«ابتکار» از افزایش میزان تمایل ایرانی‌ها به ورزش در خانه همزمان با روزهای کرونایی گزارش می‌دهد

باشگاه‌های خانگی، مربیان اینترنتی
زهرا داستانی
چالش «روپایی زدن با دستمال توالت»، چالش «نگه‌داشتن یه جسم کف پا و غلت خوردن روی زمین»، چالش «پا باز» پرحاشیه و انواع و اقسام چالش‌هایی که یک به یک در فضای مجازی با دعوت کاربران از یکدیگر به ورزش کردن در ایام کرونا را به رونق انداخته‌اند. ورزش در ایام کرونا همانند لایوهای داستان‌خوانی و گپ و گفت، کنسرت‌های مجازی و آواز خوانی، کلاس‌های مجازی روانشناسی و آموزش زبان‌های خارجی مخاطبان خاص و پروپاقرص خود را داشت. مخاطبانی که با پیوستن به چالش‌ها و گرفتن فیلم از حرکات ورزشی خود در خانه و همرسانی آن با سایر کاربران شبکه‌های مجازی موج ورزش در خانه در قرنطینه را برای مبارزه و شکست کرونا قوی‌تر کردند تا آنجا که براساس نتایج نظرسنجی مجازی سازمان ورزش شهرداری در مناطق 22 گانه تهران، با تعطیل شدن باشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، ۸۱ درصد از شهروندان تمرینات خانگی ورزشی را انجام داده‌اند. اگرچه شاید این روزها از تب و تاب ورزش‌ خانگی به واسطه بازگشایی‌ها و لغو محدودیت‌ها کاسته شده اما همچنان برای بسیاری ورزش‌ در خانه تبدیل به عادتی روزانه شده است.
بیش از 50 روز از آغاز قرنطینه خانگی خودخواسته و شروع چالش‌های مجازی برای شکست کرونا می‌گذرد. چالش‌هایی که هر روز ادامه داشته است. بسیاری از روانشناسان معتقدند که اگر عملی به صورت هر روزه طی 30 روز دنبال شود و شما در انجام آن استمرار داشته باشید، این کار می‌تواند تبدیل به عادت جدیدی شود. کتاب‌خوانی‌ها، تمرین و اجرای قطعات موسیقی، ورزش و... که از زمان شروع تعطیلی‌ها به واسطه کرونا در ایران و جهان آغاز شده و تا به امروز بیش از 50 روز از اجرای روزانه‌ آنها و به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهایش در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد حالا عادت جدیدی را برای بسیاری از مردم جهان به وجود آورده است. عادت‌هایی که ورزش کردن در خانه یکی از آنها است. عملی که به طور کلی در ایران طرفدار زیادی ندارد. براساس گزارش مرکز آمار در مهر ماه سال 98، سرانه زمان انجام ورزش ایرانیان ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۶ روزانه ۲۷ دقیقه بوده است و در این سال ۵۱.۱ درصد افراد ورزش کرده‌اند. همچنین بررسی‌های مرکز آمار نشان داده که گیلانی‌ها با ۳۵ دقیقه و سیستان و بلوچستان با ۱۳ دقیقه به ترتیب بیشترین و کمترین سرانه زمان ورزش کشور را به خود اختصاص دادند. همچنین سرانه زمان ورزش در پایتخت هر روز ۳۰ دقیقه بوده است. نرمش و پیاده‌روی با ۶۲.۴ درصد و فوتبال با ۱۵.۱ درصد رشته‌های مورد علاقه افراد ۱۵ ساله و بیشتر کشور بوده که در سال ۱۳۹۶ انجام داده‌اند. متوسط ماهانه هزینه ورزش خانوار کشور ۴۰ هزار تومان بوده و خانواده‌های تهرانی با به طور میانگین ۶۰ هزار تومان در ماه، بیشترین هزینه ورزشی را در سال 96 پرداخته‌اند و قمی‌ها با پرداخت ۲۲ هزار تومان جزو افرادی بوده‌اند که هزینه ورزش در سبد خانواده نسبت به سایر استان‌ها ناچیز بوده است. این آمار که به طور حتم در سال‌های بعد یعنی سال‌های 97 و 98 که شرایط اقتصادی اولویت‌های بسیاری از خانوارها در ایران را تغییر داده و ممکن است ورزش را از سبد بسیاری از خانواده‌ها حذف کرده باشد، با تغییراتی همراه است. با این حال کارشناسان یکی از دلایل کم بودن سرانه زمان انجام ورزش در کشور را فارغ از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که سبب حذف ورزش از اولویت‌هایشان می‌شود، کمبود سرانه فضای وزرشی در ایران می‌دانند. اگرچه وزیر ورزش و جوانان معتقد است که سرانه ورزشی معینی در جهان وجود ندارد و هر کشوری متناسب با شرایط خود سرانه فضای ورزشی خاصی را اعلام می‌کند، اما گفته است که در برنامه چهارم توسعه که سال‌ها است از پایان آن می‌گذرد، مقرر شده تا همه دستگاه‌ها تلاش کنند که سرانه ورزشی کشور به یک متر برسد، اما به دلیل محدودیت منابع مالی این هدف میسر نشد و این موضوع و هدفگذاری کمی به این شکل در برنامه ششم توسعه حذف شد. با این حال براساس گفته خسرو ارتقایی، مشاور وقت وزیر ورزش در خرداد ماه سال گذشته از نزدیک شدن سرانه ورزشی کشور به ۶۰ سانتی متر مربع خبر داده است. سرانه ورزشی به این مفهوم است که هر فرد از جامعه چه میزان فضای ورزشی را در اختیار دارد. فضاهای ورزشی چه سرپوشیده و چه روباز اندازه‌گیری می‌شوند و به تعداد افراد جامعه تقسیم می‌‌شود که عدد به دست آمده را سرانه ورزشی می‌گویند.


