«ابتکار» نگرانی‌های مطرح شده نسبت به سرنوشت بازار سرمایه را بررسی می‌کند بازار داغ شایعات علیه بورس

کیمیا نجفی
بورس این‌ روزها رشد پرشتابی را در پیش گرفته و در ادامه رکوردشکنی‌ها به مرز کانال ۸۴۶ هزار رسید و بیش از هر زمانی شاهد صف‌نشینی در معاملات سهام است. شاخص با سرعتی چشم‌گیر در حال رشد بوده، در این میان کارشناسان نظرات متفاوتی را درخصوص روند بازار مطرح می‌کنند و سرمایه‏گذاران را بیش از هر زمان دیگری در بلاتکلیفی رها کرده است.
تحلیل‌های متفاوت از وضعیت بازار وضعیت گنگ و مبهمی را برای سرمایه‌گذاران رقم زده است. از یک ‌سو برخی از کارشناسان معتقدند که رقم‏های ثبت شده در بازار دارای حباب بوده و سرمایه‌گذاران باید در روزهای پررونق بورس به فکر قرمز شدن شاخص باشند. این در حالی است که عده‌ای دیگر از تحلیلگران بر این باورند که بازار پتانسیل رشد بیشتر را دارد و خطری بازار را تهدید نمی‌کند. سردرگمی اهالی بازار سرمایه زمانی بیشتر شده که پای مسائل جدید به بازار باز می‌شود. اخیرا عرضه سهم‌های دولتی سروصدای زیادی به پا کرده است. عرضه سهام شرکت‌های دولتی از همان ابتدا نظر مخالفان و موافقان را روانه بازار کرد. عده‌ای عرضه سهام‌های دولتی را پایان تصدی‌گری دولت در بازار بورس می‌دانستند، از سوی دیگر برخی‌ها معتقد بودن که فروش سهم دولتی تهدیدی برای فعالان بازار بوده چراکه بازار سرمایه در سایه تحریم بوده و به نوعی تشویق به خرید سهم‌های دولتی، راهی برای ساختن سپر انسانی است. به گفته آنها دولت در شرایط کنونی با کسری بودجه مواجه بوده و باید به فکر کسب درآمد باشد و طبیعتا فروش سهام و همچنین عرضه اوراق بدهی می‌تواند محلی برای تامین مالی دولت باشد. البته حواشی عرضه سهام شرکت‌های دولتی تنها به چند تحلیل و نظر از سوی کارشناسان و کاربران در صفحات اجتماعی محدود نمی‌شود. اخیرا فیلم کوتاهی در فضای مجازی دست به دست شده است. در این فیلم رضا راعی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی مدعی شده است که یک ماه بعد از عرضه سهام دولت، شاخص بورس سقوط می‌کند. وی درخصوص پیش‌بینی زمان ریزش شاخص بورس در پشت صحنه برنامه چوب‏خط گفت: «اکنون همه از اینکه بورس مثبت است خوشحال هستند اما امان از روزی که سهام شرکت‌های دولتی عرضه شود.»
تحلیل برخی از کارشناسان، نظر کاربران مجازی و انتشار این فیلم اهالی بازار سرمایه را بیش از پیش با نگرانی مواجه کرده و آینده بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به عرضه سهم‌های دولتی در بازار بورس و حواشی پیرامون آن به «ابتکار» گفت: این روزها اعتماد عمومی به دولت کاهش پیدا کرده و در چنین شرایطی طبیعی است که نسبت به هر اقدامی شک و تردید به وجود بیاید. هنگامی که دولت شروع به عرضه سهامی همانند شستا و یا سهام عدالت می‌کند فعالان روند کار را به شکل‌های مختلفی تحلیل خواهند کرد. در چنین شرایطی بهترین توضیح‌دهنده دولت بوده و باید مسائل را به‌صورت شفاف برای فعالان به نمایش بگذارد. در حال حاضر بدبینی گسترده‏ای وجود دارد و این در حالی است که تصمیمات دولت بیشتر مواقع به هدف گفته شده نرسیده و همین مسائل می‌تواند به حواشی بازار بورس دامن بزند. اما ما باید یک نگاه واقع‌بینانه نسبت به روند بازار بورس داشته باشیم. اگر قرار باشد که پس از عرضه شدن سهام‌های دولتی بازار با ریزش همراه باشد قطعا خود دولت نیز متضرر خواهد شد، چراکه بخشی از سهام‌ در دست دولت بوده و در‏صورت ریزش از دارایی‏های دولت هم کاسته می‌شود.


