بایگانی قوانین خوب مجلس دهم

ابراهیم نکو‪-‬ مجلس طبق قانون این اختیار را دارد تا در همه زمینه ها قانونگذاری کند و در هرجایی که تشخیص داد قوانین قبلی را اصلاح کند. اصلاح قانون انتخابات و یا آنچه که دیروز تحت عنوان اصلاح انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان صورت گرفت نیز درهمین چارچوب است و کسی به واسطه این موضوع نمی تواند و نباید مجلس را شماتت کند.
مجلس در هرزمانی حق دارد تا این قوانین را تغییر یا اصلاح کند چه در زمان پایانی عمرش باشد ویا چه به زعم برخی آن قوانین جزو اولویت های کشور به شمار نیاید. اولویت اصلاح قانون را نهاد قانونگذاری است که تشخیص می دهد . بنابراین آنچه که مجلس دهم در روزهای پایانی عمر خود انجام می دهد هرچند خیلی دیر اما مثبت است . هر تلاشی که در راستای حفظ جایگاه مجلس باشد و حقوق شهروندی را در نظر بگیرد امری پسندیده است . از همین روست که نباید در چنین شرایطی خدای نکرده با برخی گفته ها علیه مجلس قداست این نهاد را زیر سوال ببریم چرا که این کار عینا مغایر با قانون است. قانون دست مجلس را باز کرده تا قوانین را ریل گذاری کند . همانطور که قانون فعلی دست شورای نگهبان راباز گذاشته تا در راستای رد قانون گام بردارد .
همیشه برای تنویر افکار عمومی بهترین راه این است تا در مواقعی که دونهاد مجلس و...
شورای نگهبان بایکدیگر هم عقیده نیستند ، هردو دلایل تصویب چنین طرح یا عدم قبول آن را ارائه بدهند. این کار بسیار بهترازاین است که دو طرف به بحث های حاشیه ای بی ثمر بنشینند . هردو از جایگاه ویژه ای برخوردارند . جایگاه وکلای مردم را کسی نمی تواند زیر سوال ببرد و از سویی شورای نگهبان نیز درراستای عمل به وظایفش کار می کند . اما دراین میان آنچیزی که می تواند درارتباط با مجلس دهم و تصویب طرح های اخیرش شائباتی درست کند عمر پایانی مجلس است اینکه چرا مجلس در پایان عمر خود قوانین خوب را مطرح کرده و سرنوشت این قوانین را به نوعی به مجلس بعدی واگذار نموده است .


به هر روی اکنون شورای نگهبان طرحی مثل اصلاح قانون انتخابات را با ایرادات فراوان به مجلس بازگردانده که فرصت درباره نظر دوباره مجلس دهم پیرامون آن وجود ندارد. دفتر مجلس دهم خاتمه پیداخواهد کردحال پرسش اینجاست که آینده این قانون چه خواهد شد؟ اگر آینده این قوانین در مجلس بعدی با جدیت دنبال شود این موضوع می تواند به یکی از نقاط درخشان کارنامه مجلس آتی بیانجامد حتی اگر شورای نگهبان قوانین اخیر را در مجلس یازدهم هم نپذیرد، اما معتقدم مجلس بعدی کارهای بسیار دیگری دارد و به چنین موضوعاتی نمی پردازد
و این باعث می شود تا نتیجه تلاش های صورت گرفته واپسین روزهای مجلس دهم بایگانی شود.