براي توليد واكسن كرونا رقابت مي‌كنيم

آرمان ملي: رئيس‌جمهوري، افزايش تعداد پارک‌هاي علم‌وفناوري را بسيار ارزشمند عنوان کرد و گفت: شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال گذشته 13 هزار ميليارد تومان فروش محصول داشته‌اند. حسن روحاني عصر دوشنبه در جلسه هم‌انديشي با مديران پارک‌هاي علم‌و‌فناوري و شرکت‌هاي دانش‌بنيان گفت: پارک‌هاي علم‌و‌فناوري درمجموع از نظر درآمد و هم از نظر اشتغال شتاب خوبي داشته‌اند؛ به‌طوري که در هفت سال اخير از سال 92 تا امروز تعداد پارک‌هاي علم و فناوري 19 درصد افزايش يافته و تعداد آن از بيش از 30 پارک به‌43 پارک رسيده‌ که پيشرفت بسيار خوبي است. رئيس‌جمهوري افزود: اينکه يک پارک علم‌و‌فناوري کار تحقيقاتي خود را با شرکت‌هاي در اختيار به‌محصول رسيده است بسيار ارزشمند و با سامانه‌اي که توليد کرده مي‌داند که محصول توليدي در کدام فروشگاه به‌فروش رسيده است و آن فروشگاه به‌چه مشتري‌هايي و با چه قيمت‌هايي تحويل داده است. اهم اظهارات رئيس‌جمهور را در ادامه مي‌خوانيد.
افزايش تعداد پارک‌هاي علم‌و‌فناوري پيشرفت بسيار ارزشمند است، ازنظر درآمدزايي هم اين شرکت‌ها حرکت خوبي داشته‌اند؛ وزير علوم هم گزارش داده‌اند که 13 هزار ميليارد تومان در سال گذشته فروش محصولات شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در پارک‌هاي علم‌وفناوري بوده است. امروز در بخش نانو و بيو بازار خوبي براي صادرات داريم، کرونا يک معضل و مشکل بزرگي براي همه جوامع انساني است. براي ايران هم به‌‌همين‌صورت مشکلات زيادي درست کرده است. در ارتباطات و زندگي مردم همه ما وقتي مي‌گوييم کرونا؛ به‌فکر سلامت جسم و به‌فکر بازار و اقتصاد مي‌افتيم. البته اين دو تا خيلي مهم است اما مسائل مهم ديگري هست که کرونا آنها را تحت‌تاثير قرار داده است.
شناخت ما نسبت به اين ويروس در طول جهان چند ماه بيشتر نيست و از وقتي اسم اين ويروس از پايان سال 2019 آشکار شد، تا امروز زمان زيادي نيست؛ بنابراين براي درمان زمان بيشتري نياز است تا به‌درمان برسيم و براي واکسن هم زمان بيشتري نياز باشد.
البته کار در همه زمينه‌ها آغازشده و جلسه با شرکت‌هاي دانش‌بنيان درباره واکسن نبود. مراکزي هستند که به‌طورويژه روي واکسن کار مي‌کنند که اگر به‌محصول برسيم کار بزرگي است و همه دنيا هم اين کار را مي‌کنند. يعني مساله درمان کرونا يا واکسن يک رقابت جهاني است و ما وارد يک رقابت جهاني شديم. تمام کشورهاي دنيا به‌خصوص کشورهاي پيشرفته تلاش مي‌کنند که به‌نتيجه برسند و ماهم داخل اين رقابت هستيم و اگر بتوانيم زودتر از ديگران به‌نتيجه برسيم از لحاظ افتخار، سلامت و نجات بشر و اقتصاد چقدر براي ما مهم است.


آقاي دکتر ستاري اعلام کردند که در کيت سرولوژي توان صادرات داريم و بحث شده است که نيازهاي داخلي را تامين کند و ما بتوانيم در همين کيت‌هاي آنتي‌بادي صادرکننده باشيم يا در کيت‌هاي تشخيصي در آينده بتوانيم همه نيازها را رفع کرده و حتي صادرکننده باشيم يا در مواد ضدعفوني و شوينده به‌نقطه‌اي رسيديم که تمام نيازمندي‌هاي کشور را به‌خوبي مي‌توانيم رفع کنيم و حتي صادرکننده باشيم.
