آمریکای جنایتکار، فرزند خلف اروپا

پس از قتل وحشیانه و غیرانسانی «جورج فلوید» شهروند 46 ساله سیاه‌پوست مقیم آمریکا به دست «درک شاوین» مامور پلیس رژیم ضدبشری آمریکا، مینیاپولیس بزرگ‌ترین شهر ایالت مینه‌سوتا و چند شهر دیگر آمریکا طی چهار روز گذشته شاهد اعتراضات مردمی بود. ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا معترضین را «اراذل و اوباش» خوانده و ضمن اعزام گارد ملی به مینیاپولیس، فرمان شلیک مستقیم به معترضین را صادر کرده است. مردم خشمگین تا کنون چندین ساختمان دولتی از جمله پاسگاه اصلی پلیس مینیاپولیس را به آتش کشیده‌اند. در حال حاضر در این شهر حکومت نظامی برقرار شده و علی‌رغم تمامی این اعتراضات قاتل جورج فلوید پس از بازداشت موقت، به قید وثیقه آزاد است. نیروهای امنیتی آمریکا برای جلوگیری از بازتاب اعتراضات مردمی و سرکوب آنها توسط نیروهای گارد ملی، اعضای تیم خبری شبکه سی‌ان‌ان را هنگام پخش گزارش زنده، بازداشت کردند.
تاریخ آمریکا پر است از اینگونه وحشی‌گری‌ها که از پدران اروپایی خود به ارث برده‌اند، اروپایی که منشا تمامی خباثت‌ها و وحشی‌گری‌های ضدبشری است. شاید بتوان گفت که آمریکا عصاره وحشی‌گری‌های ضدبشری اروپا است و نباید انتظار روندی غیر از وحشی‌گری را از آمریکا داشت. منشا تبعیض نژادی و اعتقاد به برتری نژادی یا نژاد برتر و پست، اروپا است که به خود اجازه داد تا در دوره‌های گوناگون تاریخی مردم سرزمین‌های دیگر را استثمار کرده یا به بردگی بگیرد. در دوران برده‌داری بیش از 50 میلیون نیروی جوان و فعال قاره آفریقا از سوی اروپایی‌ها به بردگی گرفته شده و اکثرا به آمریکا منتقل شدند. البته بسیاری از آنها در مسیر دریایی به خاطر وحشی‌گری‌های اعمال شده علیه آنها، کشته شده و هرگز به مقصد نرسیدند. عقب‌ماندگی بسیاری از کشورهای آفریقایی، به خاطر قتل و غارت و به بردگی گرفته شدن بهترین نیروی کار آنها از سوی کشورهای اروپایی است. نسل‌کشی از اقدامات ضدبشری دیگر اروپاییان بوده است که نمونه بارز آن در قاره آمریکا اتفاق افتاد و ساکنین بومی این قاره از جمله سرخ‌پوستان آمریکایی به طرز فجیعی قتل عام شده و سرزمین آنها اشغال شد. سنگ بنای ایالات متحده آمریکا را که امروز سردمدار تمامی خبایث و اقدامات ضدبشری است، پدران جنایتکار اروپایی آنها روی خون‌های ریخته شده بومیان گذاشته‌اند. به گفته شاعر پارسی زبان فردوسی نیکوسخن «پسر کو ندارد نشان از پدر / تو بیگانه خوانش، مخوانش پسر». البته جنایات اروپایی‌ها تنوع گسترده‌ای داشته و فراتر از آن است که بتوان آنها را در این یادداشت کوتاه برشمرد؛ بنابراین علاوه بر موارد فوق، به چند مورد دیگر از جمله رهبری کودتاهای خونین، غارت و چپاول ثروت‌های ملی کشورها و تجاوز و استثمار کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان از جمله ایران اشاره می‌شود. اروپا با به راه‌اندازی جنگ‌های خونین اروپایی (هفت‌ساله، سی‌ساله و...) و جهانی (اول و دوم)، صدها میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده، آسیب رسانده یا آواره و بی‌خانمان کرد. اروپا مرکز تفتیش عقاید، گیوتین، شکنجه و آدم‌سوزی و یهودستیزی و... بوده است. در هر حال، آمریکا فرزند خلف اروپا است و بنا بر موضع اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان «آمریکا علاوه بر اقدامات تروریستی، اعدام‌های فراقضایی، رسوایی‌های جاسوسی، حمایت از نظام‌های فاشیستی و دیکتاتوری و قاچاقچیان بین‌المللی مواد‌مخدر؛ ۷۹ کودتا و تغییر نظام در کشورهای مستقل، جنگ افروزی بی‌سابقه در تاریخ با ۱۳۵ جنگ، تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ۳۳ کشور و ده‌ها جرم و جنایت علیه بشریت» را در پرونده خود دارد. حال با چنین تاریخچه‌ای، اروپا و به تاسی از آن، آمریکا، مدعی دفاع از حقوق بشر هستند.
در حالی که اروپا و آمریکا هنوز ذات ضدبشری خود را حفظ کرده و خباثت‌ها و وحشی‌گری‌های آنها با شکل و شمایلی دیگر ادامه دارد، از حقوق بشر به عنوان سرپوشی برای به فراموشی سپردن گذشته تاریک و سیاه خود بهره می‌برند. حمایت‌های همه‌جانبه اروپا و آمریکا از جنایات ریاض در یمن و فروش سلاح‌های پیشرفته و تجهیزات نظامی از سوی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... خود گویای واقعیات پشت پرده است. ایجاد و سپس پشتیبانی از رژیم تروریستی و کودک‌کش صهیونیستی و گروه‌های تروریستی چون داعش نمونه دیگری از واقعیات مربوط به مجعول بودن دفاع از حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا است. امروز آمریکا به واسطه خروج از برجام و تروریسم اقتصادی علیه کشورمان و کشورهای اروپایی به واسطه بدعهدی‌های خود و بسنده کردن به گفتاردرمانی در قبال برجام، بزرگ‌ترین جرم علیه مردم ایران را مرتکب می‌شوند. اگر آمریکا با تروریسم اقتصادی، فرهنگی و اخیرا پزشکی موجب درد و رنج مردم کشورمان می‌شود، اروپا نیز با بی‌عملی و سکوت خود، وضعیت موجود را تشدید می‌کند.
هرگز نمی‌توان باور داشت که اتفاق اخیر در آمریکا و اتفاقات مشابهی که طی سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی شاهد بوده‌ایم، در آینده تکرار نخواهد شد؛ چرا که ذات و فطرت آنها با آنچه به واسطه چهره بزک‌کرده وانمود می‌کنند تفاوت زیربنایی دارد. گذشته تاریک و بسیار سیاه اروپا و فرزند آمریکایی آنها، هدایت‌کننده آنها است و چشم‌انداز روشنی برای تغییر مسیر اروپا و آمریکا به عنوان فرزند خلفش وجود ندارد.
محمد متین، کارشناس روابط بین‌الملل
سایر اخبار این روزنامه