بگذارید تولید نفس بکشد

جعفر بای‪-‬ مواهب الهی در کشور مان فوق العاده است و خدای منان برای بندگانش چیزی را کم نگذاشته است. سرمایه اعظم مواد کانی که در دل همه کوه‌های کشورمان چون گنجینه ی ارزشمندی موجبات نشاط و خوشی را در دل همه ایرانیان فراهم نموده است و ثروت بیکران ملی در قامت استعداد‌های درخشان در نیروی انسانی ما همه پازل‌های جهش تولید را مهیا ساخته است.
اندکی اراده و کمی عزم و ذره‌ای پشتکار می‌تواند ما را به معنی واقعی کلمه به جهش تولید برساند. اینک که همه ملزومات برای دستیابی به تولید حد اکثری مهیا ست و ضرورت کار هم امری اجتناب ناپذیر است، هر گونه سستی و رخوت توجیهی ندارد. هر گونه غفلت از یک سو، ناسپاسی و ناشکری به نعمات الهی است که بی‌کم
و کاست اعطاء نموده شده و از سوی دیگر عدم جبران عقب ماندگی‌های گذشته را در پی دارد. بی‌شک اقدامات امروز ما چگونگی فردایمان را رقم می‌زند. فراموش نکنیم که در گذشته به دلایل فراوانی دچار مشکلاتی بودیم که نتوانستیم جایگاه شایسته‌ای که حقمان است را کسب کنیم و امروز برای جبران همه قصور و کوتاهی‌های گذشته باید تلاشی مضاعف داشته باشیم تا بتوانیم با تحقق جهش تولید جبران مافات کنیم تا ثابت شود که حقمان بالاتر از موقعیتی است که در حال حاضر در آن قرار گرفته‌ایم.
همت و مجاهدت کارگران که موتور محرکه جهش تولید محسوب می‌شود، ظرفیت‌های آماده برای انجام این مهم اقتصادی است. فراهم‌سازی زیر ساخت‌های این امر خطیر که چندین گام بالا تر از رونق تولید است از اوجب واجبات است؛ باید همه ساز و کار‌های جهش تولید نه در حرف بلکه در عمل آماده شود و همه نقدینگی باید به سوی تولید هدایت شود، چون کثرت نقدینگی بلای جان اقتصاد ما شده است و به هر سو که می‌رسد موجب بروز مشکلات فراوانی می‌شود. هدایت آن در مسیر تولید می‌تواند گامی در تحقق جهش تولید محسوب شود. از آفات جدی و اساسی تولید، قاچاق بی‌رویه کالاست و باید تدابیر فراگیری نسبت به مبارزه با بنیان و مغز متفکر برنامه ریزی آن انجام شود تا تولید بتواند نفسی بکشد چون طی این سال‌ها هر گاه که تولید شروع به رشد و نمو نموده قاچاق کالا ریشه آن را خشکانده است. حمایت از تولید کنندگان داخلی از دیگر مواردی است که می‌تواند بستر جهش تولید را مهیا کند؛ امروز عدم حمایت مولدان و به حاشیه راندن آنان باعث کند شدن چرخه تولید می‌شود. حمایت همه جانبه به خصوص از بنگاه‌های تولیدی دانش بنیان می‌تواند جهش تولید را محقق سازد. حمایت‌های بانکی، پولی و مالی، حمایت‌های حقوقی قضائی، حمایت‌های بازاریابی و مصرف کالای داخلی از مواردی است که حوزه تولید به شدت به آن‌ها نیاز دارد؛ سهولت صدور انواع مجوز‌های مورد نیاز تولید کنندگان نیز می‌تواند به فرآیند تولید سرعت بخشیده و انگیزه کار را افزایش دهد، توانمندی‌سازی تولید‌کننده موجبات روان‌سازی چرخه تولید شده و بر قدرت کار آنان می‌افزاید و شتاب در فرآیند تولید منجر به رشد کمی و کیفی و توسعه حداکثری و پیشرفت چند برابری در جهش تولید خواهد شد. باید با فراهم‌سازی پیش نیاز‌های تولید تحقق جهش تولید را به درستی ریل‌گذاری کرد چرا که ...
پایه‌های اساسی شتاب‌دهنده و رفع همه موانع می‌تواند فرآیند تولید را به گونه‌ای نهادینه کند که افزون بر نیاز داخل، تولید برای صادرات و رشد و پویایی اقتصادمان انجام گیرد و ضمن درمان بیماری‌های مزمن اقتصادی آن را از نظام تک محصولی نجات دهد. آری می‌توان با تولید مازاد بر نیاز، بستر صادرات را رونق بخشیده و اقتصاد را متکی بر فرآورده‌های متنوع نمود تا هیچ گونه تهدیدی از سوی دشمنان متوجه اقتصادمان نشود.