نیاز شاد به باندهای فرکانس تلویزیون

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این طور که پیداست این روز ها در عصر کرونایی زخم های قدیمی دوباره سر باز کرده اند و رسانه ها و فضای مجازی محلی شده اند برای دعواهای قدیمی! کاهش سرعت اینترنت در ایام نوروز که با قرنطینه خانگی همراه بود، اعتراض خیلی از کاربران فضای مجازی را به همراه داشت و در نهایت وزیر ارتباطات در اعتراض کاربران مسئله نیاز به باند فرکانسی را مطرح کرد؛ باندی که سالهاست در اختیار صدا و سیما بوده و مذاکرات برای آزادسازی آن هنوز به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که این روزها که آموزش ها مجازی شده اند بیش از هر زمان دیگر باید بستر اینترنت با سرعت بالا فراهم باشد تا دانش آموزان و دانشجویان بتوانند به راحتی از آموزش ها بهره مند شوند اما پایین بودن سرعت اینترنت این روزها مشکلی است که هم دانش آموزان و دانشجویان و هم معلمین و کادر آموزشی با آن دست و پنجه نرم می کنند و باند های فرکانسی همچنان در گرو صدا و سیما قرار دارد! سوال اینجاست که اگر اولویت آموزش است چرا باند های فرکانسی آزاد سازی نمی شوند؟
>آموزش مجازی با اینترنت کم سرعت
بعد از شیوع و گسترش کرونا مدارس، دانشگاه ها و تمامی مراکز آموزشی به حالت تعطیل درآمدند و کم کم آموزش ها رنگ و بوی مجازی به خود گرفتند، حالا اما پس از گذشت نزدیک به 3 ماه از آن روز ها با توجه به اینکه مشخص نیست این ویروس تا کی میهمان ناخوانده ما خواهد بود، برای تداوم امر آموزش و جلوگیری از
عقب ماندن دانش آموزان بحث آموزش های مجازی و کلاس های آنلاین


به صورت جدی تری مطرح شده است و در پی آن سامانه ای تحت عنوان شاد راه اندازی شده است تا آموزش به صورت مجازی تداوم پیداکند چرا که آموزش از طریق فضای مجازی برای پایه های تحصیلی مختلف، حالا دیگر در زمره اولویت های نظام آموزشی کشور قرار گرفته است. با داغ شدن بحث آموزش آنلاین، مدرسه مجازی، کلاس اینترنتی، آموزش تحت وب و تلویزیونی مشکلات و موانع موجود در این مسیر هم بیش از پیش خود را نشان داد. سرعت پایین اینترنت از جمله بزرگترین مشکلاتی است که این روزها فضای آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار داده است. البته در پی بروز مشکلاتی پیرامون قطعی و کندی اینترنت در همان نخستین روزها وزیر ارتباطات وارد عمل شده و قول‌هایی نیز داد که البته هنور به آنها جامه عمل پوشانده نشده است. چراکه، هنوز حتی پایتخت نشینان هم با مشکل کندی سرعت اینترنت مواجه هستند چه برسد به دانش آموزان و دانشجویان در شهرستان ها و مناطق دورافتاده! یکی از نقاط قوت آموزش مجازی و از راه دور این است که مطالب تدریس شده، در سامانه ذخیره می شود و بعدا قابلیت در دسترس قرار گرفتن را دارد. البته به نظر می رسد چنین نکته ای از مشکلات سرعت پایین اینترنت و قطعی آن کم
نمی کند. چراکه، قطعا آموزش مجازی باید به صورت زنده و تعاملی برگزار شود تا بتواند بهترین تاثیر را داشته باشد.
>وعده های وزیر ارتباطات
اپراتورهای موبایل برای ارائه نسل چهارم تلفن‌های همراه از باندهای فرکانسی متفاوتی استفاده می کنند. طیف فرکانسی ۲۶۰۰ مگاهرتز و طیف ۸۰۰ مگاهرتز که برای تامین فرکانس تلویزیون‌های زمینی استفاده می‌شد با دیجیتال شدن کانال‌های تلویزیونی در اختیار خدمات موبایل قرار گرفت و طیف فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز نیز که از آن در دنیا به عنوان باند طلا یاد می‌شود از جمله باندهای قابل استفاده برای اینترنت ۴G یا نسل چهارم و حتی نسل پنجم تلفن های همراه است. در ایران نیز اپراتورها از باندهای فرکانسی ۱۸۰۰ مگاهرتز، ۲۶۰۰ مگاهرتز و ۳۵۰۰ مگاهرتز برای ارائه خدمات به مشترکان خود استفاده می کنند.
