گاف وایتکسی ترامپ را ساقط می‌کند؟

آفتاب یزد – مریم علیزاده منصوری : شامگاه پنجشنبه
23 آپریل 2020 به وقت محلی، در هنگامه مبارزه جهان با ویروس کرونا، دونالد ترامپ در نشست خبری روزانه خود ظاهر شد و خطاب به خانم دکتر «دبورا بیرکس»‌ که با چهره ای درهم کشیده به زمین خیره شده بود، اظهار داشت :« 1 دقیقه ... از آنجایی که مواد ضد عفونی کننده، ویروس را به سرعت از پا در می آورند، راهی هست که این مواد را به داخل بدن تزریق کنیم و بدن را پاکسازی نماییم؟ جالب خواهد بود پس امتحانش کنید. برای من که خیلی جالب به نظر می رسد».
تنها اندکی پس از این اظهارات بود که موجی از خشم ، بیانیه و تکذیبیه پیکره ایالات متحده را در برگرفت. از سازمان بهداشت جهانی گرفته تا اتحادیه ها و جوامع پزشکی به رد پیشنهاد تزریق وایتکس و سایر مواد شوینده پرداختند و آن را خودکُشی و عملی غیر عقلانی دانستند. مالکان شرکت های مواد شوینده «کلروکس»، «دتول» و « لیسون» نیز طی بیانیه هایی عنوان کردند که « تحت هیچ شرایطی نباید محصولاتشان به بدن انسان ها تزریق یا وارد سیستم گوارشی آن ها شود». علاوه بر آن، روزنامه واشنگتن پست که همواره نسخه پولی خود را در اختیار مخاطبان خود می گذارد، مقاله ای رایگان همراه با شواهد علمی برای تکذیب صحبت های ترامپ، در وب سایت خود منتشر کرد. سایر رسانه های مطرح آمریکا نیز به انتقاد شدید از سخنان ترامپ پرداختند و در شبکه های اجتماعی به مخاطبان خود هشدار دادند که به توصیه رئیس جمهور عمل نکنند!
انتقاداتی که تا زمان انتشار این گزارش ادامه داشته و از سوی مخالفان دولت به آن دامن زده می شود. همین امر موجب نگرانی جمهوری خواهان و حامیان ترامپ نسبت به کاهش محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا در میان هوادارانش شده است چراکه به گزارش روزنامه نیویورک تایمز « بسیاری از جمهوری خواهان بر این باورند، در حالی که تنها 6 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده است، نشست های خبری روزانه ترامپ و اظهارنظرهایش در حال وارد کردن آسیب جدی به موقعیت سیاسی اوست».


>به عمل کار آید...!
جز خود رئیس دولت آمریکا که روز جمعه، 24 ساعت پس از اظهار نظرش پیرامون تزریق مواد شوینده آن سخنان را
« طعنه آمیز » دانسته بود، تا روز یکشنبه هفته جاری صدایی از سایر ساکنان خانه شماره 1600 خیابان پنسیلوانیا شنیده نمی شد.
گویی که کاخ سفید این بار قادر به جمع کردن آب ریخته شدن بر زمین نبوده و ماجرا با پرتاب دستمال کاغذی به سمت مردم طوفان زده پورتوریکو یا انتشار توییت معروف « Covfefe» در نیمه شب 31 مِی 2017 یا توهین های گاه و بی گاه جنسیتی به جامعه زنان و تهدید کشورهای دیگر، تفاوتی ژرف داشته و این بار ترامپ با پیشنهاد تزریق مواد شوینده به بدن، جان انسان ها را هدف گرفته است آن هم درست در زمانی که ویروس کرونا در ایالات متحده بیش از 54 هزار نفر قربانی گرفته و تعداد مبتلایان به این بیماری تا صبح دوشنبه حدود 961 هزار نفر بوده است.
