اولین باری که اولین بار نیست! بازگشت سینما در ایواین به ایران

گروه فرهنگ و هنر – دیگر آنقدر روزهای کرونایی طولانی شده که دل‌مان برای ساده‌ترین تفریحات هم تنگ شود، برای یک دور هم بودن، برای پارک رفتن، گشتن در گالری‌ها و یا با دوستان در سینما فیلم دیدن. نزدیک به دو ماه است که سینماها تعطیلند و معلوم هم نیست چه زمانی بتوانند فعالیت‌شان را از سر بگیرند. گرچه تمهیداتی مثل اکران آنلاین اندیشیده شده اما بدون شک لذت فیلم دیدن روی پرده نقره‌ای حال و هوای دیگری دارد. حالا قرار است خودمان را با کرونا وفق دهیم و به گونه‌ای دیگر فیلم را روی پرده سینما تماشا کنیم، با ماشین‌هایمان.
سینما-ماشین از کجا آمد؟
پدیده سینما-ماشین یا همان درایوین سینماها پدیده تازه‌ای در جهان نیست. قدمت نخستین سینما‏–‏ماشین به سال 1932 میلادی باز می‌گردد. در این سبک از سینماها، افراد ماشین‌های شخصی‌شان را مقابل پرده‌ای بزرگ که برای نمایش فیلم آماده شده، پارک می‌کنند و از داخل اتومبیل‌شان فیلم را تماشا می‌کنند. سینما-ماشین حاصل تفکر ریچارد هالینگزهد، یک طرفدار و عاشق سینما است. او در کمپانی «ویز اتو پروداکتز» که برای پدرش بود مسئولیت مدیریت فروش را به عهده داشت و به خاطر سختی‌هایی که مادرش از نشستن روی صندلی‌های سینما می‌کشید، تصمیم به تاسیس سینمای رو باز یا به اصطلاح طرح سینما-ماشین گرفت.
او در ابتدا این طرح را در مقابل خانه‌اش و به کمک یک پروژکتور کداک مدل ۱۹۲۸ روی کاپوت خودرویش امتحان کرد و برای صدای فیلم هم یک رادیو را در پشت پرده سینمای جدیدش تعبیه کرد، او پرده‌ را هم مقابل ماشینش به چند درخت گره زده بود.


هالینگزهد برای اولین بار در سال 1932 سینما ماشین را در کرسنت بولوار در نیوجرسی برگزار کرد و همان موقع این اختراع خود را به ثبت رساند و بعد از حدود یک ماه، با سرمایه اولیه‌ای برابر ۳۰ هزار دلار، شرکت «پارک-این تیاترز» را راه‌اندازی کرد.
در طرح سینما-ماشین ابتدا با مشکلات متعددی هم در زمینه تصویر و هم صدا مواجه بود، اما با پیشرفت تکنولوژی هم مشکلات تصویری برطرف شد و هم این امکان فراهم شد که هرکدام از اتومبیل‌ها، صدای متن فیلم را از طریق رادیوی FM خود دریافت کنند.
سینما-ماشین به ایران آمد
در ایران اما اولین سینما-‏ماشین در سال 1339 افتتاح شد. سینما تهرانپارس یا درایوین سینمای تهرانپارس اولین سینمای اتومبیل رو در ایران بود که در تپه‌های تهرانپارس افتتاح شد. گنجایش این سینما ۲۸۴ اتومبیل و بهای بلیت آن ۱۵۰ ریال بود. به هر اتومبیل یک گوشی یا بلندگوی مخصوص داده می‌شد که بینندگان به میل خود صدای آن را تنظیم می‌کردند. فیلم‌های این سینما را سینما مولن‌روژ تامین می‌کرد.