برخی کارشناسان معتقدند باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برد زیادتری دارند و استفاده از این باندهای فرکانسی می‌ تواند برای توسعه شبکه‌ های تلفن همراه در مناطق مختلف به ویژه در مناطق روستایی و کم‌جمعیت،‌ استفاده شود. بر همین اساس اتحادیه بین‌ المللی مخابرات نیز از سال‌ها پیش به سازمان‌های تلویزیونی پیشنهاد کرد این فرکانس ها را آزاد و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دهند زیرا با دیجیتالی شدن تلویزیون ‌ها و استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای، بهتر می شود از این فرکانس‌ها استفاده کرد.
در کشور ما نیز موضوع آزادسازی باندهای فرکانسی۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز که در اختیار صدا و سیماست از مدت‌ها قبل مطرح است؛ ماجرای اخیر از پاسخ وزیر ارتباطات به اعتراض کاربران به کندی سرعت اینترنت روز ۱۳ فروردین گذشته آغاز شد؛ محمدجواد آذری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توئیتر و در پاسخ به کاربری که به وی گفته بود« اگر قطعی اینترنت دست شما نبود، حداقل مسئولیت وضعیت کندی اینترنت را بپذیرید،» نوشت:
« مسئولیت می‌پذیریم، تلاش هم کردیم. مصرف اینترنت نسبت به یکم اسفند سال قبل حدودا 5/2 برابر شده است. ‌از اول هفته‌ نصب ۸۰۰ هزار پورت اینترنت VDSL در تهران آغاز شده است که ظرف مدت یک ماه به پایان می‌رسد. موبایل را ارتقا دادیم اما ارتقای شبکه‌ موبایل به باند فرکانسی نیاز دارد که فعلا در اختیار صداوسیماست و تا زمانی که فرکانس آزاد نشود، ظرفیت بالاتر نمی‌رود.»
منظور وزیر ارتباطات باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بود که در اختیار صداوسیما بوده و بخشی از ظرفیت آن به دلیل تبدیل شدن شبکه های مختلف به دیجیتال به جای آنالوگ بدون‌استفاده مانده است و وزارت ارتباطات هنوز برای در اختیار گرفتن این باندها به نتیجه نرسیده است.
این اظهارنظر از سوی صداوسیما بدون پاسخ نماند و مدیر کل روابط عمومی این سازمان همان روز در توئیتی در پاسخ به آذری جهرمی نوشت: «برادرمون سه‌سال نتونست مجلسِ طرفدار خودشون رو اقناع کنه که نظراتش کارشناسیه و نمایندگان زیر بار کارِخلاف قانونی که می‌گوید نرفتند؛ آن‌وقت دوباره میاد میگه تقصیر صداوسیماست اینترنت کُنده!» محمدحسین رنجبران ادامه داد: «آقا یا یه دلیل دیگه پیدا کن یا براساس آنچه که خودتون گفتید زمانی که برنامه‌های پرمخاطب صداوسیما پخش می‌شه و ترافیک اینترنت میاد پایین رو به مشترکان پیشنهاد بدید. در ضمن بیخِ گوشمان در ترکیه ۸۸ درصد پوشش اینترنت خانگی است، اما در کشور ما به مدد هنر شما زیر ۴۰ درصد است؛ این‌که دیگه ربطی به صداوسیما نداره.»
این مناظره توئیتری به تدریج به فضای واقعی نیز راه پیدا کرد و پای افرادی را از هر دو طرف ماجرا باز کرد؛ نسترن محسنی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری سازمان صداوسیما، حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات و امیرحسن نافذ مدیرکل نظارت و طیف فرکانس صداوسیما و حتی رضا تقی‌پور، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات بخشی از افرادی بودند که به تدریج به این بحث ها
و جدل ها پیوستند.
در بین این حواشی و بگو مگو ها اما مشکلات دانش آموزان و کندی سرعت ارتباطات گم شد و دانش آموزان و دانشجویان همچنان با کندی اینترنت دست و پنجه نرم می کنند، موضوعی که حتی شبکه ملی شاد هم نتوانست دردی از آن درمان کند.
