هلال‌احمری‌ها کنار مردم جنگلوک می‌مانند

[شهروند] دو روز پیش خبری منتشر شد که سروصدای زیادی به پا کرد. ساعت 3 بعدازظهر به نهادهای امدادی در چابهار آماده‌باش اعلام شد تا برای کمک به مردم منطقه جنگلوک اعزام شوند. منطقه‌ای که سکونتگاه مردمی بود که در خانه‌های کپری زندگی می‌کردند و تمام داروندارشان طعمه آتش شده بود. جمعیت هلال‌احمر جزو نخستین نهادهایی بود که به منطقه رسید و با توجه به اینکه نیروهای آتش‌نشانی مشغول خاموش‌کردن آتش بودند، خیلی سریع عملیات اسکان اضطراری را آغاز کردند و درنهایت در کمترین زمان ممکن چادرها برپا شدند.
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان امدادرسانی و اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان در آتش‌سوزی محله جنگلوک بندر چابهار در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شده است، او به «شهروند» می‌گوید: «بلافاصله پس از اطلاع از حادثه پنج تیم عملیاتی، امدادی جمعیت هلال‌احمر با 14 نیرو در محل حادثه حاضر شدند. عملیات اطفای حریق توسط تیم‌های آتش‌نشانی و همکاری نجاتگران جمعیت هلال‌احمر بندر چابهار دوساعت طول کشید و با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که متأسفانه در این حادثه ۳۰ خانوار دچار خسارت شده‌اند. به همین دلیل بلافاصله در منطقه‌ای امن اردوگاه اسکان اضطراری برپا شد و افراد آسیب‌دیده که در این حادثه خسارت دیده بودند، توسط عوامل جمعیت هلال‌احمر شهرستان چابهار در چادرهای امدادی اسکان اضطراری داده شدند و اقلام زیستی، امدادی مورد نیاز نیز تحویل این خانوارها شد.»
او در رابطه با سرعت امدادرسانی و اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان در آتش‌سوزی محله جنگلوک بندر چابهار با توجه به ماه مبارک رمضان به «شهروند» می‌گوید: «بلافاصله بعد از اعلام این آتش‎سوزی نیروهای امدادی از جمعیت هلال‌احمر چابهار به منطقه اعزام شدند. با توجه به اینکه 30 خانه در این حادثه دچار مشکل شدند، 30 دستگاه چادر برایشان نصب شد و 60 تخته موکت و پتو و سبد غذایی یک‌ماهه در اختیارشان قرار گرفت. به همین دلیل از نظر جمعیت هلال‌احمر اسکان اضطراری و موقت برای مردم آسیب‌دیده از آتش‌سوزی در این منطقه به اتمام رسیده، با این حال امدادگران هنوز وقتی نیاز به کمک دارند، در کنار این مردم هستند.»
عبدالباسط وحدتی از امدادگران چابهاری که در عملیات امدادونجات آتش‌سوزی جنگلوک حضور داشته، به «شهروند» می‌گوید: «به محض وقوع این اتفاق جمعیت هلال‌احمر به منطقه اعزام شد و با توجه به اینکه این محل به ساختمان جمعیت در چابهار نزدیک بود، خیلی زود به جنگلوک رسیدیم. نیروهای آتش‌نشانی درحال اطفای حریق بودند و ما هم تا جایی که شد با آنها همکاری داشتیم، اما تمرکز اصلی را بر اسکان اضطراری گذاشتیم. تمام فکرمان این بود که مردم در این گرما و با زبان روزه بی‌سرپناه نمانند. سریع برآورد تعداد خانوار را انجام دادیم. با همکاری محلی‌ها، شورای شهر و شهرداری درنهایت به این نتیجه رسیدیم که 30 خانوار دچار آسیب شده‌اند و سرپناهی ندارند.»


به گفته او، نیروهای هلال‌احمر خیلی سریع عملیات اسکان اضطراری را شروع کردند و هنوز آتش کامل خاموش نشده بود که 30 چادر برای خانوارهای آسیب‌دیده نصب شد. وحدت ادامه می‌دهد: «جمعیت زیاد بود اما به دلیل اینکه فضایی که وجود داشت، خیلی زیاد نبود. به نصب همان 30 چادر اکتفا کردیم. قرار بر این شد به محض اینکه شهرداری منطقه دچار آتش‌سوزی را از نخاله‌ها پاک کرد، جمعیت هلال‌احمر چادرها را به همان محل که پیش از این کپرها در آن قرار داشتند، منتقل کند و اردوگاه در جای مناسب برپا شود. با مردم هم صحبت کردیم که اگر نیاز به چادر بیشتری داشتند، در اختیارشان قرار بدهیم.».    
او با بیان اینکه تمام خانه‌هایی که دچار آتش‌سوزی شدند، کپر بودند و به همین دلیل مردم ساکن در آنها تمام داروندارشان از بین رفته است، می‌گوید: «خوشبختانه اسکان خیلی سریع انجام شد و به محض اینکه اسکان اضطراری تمام شد، خیرین و مردم در منطقه حاضر شدند و برایشان کولرهای گازی کوچک و اجاق گاز خریدند. آمار و اطلاعات خانوارها را در اختیار خیرین قرار دادیم و خوشبختانه کمک مناسبی داشتند.»
این امدادگر در رابطه با سرعت عمل هلال‌احمری‌ها برای کمک به مردم جنگلوک می‌افزاید: «هنوز مردم درگیر اطفای حریق بودند که چادرها را برپا کردیم؛ پتو، موکت و بسته‌های غذایی یک‌ماهه را در اختیارشان قرار دادیم. بچه‌ها کنارمان بودند، لباس‌شان سوخته بود، با همکاری خیرین  برایشان دمپایی و کفش تهیه شد و حتی این خیرین خیاطی را آورده‌اند که اندازه‌هایشان را گرفته و بناست برای عید فطر برایشان لباس نو بدوزد.»
وحدتی تأکید می‌کند: «ما هنوز هم ترک‌شان نکرده‌ایم، بعد از آتش‌سوزی خیرین سرویس‌های بهداشتی و تانکر آب هم برایشان به منطقه آوردند که برای راه‌اندازی به مردم کمک کردیم. مردم این منطقه با جمعیت هلال‌احمر ارتباط بسیار خوبی دارند، از قبل مشکلاتی داشتند و زیاد برای گرفتن کمک به سراغ ما می‌آمدند. همین ارتباط خوب به ما کمک کرد که کار را به راحتی پیش ببریم.»