استقبال خوب مردم باعث شد سرمایه‌گذاران به فکر نسخه دوم این سینما با امکانات و تجهیزات رفاهی بیشتری بیفتند. به همین دلیل سینما ونک یا درایوین سینمای ونک در سال ۱۳۴۸ با نمایش فیلم «روس‌ها دارند می‌آیند» در تهران افتتاح شد. این سینما دومین سینمای اتومبیل‌روی تهران بعد از درایوین سینمای تهرانپارس بود که در قطعه زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر بر جاده ونک احداث شده بود. این سینما گنجایش ۲۳۶ اتومبیل را داشت. از مشخصات این درایوین سینما وجود کانال‌های هوای گرم بود که توسط لوله‌های مخصوص قابل انتقال به تمام اتومبیل‌ها می‌رسید به‌طوری‌که در تمام اوقات سال حتی در زمستان هم امکان تماشای فیلم وجود داشت. در قسمت پشت درایوین سینما هم یک ساختمان چند طبقه شامل رستوران، سینما، تریا و دانسینگ و بخش‌های منضم به آن‌ها از قبیل آشپزخانه و... وجود داشت. در رستوران سینما یک دیوار شیشه‌ای قطور و وسیع امکان تماشای فیلم را حین غذا خوردن برای تماشاگران میسر می‌ساخت. در این رستوران که تماماً با مبل‌های گران‏قیمت تزئین شده بود تماشاچیان می‌توانستند به وسیله گوشی‌های مخصوص و مجزا صدای فیلم را به زبان فارسی یا انگلیسی بشنوند.
بازگشت به دوران طلایی
در طول بیش از یک قرنی که از آغاز فعالیت این سبک از سینماها می‌گذرد، در برخی از کشورها، سینما-ماشین‌های متعددی شکل گرفته‌اند. حالا در دوران کرونا که تقریبا امکان اکران فیلم در هیچ سینمایی در دنیا فراهم نیست، بعضی از کشورها بیش از پیش به استقبال این سبک از اکران رفته‌اند. یکی از دو سینمای اتومبیل‌روی آلمان در ۶ آپریل همه بلیت‌هایش را برای فیلمی از سال ۱۹۹۹ فروخته است و این یعنی بازگشت سینما به دوران سینما‌های روباز. مدیر این سینما در آلمان می‌گوید: «مهم نیست ما چه چیزی نمایش دهیم. مردم می‌خواهند از خانه بیرون بیایند و فیلم تماشا کنند.»
در کنار این سینما‌های قدیمی، مکان‌هایی هم با تغییر کاربری به سینما‌هایی اتومبیل‌رو تبدیل شده‏اند. دی-لایو، یک شرکت مدیریت رویدادها، یک سینمای اتومبیل‌رو در مرکز تجارت دوسلدورف درست کرده است و مردم همه بلیت‌هایش را خریده‌اند. لو استودیو، سینمایی مستقل در شهر مارل آلمان، در یک محوطه باز چند صفحه نمایش بزرگ نصب کرده و طی چند ساعت بلیت فیلم‌های «انگل» و «شیرشاه» را فروخته است. یکی از مدیران این سینما‌ها می‌گوید: «مسئولان ابتدا نگران سلامتی مردم بودند، ولی ما تا الان هیچ مشکلی نداشته‌ایم. به مردم گفته می‌شود داخل ماشین‌هایشان بمانند.»
در کره جنوبی هم موجی از سینما‌های اتومبیل‌رو راه افتاده است. در تمام پارک‌ها و پارکینگ‌های عمومی کشور کره جنوبی، مانند آلمان سینما‌های اتومبیل‌رو راه‌اندازی شده است. منطقه «نوآن»، در شرق «سئول»، یک صفحه نمایش بزرگ در یک پارک محلی برپا کرده و فیلم‌های قدیمی‌تر را به‌صورت رایگان برای مردم نمایش می‌دهد. او سونگ ریک، شهردار این منطقه، به مردم پیشنهاد کرد برای آرامش عاطفی و تسکین ضربات روحی‌ای که قرنطینه و فاصله اجتماعی باعثش شده به سینما‌های اتومبیل‌رو بیایند. اکنون در آمریکا از ۳۲۰ سینمای اتومبیل‌رو فقط ۲۵ مورد باز هستند. در تاریخ ۱۲ آپریل اندرو کومو، فرماندار نیویورک، گفت که می‌خواهد سالن‌های اتومبیل‌رو را باز کند: «این‌ها سینما‌های اتومبیل‌رو هستند. شما با افراد خانواده‌تان داخل ماشین هستید.» دو سینمای اتومبیل‌رو هم در آمریکا خواستار لغو محدودیت‌ها شده‌اند.
