آمریکا تهدیدی برای همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود

نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد عصر دوشنبه با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برگزار شد. 
این نشست که با سخنان «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان به عنوان رئیس هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد آغاز شد، با سخنرانی حسن روحانی،  تیجانی محمد بنده رئیس هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و پیام ویدئویی آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل ادامه یافت.
رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست مجازی گفت: در نتیجه اقدامات‌مان تاکنون موفق شده‌ایم که از شیوع کرونا ویروس در بسیاری از شهرها و مناطق ایران به شکل موثری جلوگیری کنیم. حسن روحانی افزود: عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با کرونا و جلوگیری از شیوع آن در مواردی از استانداردهای بین‌المللی نیز فراتر رفته است و تمهیدات ما برای جلوگیری از شیوع این ویروس در ایران و منطقه همچنان ادامه دارد.
وی با نکوهش اقدامات ضدایرانی و ضد حقوق بشری آمریکا اظهارداشت که با اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا، تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است و برنامه هدفمند ایران برای مقابله با شیوع این ویروس را با مشکل و چالش مواجه


 کرده است.
رئیس جمهور همچنین تضعیف سازمان جهانی بهداشت را به معنای تضعیف مبارزه مشترک جهانی علیه کرونا برشمرد و گفت که اقدام توجیه‌ناپذیر، شتابزده و غیرمسوولانه دولت آمریکا در محروم کردن سازمان جهانی بهداشت از مبالغ مالی مورد نیاز آن سازمان را باید یک اشتباه راهبردی دیگر این دولت دانست. روحانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به منظور همکاری با تمامی کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن و درمان قطعی ویروس کووید- 19  اعلام آمادگی کرده و از هرگونه درخواست همکاری استقبال می‌کند.
ارائه گزارشی توجیهی از وضعیت شیوع و کنترل بیماری کووید -۱۹ در جهان توسط مدیر کل سازمان بهداشت جهانی از دیگر برنامه‌های این نشست مجازی بود. نمایندگان ۴۰ کشور در این نشست مجازی حضور دارند که شامل ۱۹ رئیس جمهور، یک معاون رئیس جمهور، ۶ نخست وزیر، یک معاون نخست وزیر، ۸ وزیر خارجه و یک وزیر کشور است.