>معلمان چه می گویند؟
محمد رضا نیک نژاد، معلم و کارشناس آموزشی در خصوص چالش هایی که این روزها کندی سرعت اینترنت برای
آموزش به ارمغان آورده است به آفتاب یزد گفت:« این روز ها در استفاده های شخصی و آموزشی با کندی اینترنت رو به رو هستیم و این
کندی سرعت اینترنت حتی از گذشته نیز بیشتر شده است، همین موضوع مشکلات زیادی برای ما به وجود آورده است. برای ارسال سوالات، فیلم های آموزشی و هر آنچه که نیاز به بار گذاری و دانلود داشته باشد ما را با مشکل رو به رو هستیم و از طرف دیگر دانش آموزان هم با همین مشکلات رو به رو هستند. این کندی اینترنت سبب شده است تا زمان خیلی زیادی که می توانست برای آموزش بیشتر و بهتر صرف شود، صرف دانلود کردن یا بارگذاری کردن محتوا شود و از طرف دیگر باعث می شود دانش آموزان هم آن طور که باید رغبتی برای درس خواندن نداشته باشند چون این نحوه و عملکرد آن ها را خسته و بی حوصله می کند و ادامه روند آموزش را با اخلال رو به رو می سازد.»
او در ادامه تاکید کرد:« این موضوع تاثیرات زیادی بر آموزش دارد چرا که در حال حاضر تمام بار آموزش کشور بر دوش فضای مجازی است. ما وقت محدودی داریم که بتوانیم کلاس های مختلف را پشتیبانی کنیم اما این سرعت اینترنت کار را برای ما شبانه روزی کرده است. برای ساخت و آماده سازی یک ویدئوی نیم ساعته آموزشی حداقل 3 ساعت باید وقت صرف کرد و نزدیک به یک ساعت طول می کشد که آن ویدئو را بارگذاری کنیم و از طرف دیگر یک ساعت هم طول می کشد تا دانش آموزان ویدئو را دانلود کنند، یعنی در واقع 5 ساعت وقت صرف می شود تا
دانش آموزان بتوانند نیم ساعت آموزش ببینند. این موضوع در رابطه
با فایل های صوتی و غیره نیز به همین منوال است و در چنین شرایطی کندی سرعت اینترنت بیش از پیش خودش را نشان
می دهد. این روال باعث شده است که کار ما شبانه روزی باشد چون اصلا مشخص نیست دانش آموز چه زمانی فایل را دریافت می کند و می بیند و بعد سوال هایش را می پرسد بنابر این ما در طول شبانه روز هر روز باید برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان آماده باشیم.»
این معلم تصریح کرد:« مشکل ما بیشتر هم خواهد شد چون حالا غیر ازکلاس های آنلاین باید صبح تا ظهرمان را در مدرسه به سر ببریم و از آن جایی که گفته شده است مدرسه فقط برای رفع اشکال است بنابر این آموزش ها همچنان به صورت مجازی در حال اجرا است. یعنی به غیر از آموزش هایی که به صورت مجازی انجام می دهیم باید برای رفع اشکال در مدرسه هم باشیم و با این وضعیت سرعت اینترنت مشکلات بیش از پیش افزایش می یابد.»
این طور که پیداست بیشترین تاثیر کندی سرعت اینترنت بر موضوع آموزش مجازی است و از آن جایی که آموزش یک اولویت و اصل در کشور ما محسوب می شود سوال اینجاست که چرا صدا و سیما باند های فرکانسی که بلا استفاده مانده اند را در شرایط حساس کنونی آزاد سازی نمی کند؟
سایر اخبار این روزنامه
تلاطم در قیمت ارز و سکه؛ راهکار جبران کسری بودجه یا فرصت‌طلبی سوداگران؟ نیاز شاد به باندهای فرکانس تلویزیون «میدل ایست آی» مدعی شده بن سلمان از عراق درخواست میانجی گری میان تهران و ریاض را کرده در طی یک سال گذشته چنین اخباری برای چندمین بار است که منتشر می‌شود ممکن است کروناویروس هرگز از بین نرود تهدید آمریکا به قطع کامل روابط با چین دو پیشنهاد سناتور آمریکایی برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن «معتاد‌ها نمی‌گیرند!» کلید واژه‌ای که ساماندهی متجاهران را ضروری می‌کند دوره ماه عسل اصولگرایان کوتاه مدت است تحلیل محسن جلیلوند کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با آفتاب یزد در واکنش به غیبت مجدد رهبر کره شمالی هیجان لحظه‌ای دیده شدن تهران-ریاض زیر سایه ‌واشنگتن آنچه اصلاح‌طلبان این روزهاباید بدانند گسترش فساد کارگران و قرارداد‌های سفید امضا دو پیشنهاد سناتور آمریکایی برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن پارلمان یازدهم