در برج میلاد به سینما-ماشین بروید
حالا ایران هم می‌خواهد در شرایطی که امکان بازگشایی سینماها وجود ندارد، دوباره به جمع کشورهایی که سینما-‏ماشین دارند، بپیوندد. فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که به دلیل تعطیلی سینماها از ۲۴ فرودین‌ماه به صورت آنلاین در سامانه وی‌اودی اکران شده، قرار است در پارکینگ برج میلاد هم روی پرده بزرگ نمایش داده شود. این طرح که موافقت اجرای آن از ستاد ملی مقابله با کرونا هم گرفته شده، از جمعه 12 اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته در 2 سانس 21 و 23:30 در پارکینگ شماره 3 برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.
قرار است این طرح با حضور حدود ۱۶۰ ماشین در هر سانس که محل قرارگیری آن‌ها رو به یک پرده نمایشی بزرگ، خط‌کشی و مشخص شده است اجرا ‌شود. در هر اتومبیل فقط دو نفر مجوز نشستن دارند چون به غیر از این امکان تماشای فیلم روی پرده وجود ندارد. سرنشینان اجازه پیاده شدن از ماشین را ندارند، فیلم را روی پرده می‌بینند و صدای آن را هم یا از طریق صدای محیطی یا از رادیو موج‏FM خواهند شنید که البته هنوز به طور قطعی مشخص نیست کدام یک انجام خواهد شد. با این حال هر خودرویی هم اجازه ورود نخواهد داشت. مثل ماشین‌های غیرسواری و سنگین که ممکن است مانع دید شوند.
باید منتظر ماند و دید مردم در این روزهای کرونایی چقدر از این طرح استقبال می‌کنند و آیا مکان‌های دیگری هم برای سینما-ماشین‌ها در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟
سایر اخبار این روزنامه
اولین باری که اولین بار نیست! بازگشت سینما در ایواین به ایران محمدرضا ستاری شوخی برجامی آمریکا «ابتکار» از دلایل و نمودهای پوست‌اندازی جریان‌های اصلی سپهر سیاست ایران گزارش می‌دهد «ابتکار» نگرانی‌های مطرح شده نسبت به سرنوشت بازار سرمایه را بررسی می‌کند بازار داغ شایعات علیه بورس «ابتکار» به بهانه احتمال تغییر تقسیم‌بندی منطقه‌ای تهران، دلایل اهمیت و نتایج آن را بررسی می‌کند «ابتکار» پیامدهای سیاسی و اقتصادی کرونا در عربستان سعودی را بررسی می‌کند رویای بر باد رفته شاهزاده مقصر واقعی ماجرای مدرک منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم کیست؟ حاشیه دوباره مدرک تحصیلی سیاسیون عدم تحقق مطالبات کارگری چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟ دغدغه‌های تکراری کارگران در روز کارگر فرمانده نیروی دریایی سپاه خبر داد دستور رهبر انقلاب برای مسکونی شدن جزایر خلیج فارس رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت : پیروزی بر کرونا، پیروزی ملت است نه دولت ایرانِ فردا، پساکرونا مقصر واقعی ماجرای مدرک منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم کیست؟ حاشیه دوباره مدرک تحصیلی سیاسیون