از همین رو هم اظهار نظر غیر علمی ترامپ شدید ترین
واکنش ها را به دنبال داشته است به طوری که روزنامه گاردین به نقل
از مقامات کاخ سفید نوشته است که « رخداد پنجشنبه شب یکی از وحشتناک ترین اتفاقات دوران ریاست جمهوری (ترامپ) بوده است». البته پیش از این نیز ترامپ در نخستین روزهای فروردین ماه در یکی از نشست های خبری خود از درمان کرونا به وسیله «کلروکین» ، داروی درمان مالاریا، سخن گفته بود که همین امر باعث مرگ عده ای در آمریکا و بریتانیا شد اما این بار ابعاد واکنش ها نسبت به توصیه تزریق مواد شوینده به بدن به گونه ای بود که ترامپ از شرکت در نشست خبری روزانه خود درباره مقابله با شیوع کرونا، خودداری کرد و بعد از ظهر یکشنبه با انتشار توییتی دلیل این عدم حضور را خبرنگاران حاضر در جلسات مطرح کرد و پرسش های آنان را «خصمانه» دانست. این در حالی است که بنا بر گزارش نیویورک تایمز یکی از دلایل تعطیلی این نشست ها، بیم جمهوری خواهان از ریزش آراء ترامپ در پی اظهارنظر هایش بوده است .
اما امیر ابوالفتح ، کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با آفتاب یزد، بر این باور است که «برای مردم آمریکا صحبت و سخن، از اهمیت بالایی برخوردار نیست و مهم عملکرد سیاستمداران است» او در باره سخنان غیر علمی ترامپ می گوید:« اگر دولت آمریکا عملکرد قابل قبولی داشته باشد، اما رئیس جمهورش
اظهاراتی غیر منطقی و غیر علمی بیان کند اهمیت پیدا
نمی کند. با این وجود نمی توان ارزیابی دقیقی داشت نسبت به این که بعد از بیان چنین سخنانی تعدادی از رای دهندگان آمریکایی از رای به ترامپ صرف نظر کنند.»
>محبوبیت در هاله ابهام!
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه قطعا اظهارات جدید ترامپ روی نگاه مردم آمریکا تاثیر گذار است اضافه می کند:
« برای اینکه شاخصی داشته باشیم که آیا این صحبت ها باعث ریزش آراء دونالد ترامپ می شود یا مقبولیت او را افزایش
می دهد، نیاز است تا دست کم درنظر سنجی جامعی این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.»
ابوالفتح ادامه می دهد:« اما به طور کلی نظر سنجی ها نشان می دهد که تا حدودی محبوبیت ترامپ کاهش پیدا کرده است. یعنی در هفته های ابتدایی شروع بحران کرونا در ایالات متحده محبوبیت او بالا رفت چرا که تصور می شد رئیس جمهوری توان مدیریت بحران را دارد اما با گذشت 2 - 3 هفته، به دلیل آشفتگی در مدیریت و اوج گیری تعداد مبتلایان و جان باختگان و همینطور برخی اظهارات ضد و نقیضی که آقای ترامپ همراه با دیگر مقامات آمریکا بیان کرده بود این محبوبیت کاهش پیدا
کرد البته باز هم خیلی نمی توان مطمئن گفت که آراء
رای دهندگانِ خاکستری الزاما با صحبت های ترامپ تغییر کرده است.»
>چالش نوشیدن وایتکس!
با وجود آنکه رئیس جمهوری 73 ساله ایالات متحده روز جمعه سخنان خود را « طعنه آمیز » دانست اما لحن و برخوردش تردیدی بر جدی بودن او در پیشنهاد تزریق وایتکس باقی نگذاشت و از همین رو هم رسانه ها و رقبای انتخاباتی اش میدان داری کردند و در مقالات و اظهارنظرهای خود گاه جدی و گاه با زبانی طنز آمیز با ترامپ و حامیانش برخورد کردند. جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش رو در توییتر خود نوشت: « تزریق ماده ضدعفونی کننده؟ این هم شد نظر؟ آقای رئیس جمهوری چیزی که الان لازم است آزمایش بیشتر است و امکانات محافظتی بیشتر برای کارکنان بخش درمان.» و در ادامه از مردم خواست تا مواد سفید کننده و وایتکس ننوشند!
هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات 2016 در نیز در صفحه توئیتر خود از آمریکایی ها خواست که با استناد به سخنان رئیس جمهوری این کشور خود را مسموم نکنند. عده ای از حامیان حزب دموکرات نیز با انتشار تصاویری همچون « تزریق سرم ماده سفید کننده» یا راه اندازی چالش« نوشیدن نوشابه حاوی وایتکس » و دعوت از هواداران ترامپ برای پیوستن به آن به شوخی با رقبای جمهوریخواه پرداختند.
برد پیت، بازیگر سرشناس آمریکایی نیز روز یکشنبه در ویدیویی طنز آمیز از خانه خود در قالب شخصیت دکتر آنتونی فالوچی، متخصص مطرح بیماریهای عفونی، به نقد اظهارات ترامپ در دوران کرونا پرداخت.
با این وجود چند تن از ساکنان ایرانیِ آمریکا اظهارداشته اند که تلاش دموکرات ها و مخالفان ترامپ برای پس گرفتن صندلی ریاست جمهوری بی فایده است. از جمله علی از تگزاس آمریکا در گفتگو با آفتاب یزد عنوان می کند که « از آنجایی که مردم آمریکا افرادی مصرف کننده هستند ترامپ و حامیانش رگ خواب مردم را به خوبی می دانند و می توانند دوباره آراء
آن ها را به دست بیاورند و صحبت های غیر علمی ترامپ در
نشست های خبری روی نظر آن ها تاثیری ندارد. »
>هواداری کورکورانه!
از کالیفرنیا، شهروز که بیش از 30 سال است در ایالات متحده زندگی می کند، نگاهی موافق با علی دارد و می گوید:« طرفداران ترامپ کورکورانه سخنان او را می پذیرند همانطور که هنگامی که پیشنهاد خوردن داروی مالاریا برای درمان کرونا را داد، عده بسیاری به پیروی از او این قرص ها را خوردند. »
او دلیل این پیروی را اینگونه بیان می کند:« به دلیل رفاه و آسایشی که بسیاری از آمریکایی ها از آن برخوردار هستند احتیاجی به درک و فهم مسائل سیاسی در خود نمی بینند و تعداد افراد دارای سواد سیاسی در میان آن ها قابل توجه نیست و حرف های ترامپ بر روی آن ها تاثیری نمی گذارد».
شهروز همچنین درباره جذابیت چهره های هنری و ورزشی و به طور کلی سلبریتی ها برای مردم آمریکا نسبت به چهره های سیاسی اضافه می کند:« یکی از دلایل محبوبیت دونالد ترامپ حضور او به عنوان یک مجری و شو من در برنامه های تلویزیونی بوده و سلبریتی بودن او تاثیر زیادی در رای آوریش در انتخابات 2016 داشت. به خاطر می آورم یکی از همکارانم که اهمیتی برای دنیای سیاست قائل نبود، در سال 2003 زمانی که «آرنولد شوارتزنگر » فرماندار کالیفرنیا شد با خوشحالی تمام این اتفاق را به ما تبریک گفت چرا که آرنولد بازیگر فیلم ترمیناتور بود!»
>غیرخودی ها، عصبانی می شوند!
بهروز ، ضمن تایید کلی اظهارات شهروز و علی اظهار می دارد که برای جامعه آمریکا ، امنیت، اشتغال زایی و کاهش مالیات حائز اهمیت است. او در این باره به آفتاب یزد می گوید:« جامعه آمریکا با جوامع سایر کشورها متفاوت است آن ها منافعشان را بسیار دقیق می شناسند. بنابراین به نظر من این قبیل سخنان ترامپ مثل تزریق وایتکس به جای استعمال خارجی آن، بیشتر موجب عصبانی شدن گروه مخالفش می شود. آنچه که برای گروه خاکستری جامعه که رای سیال دارند حائز اهمیت است ، منافعشان است.»