امروز کار شرکت‌هاي دانش‌بنيان بسيار ‌ارزشمند است که البته کار اين شرکت‌ها تنها مسائل بهداشتي و تشخيص ويروس کرونا نيست. کارهاي بسيار عظيم و بزرگي دارند که با بسياري از کارهاي آنها آشنا هستم و مي‌دانم که کار عظيم و بزرگي را انجام مي‌دهند. بايد کاري کنيم که بخش‌‌خصوصي و توليدکننده به‌گونه‌اي تشويق شود که بداند براي آينده صنعت، خدمات و توليد خود بايد به‌شرکت‌هاي دانش‌بنيان و پارک‌هاي علمي‌و‌فناوري متصل شود. آنها بايد متقاضي و درخواست‌کننده باشند و شرکت‌هاي ما طراح باشند و طرح‌هاي جديد به آنها ارائه کنند و خود شرکت‌ها بايد سرمايه‌گذار اصلي در اين زمينه باشند.
دستگاه‌هاي ديگر به‌فکر واکسن هستند؛ معناي اينها اين است که يک کار بزرگي در سراسر کشور در حال انجام است. همه دست‌به‌دست هم دادند و اين کار عظيم پيگيري مي‌شود. اميدوارم اين روند با کمک مردم ادامه پيدا کند. البته همه اين کارهايي که مي‌شود بايد کل ملت کمک کنند در صحنه يعني همه مردم بايد به‌دستورالعمل‌هايي که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي‌دهد توجه کنند. با توجه به آنهاست که اين کارها مفيد واقع مي‌شود وگرنه شيوع اين بيماري به‌گونه‌اي است که هرآن هرکجا ممکن است شعله‌ور شود و ما حواسمان جمع باشد.
تصميم اخيري که اتخاذ کرديم به‌نظر من تشويق کننده‌استان‌ها و شهرستان‌ها و تشويق‌کننده محققان و شرکت‌هاي دانش‌بنيان ماست. تقسيم‌بندي شهرستان‌ها براي اين است که آنجاهايي که شرايط سفيد دارند بتوانند فعاليت اجتماعي را راحت‌تر انجام دهند. البته پروتکل‌ها بايد همچنان مورد مراعات قرار بگيرد اما اين تصميم که اتخاذ شد مساجد، محافل ديني و مذهبي در جاهاي سفيد با توجه به‌پروتکل بتواند فعاليت خود را از نيمه شهريور يا نيمه ماه رمضان آغاز کنند، معنايش اين است که مي‌توانيم رقابتي بين دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، بين بيمارستان و بين پارک‌هاي علم‌و‌فناوري در استان‌هاي مختلف آغاز کنيم و همه بايد به‌سمت سفيد‌شدن تلاش کنيم. ما بايد تلاش کنيم منطقه سفيد در کشور توسعه پيدا کند، قرمز به‌‌سمت زرد و زرد به‌منطقه سفيد تبديل شود، تا آرام‌آرام از ويروس کرونا فاصله بگيريم.
اقتصاد، دانشگاه، فعاليت و خدمات سنتي بايد آرام‌آرام جاي خود را به‌فعاليت‌هاي نوين و علمي بدهند، البته کم‌کم بخش خدمات به‌سمت «دانش‌بنيان شدن» و «ديجيتالي شدن» در حال حرکت است. دانشگاه‌هاي سنتي کشور هم بايد به‌دانشگاه‌هاي فناورانه که با صنعت و توليد متصل هستند، تبديل شود تا بتوانند روي پاي خود بايستند. «دانشگاه فن‌آورانه، افتخارآفرين است.» اين دانشگاه‌ها مي‌توانند علاوه‌براينکه عالم و فن‌آور تربيت کنند، مي‌توانند در کشور خلاقيت به‌وجود آورده و در علم و دانش و پيشرفت‌هاي علمي، کشور را در زمينه‌هاي مختلف پيشتاز کنند.