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجهی بوده است و پیش‌بینی می‌شود شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم زیرا تصور بر این بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.
وی اضافه کرد: شرط اصلی این وام‌ها حفظ‌اشتغال و نگه داشتن کارگران براساس لیست سه ماه آخر بود و ترتیبی داده شد که وام داده شده فقط به سمت دستمزد نرود و پولی هم در اختیار صاحبان کارگاه باشد که بتوانند سرمایه در گردش داشته باشند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند.
دولت از تداوم شادابی و نشاط
در بورس غفلت نمی‌کند
سخنگوی دولت با‌اشاره به یکی دیگر از مباحث مطرح در دولت درخصوص عرضه سهام بیان کرد: شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد بحث قرار می‌گیرد و تداوم شادابی در بورس موضوعی است که دولت از آن غفلت نخواهد کرد. ما بهترین راه را برای اینکه نقدینگی مردم به سمت آن برود را در بورس می‌دانیم. این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم یک نگاه ملی است و کمک می‌کند ما از محل عرضه سهام، منابعی که از نقدینگی مردم جمع‌آوری می‌شود در چرخه سرمایه‌گذاری جدید قرار دهیم و بتوانیم در سال جهش تولید، به جهش تولید کمک کرده و‌اشتغال جدید ایجاد کنیم.‌
ربیعی افزود: تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان مانند نهادهای ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، بسیج، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی تصمیمی بوده که آوردند و تشکر می‌کنم از منابعی که آوردند و کالاهایی با ارزش ۳۰۰ هزار تومان مشخص شده تا یکسان سازی شود و در اختیار بیش از سه و نیم میلیون نفر قرار خواهد گرفت. همچنین خوشبختانه خیریه‌ها، سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه فعالیت‌هایی داشتند که میزان عددی را محاسبه نکردم اما به همین مقدار هم سازمان‌های مردم نهاد و مردم مشارکت کردند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم ما در ستاد ملی کرونا تداوم طرح فاصله گذاری هوشمند بود، گفت: در این طرح کشور را به سه رنگ سفید زرد و قرمز دسته‌بندی کردیم. همینجا اعلام می‌کنم این دسته‌بندی به هیچ وجه به معنای عادی اعلام شدن برخی شهرها نیست. این دسته‌بندی‌ها به معنای برنامه‌ریزی دقیق و هوشمند کردن طرح فاصله گذاری فیزیکی است که در داخل اجتماع شکل می‌گیرد و براساس این دسته‌بندی‌ها شهرها می‌توانند خودشان را متمایز کنند تا به وضعیت سفید برسند.
ما شرایط بهتری داریم
 اما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم
ربیعی تاکید کرد: از روزی که اعلام شد مطالبی مشاهده می‌کنم که خیلی‌ها می‌خواهند همه چیز را عادی جلوه دهند. ما شرایط بهتر داریم اما به هیچ وجه شرایط عادی نداریم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در زمینه شاخص‌های تقسیم‌بندی کشور به سه وضعیت سفید، زرد و قرمز اظهار داشت: رنگ‌ها به معنی عادی شدن وضعیت نیست و این تقسیم‌بندی به معنی برنامه‌ریزی برای بازگشایی اماکن مذهبی، اجتماعات اجتماعی و بازگشایی بنگاه‌های اقتصادی است.
ربیعی عنوان کرد: وزارت بهداشت و استانداری‌ها موظف به رسیدگی و بررسی وضعیت‌ها هستند. تعدادی از شهرها هستند که اعداد بستری آنها از یک نفر در دو هفته کمتر است. شهرهایی که در چهارده روز اخیر کمتر از چهارده نفر بستری داشته باشند، وضعیت سفید دارند که بیشتر شهرهای کوچک هستند.
ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، دولت در افزایش حقوق سال ۹۹ سقفی را برای دریافت حقوق نگذاشته و امکان دارد بحث دریافت حقوق‌های نجومی به جامعه بازگردد، گفت: در جاهایی که امکان دریافت حقوق‌های بالا وجود داشت، نهادهای عمومی مکلف شدند که در چارچوب جلساتی که با مسئولان سازمان مدیریت و آقای انصاری می‌گذارند، در این باره تصمیم‌گیری انجام شود.
وی ادامه داد: این در حالی است که پیش از این، این شرکت‌ها و نهادها خودشان می‌توانستند تصمیم‌گیری کنند اما ما مقرر کردیم که هیئت امنای آنان با جلساتی که با دولت می‌گذارند، این موضوع را تعیین تکلیف کنند. بخش دولتی خارج از قواعد و چارچوب امکان پرداخت ندارد، از این جهت مطمئن هستیم و با کنترل‌هایی که در دستور کار داریم، از پرداخت حقوق‌های نجومی جلوگیری می‌کنیم.
هیچ فشاری از سوی حوزه‌های علمیه
 برای بازگشایی مساجد نیست
ربیعی در پاسخ به سؤالی دیگر پیرامون اینکه آیا دولت برای بازگشایی مساجد در ماه رمضان تحت فشار است و روز گذشته آقای اعرافی مدیر حوزه علمیه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت نکرده است، گفت: خوشبختانه در کنار همه جلوه‌های خوبی که در دوران کرونا تجربه کردیم و در کنار هم ایستادیم و مکمل هم شدیم، یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این مدت رخ داد و روشنفکران کمتر به آن پرداختند این بود که دین و علم در کنار هم بودند و علمای دینی در کنار متخصصین پزشکی قرار گرفتند و حامی آنها بودند. این اتفاق در بسیاری از کشورهای منطقه نبود و حتی در برخی از کشورهای توسعه یافته نیز زمزمه‌هایی از این تقابل شنیده شد.
سخنگوی دولت درخصوص اینکه در تصمیم‌گیری برای بازگشایی مراکز مذهبی به سمت بازگشایی مراکز زیارتی نرفته اند، اظهار داشت: زیارتگاه‌های مهم ما در شهرهایی هستند که وضعیت سفیدی ندارند. بازکردن زیارتگاه تنها باز کردن یک محل نیست، بلکه به طبع باز شدن این زیارتگاه‌ها مسافرین به سمت آن شهرها حرکت می‌کنند و حمل‌ونقل عمومی شکل می‌گیرد و به تبع آن بحث اسکان، بازگشایی هتل‌ها و تهیه غذای این افراد وجود دارد که این اتفاقات در بازگشایی مساجد نیست.