او ادامه می دهد:« بخشی از کسانی که در آمریکا به ترامپ رای می دهند دارای پایگاه حزبی هستند و برایشان اهمیتی ندارد که چه کسی کاندیدای نهایی حزب جمهوری خواه یا دموکرات است، رای خودشان را به کاندیدای حزب خود
می دهند. اما بخشی دیگر از جامعه آمریکا ، گروه خاکستری هستند که رای شان بر اساس شرایط ممکن است تغییر کند. من گمان
نمی کنم صحبت های ترامپ در این ماجرا تاثیر زیادی داشته باشد
چراکه ترامپ چهره ناشناسی در جامعه آمریکایی نبوده و از قبل از رسیدنش به ریاست جمهوری از سوپر سلبریتی هایی بوده که ده ها سال است مردم آمریکا اورا می شناسند و طبیعتا مثل شخصی چون احمدی نژاد نبوده که فقط در مقطع انتخابات شناخته شود. شاید ترامپ از لحاظ سیاسی نام آشنا نبوده اما از جنبه اجتماعی با رفتار، حرکات و بیزنسش آشنایی وجود داشته
است. بنابراین به نظر من این قبیل سخنان ترامپ مثل تزریق وایتکس به جای استعمال خارجی آن، بیشتر موجب
عصبانی شدن گروه مخالفش می شود.»
>دلیوری با کادیلاک2019!
این روزنامه نگار تنها عامل کاهش محبوبیت ترامپ را مدیریت دولت او در دوران کرونا می داند و در این باره اظهار می کند:
« تنها آنچه به باور من در آراء ترامپ طی چند ماه گذشته تاثیر گذار است و ممکن است باعث سقوطش شود، بحث کرونا و مدیریتی است که تا کنون خیلی شفاف نبوده. ناامیدی
در جامعه آمریکا می تواند ویرانگر باشد جامعه ای که اگر در آن شغلی داشته باشی، خوشبختی و اگر در آن کار نکنی به راحتی می توانی بدبخت شوی. »
او ادامه می دهد:«الان چشم اندازی دقیق برای 3 تا 4 ماه آینده وجود ندارد هزینه ها بسیار بالا و نرخ بیکاری رو به افزایش است به عنوان یک مثال می توانم بگویم که روز گذشته از پنجره
خانه ام خانمی را دیدم که با خودروی گرانقیمت کادیلاک2019
در حال غذا رسانی به مشتری بود. یعنی می خواهم بگویم مردم حاضرند هر کاری کنند تا بتوانند هزینه های خود را تامین کند.کرونا، بیکاری، ابهامی که نسبت به آینده وجود دارد و
عدم اعتماد به سیستمی که در حال اداره کردن آمریکا در دوران کرونا است ، بزرگترین ضربه را به ترامپ وارد می کند.»
>پرواز پرنده خوشبختی؟
درباره دلیل کم اهمیت بودن سیاست در جامعه آمریکایی
علی رغم جوامع اروپایی و آسیایی از امیر ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا سوال کردیم ، او در این باره می گوید:« عموما در جوامعی که از یک ثبات سیاسی – اجتماعی برخوردار هستند تمایل شهروندان این است که وارد حوزه های تخصصی مثل سیاست نشوند اما این بدان معنا نیست که جامعه ابدا متاثر از سیاست نباشد یا نخبگان سیاسی تاثیر گذار نباشند.»
حال از یک سو نگرانی های جمهوری خواهان نسبت به مدیریت دولت ترامپ در بحران کرونا و اظهارنظر های
غیر علمی او در این باره و از دیگر سو نوع نگرش افکار عمومی آمریکا نسبت به انتخاب فرد نخست کشورشان ، آینده اتاق آبی خانه شماره 1600 را نامشخص می کند. چه بسا بخت با دونالد ترامپ یاری کند و او ادامه دهنده سنت دو
دوره ای بودن ریاست جمهوری در آمریکا شود یا پرنده خوشبختی از بال هایش پرواز کند و همچون کارتر، ریگان و بوش پدر کاخ سفید را پس از اتمام یک دوره ریاست جمهوری ترک
نماید.