همین کمبود فضای ورزشی در کشور اما به افزایش تعداد افراد چاق و دارای اضافه وزن منجر شده است. به گفته علیرضا مهدوی، معاون وقت دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ۶۰ درصد از جمعیت کشور اضافه وزن و چاقی دارند و ۲۲ درصد افراد بالغ با توده بدنی بالای ۳۰ درصد کاملا چاق هستند. چاقی اما یکی از هشدارهایی بود که بسیاری در دوران کرونا انسان‌های محصور در قرنطینه را نسبت به آن بیم دادند. چاقی ناشی از تعطیلی کسب و کارها، افزایش ساعات ماندن در خانه، کم تحرکی بیشتر، نشستن پای رسانه‌های تصویری، استفاده از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی و البته تعطیلی باشگاه‌ها و مراکز ورزشی و حتی پارک‌ها. با این وجود اما برخلاف تصور شبکه‌های اجتماعی به مدد تناسب اندام و مبارزه با چاقی برخواستند. افراد ورزشکار و کسانی که دستی در رشته‌های ورزشی داشتند، با به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهایی از تمرین‌های ورزشی در شبکه‌‌های اجتماعی به صورت روزانه و با به راه انداختن چالش‌های ورزشی که کاربران شبکه‌های مجازی را برای پیوستن به آن ترغیب می‌کرد، میزان سرانه ورزش را بالا بردند. نتایج نظرسنجی مجازی سازمان ورزش شهرداری در مناطق 22 گانه تهران، گویای آن است که با تعطیل شدن باشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا، ۸۱ درصد از شهروندان تمرینات خانگی ورزشی انجام می‌دهند. بر اساس این نظرسنجی که بیش از ۱۵ هزار نفر از شهروندان در شرکت کردند، ۶۵.۵ درصد از شرکت‏کنندگان به ‌صورت انفرادی و ۳۴.۵ درصد به همراه خانواده، در خانه ورزش انجام می‌دهند‏. ۷۳ درصد شرکت‏کنندگان نیز سه روز یا بیشتر در هفته، ورزش در خانه را انجام می‌دهند.
۷۷.۸ درصد از شرکت کنندگان نیز از مطالب آموزشی و کلیپ‌های ورزش در خانه سازمان ورزش و مناطق اظهار رضایت کردند. همچنین ۵۸.۶ درصد شهروندان از کلیپ‌های ورزشی تولید شده توسط سازمان و مناطق به نسبت مطالب دیگر برایشان رضایت بخش‏تر بوده است. تعداد ۹.۷ درصد از شهروندان به‌صورت مداوم در ایام قبل از کرونا هم در خانه ورزش می‌کردند و ۳۳.۴ درصد نیز در پارک‌ها و بوستان‌ها و ۵۶.۹ درصد از باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌کردند‏. ۱۹.۸ درصد از شهروندان نیز افزایش وزن و ۲۹.۹ درصد کاهش وزن در طول ایام قرنطینه تجربه کرده‌اند و ۵۰.۴ درصد بدون تغییر مانده‌اند.
با این حال گرچه پیوستن کاربران شبکه‌های مجازی ‌به ورزش‌ روزانه و حتی تبدیل شدن آن به یک عادت امری پسندیده است اما همین ورزش‌های روزانه بدون مربی می‌تواند آسیب‌های جدی نیز به بدن وارد کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تبعات توقف تولید ارزانترین خودروی بازار ایران را بررسی می‌کند جراحی دردناک حذف «پراید» جلال خوش چهره دور تازه تنش میان تهران و واشنگتن «ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر ذی‌نفع بودن در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند تکاپوی ترامپ برای بازگشت به برجام! «ابتکار» از افزایش میزان تمایل ایرانی‌ها به ورزش در خانه همزمان با روزهای کرونایی گزارش می‌دهد آیا پس از «خروج» مسیر پخش اینترنتی فیلم‌های جدید هموار می‌شود؟ فصل «طلا»یی اکران آنلاین دادستان تهران با اشاره به پرونده تخلفات ارز دولتی: ۲۶ نفر از کارکنان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آنها در کُدال منتشر شود جزئیات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس «ابتکار» از تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان: سناریوهای احتمالی کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون «اون» کجاست؟