این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌ها به بالاتر بودن ارزش بسیاری از سهم‌ها در بازار بورس اشاره کرد و در‏این‌باره گفت: در شرایط فعلی نگرانی برای بازار بورس وجود ندارد و گفته‌هایی مبنی ‌بر اینکه در روند عرضه سهم‏های دولتی سپر انسانی ساخته می‌شود کمی نگاه بدبینانه به ماجرا است. بازار سرمایه هنوز هم پتانسیل رشد را دارد و اینکه برخی‌ها می‌گویند ارزش سهام‌ها در بازار بالاتر از ارزش واقعی آنها بوده صحیح نیست. با بررسی وضعیت بازار در روزهای اخیر می‌توان گفت که ارزش واقعی بسیاری از سهم‌ها بالاتر از نرخ‌های فعلی آنها است، بنابراین هنوز بازار ظرفیت رشد را دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که به سهام بسیاری از شرکت‌ها کم‌لطفی شده و در شرایط فعلی کمتر از ارزش‌ واقعی‌شان معامله می‌شوند.
وی در ادامه افزود: ما باید بدانیم که ارزش شرکت‌ها تنها ساختمان و موقعیت آنها نبوده، تولید و سود آنها ارزش واقعی یک شرکت‌ را نشان می‌دهد. بنابراین اگر شرکتی سودآور نبوده حتی اگر ارزش ملک آن بسیار بالا باشد در یک اقتصاد سالم ارزشی نخواهد داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به حفظ مالکیت دولت در بازار ادامه داد: دولت با عرضه‌ سهام در بورس سودی را کسب می‌کند و به دنبال آن می‏تواند مشکلاتی همچون کسری بودجه را تا حدودی رفع کند. این در حالی است که عرضه سهام شرکت‌های دولتی مالکیت دولت را به خطر نمی‌اندازد و دولت تنها مازاد سهام شرکت‌هایش را عرضه می‌کند. ما باید توجه داشته باشیم که با عرضه چند درصد از سهام شستا این شرکت بورسی نمی‌شود، بنابراین اگر بازار ریزش پیدا کند قطعا دولت هم متضرر خواهد شد.
بغزیان حرکت برخی از تازه‌واردان را برای بازار تهدیدکننده دانست و در‏این‏باره گفت: فعالانی که در بورس مهارت دارند باید به تازه‌واردان تذکر دهند و بگویند که حرکت‌های آنها ممکن است در بازار مشکل ایجاد کرده و جو روانی منفی را به بازار وارد کند. به تازگی برخی از فعالان با دید منفی از سقوط بازار سرمایه صحبت می‌کنند. با راه انداختن چنین جوی ممکن است درنهایت ما را به ریزش شاخص بورس برساند. خواندن آیه یاس بر سر بازاری که در روند رشد قرار گرفته‌ است می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد و جو منفی و تخریب‏کننده‌ای را روانه بازار کند. در چنین شرایطی فعالان بازار باید محتاطانه عمل کرده و مانع از رفتارهای غیرحرفه‌ای و هیجانی شوند. به نظر من نگرانی در بازار بورس وجود ندارد و هنوز هم نشانه‌های رشد در این بخش از اقتصاد دیده می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
اولین باری که اولین بار نیست! بازگشت سینما در ایواین به ایران محمدرضا ستاری شوخی برجامی آمریکا «ابتکار» از دلایل و نمودهای پوست‌اندازی جریان‌های اصلی سپهر سیاست ایران گزارش می‌دهد «ابتکار» نگرانی‌های مطرح شده نسبت به سرنوشت بازار سرمایه را بررسی می‌کند بازار داغ شایعات علیه بورس «ابتکار» به بهانه احتمال تغییر تقسیم‌بندی منطقه‌ای تهران، دلایل اهمیت و نتایج آن را بررسی می‌کند «ابتکار» پیامدهای سیاسی و اقتصادی کرونا در عربستان سعودی را بررسی می‌کند رویای بر باد رفته شاهزاده مقصر واقعی ماجرای مدرک منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم کیست؟ حاشیه دوباره مدرک تحصیلی سیاسیون عدم تحقق مطالبات کارگری چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟ دغدغه‌های تکراری کارگران در روز کارگر فرمانده نیروی دریایی سپاه خبر داد دستور رهبر انقلاب برای مسکونی شدن جزایر خلیج فارس رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت : پیروزی بر کرونا، پیروزی ملت است نه دولت ایرانِ فردا، پساکرونا مقصر واقعی ماجرای مدرک منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم کیست؟ حاشیه دوباره مدرک تحصیلی سیاسیون