راهپیمایی روز قدس با کاروان‌ خودرویی

آرمان ملي: بعد از 70 روز، موارد فوتي روزانه به کمتر از 40 مورد رسيد، ولي شمار مبتلايان هر روز بالاتر مي‌رود. طبق آمار رسمي وزارت بهداشت از جمعه (26 ارديبهشت) تا يکشنبه (27 ارديبهشت) يک‌هزار و 757 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند که از بين تعداد مبتلايان، 325 مورد بستري و 1432 مورد سرپايي بودند. به اين ترتيب مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 118‌هزار و 392 نفر رسيد. همچنين 35 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان اين بيماري به شش‌هزار و 937 نفر رسيد. همچنين تاکنون 93‌هزار و 147 نفر از بيماران، بهبود يافته و 2716 نفر از بيماران در وضعيت شديد بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر مقام‌هاي استان خوزستان وضعيت را نگران‌کننده خوانده‌اند و از شهروندان خواسته‌اند براي حفظ سلامت خود در خانه‌ها بمانند. به گفته سخنگوي وزارت بهداشت نيز استان خوزستان همچنان در وضعيت قرمز است و هيچ‌منطقه‌اي از ايران در وضعيت عادي بيماري قرار ندارد. کيانوش جهانپور افزود: البته در اغلب شهرستان‌هاي استان خوزستان وضعيت را حتي فوق العاده اعلام مي‌کنيم.
16 شهرستان استان خوزستان اکنون در وضعيت قرمز قرار دارند و تا روز دوشنبه تعطيل شده‌اند. در اين بين استاندار خوزستان در مورد افزايش فشارها به بخش درماني بيمارستان‌هاي استان هشدار داده و گفته است: «افزايش موارد ابتلا به ويروس کرونا، باعث خستگي کادر درماني شده و احتمال ابتلاي آنها را افزايش مي‌دهد. او از مردم استان خواسته در خانه بمانند.» دزفول، باوي، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حميديه، مسجدسليمان، خرمشهر، گتوند، هنديجان، رامهرمز، آبادان، دشت آزادگان و ماهشهر شهرهايي هستند که به‌دليل افزايش موارد ابتلا، تعطيل شده‌اند.
تصميم براي عيد فطر، روز قدس و ليگ فوتبال
با وجود اينکه در آستانه روز قدس قرار داريم و برگزاري نماز عيد فطر در مصلا‌هاي کشور يکي از نگراني‌هاي کارشناسان پزشکي براي شيوع ويروس کوويد 19 در تجمعات است، ظاهرا قرار است براي اولين‌بار راهپيمايي خودرويي روز قدس در تهران برگزار شود. بر اساس تصميمات اتخاذ شده، راهپيمايي روز قدس و تجمعات، در مناطق سفيد به‌صورت تجمع در محل نماز جمعه ها و در شهر تهران به‌صورت کاروان خودرويي و با هدايت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواهد بود. نماز عيد فطر نيز به‌صورت تجمعات مرسوم هر‌ساله در مصلي ها برگزار نخواهد شد، بلکه با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در مساجد نماز عيد فطر برگزار خواهد شد. در جلسه روز گذشته ستاد ملي مبارزه با کرونا حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس جمهور درباره تصميمات درباره بازگشايي صحن‌هاي اماکن مقدس، برگزاري راهپيمايي روز قدس و نماز عيدفطر گفت: «در شهرهاي سفيد که 218 شهر است، روز قدس برگزار مي‌شود و با مراعات همه پروتکل‌هاي بهداشتي نه به‌صورت راهپيمايي بلکه به‌صورت حضور در نماز جمعه برگزار خواهد شد، اما در تهران قرار شد مسئوليت آن را سپاه بر عهده گيرد و در محدوده خاصي با خودرو به‌صورت نمادين برگزار شود. روز عيد فطر بنا شد در سراسر کشور نماز عيد فطر باشد اما در مکان‌هاي بزرگ مثل مصلي‌ها برگزار نشود و در مساجد برگزار شود. مساله بعدي اماکن مقدسه در مشهد، قم و شاهچراغ قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن ها باز و رستوران‌ها باز مي شود.» اما موسي خادمي، استاندار لرستان گفت: براساس استانداردهاي وزارت بهداشت اکثر شهرهاي استان لرستان در وضعيت قرمز و زرد قرار دارند و وضعيت سفيد نداريم. چون لرستان هيچ‌نقطه سفيدي ندارد راهيپمايي روز قدس در آن برگزار نمي‌شود. در اين بين ايرج حريرچي، معاون کل وزارت بهداشت در رابطه با زمان آغاز فعاليت‌هاي ورزشي از جمله ليگ فوتبال با بيان اينکه بر اساس پيش‌بيني‌ سازمان بهداشت جهاني احتمالا اوضاع کرونا در پاييز و زمستان بدتر خواهد بود، گفت: پس اگر با معيارهاي علمي، ليگ‌ فوتبال برگزار نمي‌شود، با اين پيش بيني بايد بگوييم که پاييز و زمستان هم برگزار نمي‌شود و در اين صورت، ليگ‌هاي بعدي نيز در موعد مقرر خود برگزار نخواهد شد.