جدال خانواده ها و مهد کودک ها در سایه بی برنامگی بهزیستی

محمد بهبودی نیا /این روزها خبرهایی مبنی بر اعلام نارضایتی برخی از والدینی که کودکانشان را برای نگهداری و آموزش به مهدهای کودک می فرستادند به گوش می رسد، آن ها معتقدند طی چند ماه گذشته که مهدهای کودک  تعطیل شده مسئولان مهد کودک به این دلیل که هیچ گونه خدماتی را ارائه نداده اند باید شهریه های پرداخت شده را به خانواده ها برگردانند. از طرفی مسئولان مهدهای کودک با ارائه این پاسخ که تعطیلی مهدهای کودک به صورت ناخواسته اتفاق افتاده و آن ها را در معرض ورشکستگی قرار داده از باز پس دادن این مبالغ خودداری می کنند. اختلافی که بی شک اگر تدابیری برای آن اندیشیده نشود به متضرر شدن خانواده ها و مهدهای کودک به صورت همزمان می انجامد .در این میان برخی از افراد معتقدند سازمان بهزیستی استان بدون این که هیچ گونه اقدام موثری انجام داده باشد تنها در نقش یک نظاره گر ظاهر شده و همین موضوع به حجم نارضایتی طرفین افزوده است .
غلامحسین حقدادی معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که  چه اقداماتی درباره دلیل برگردانده نشدن شهریه ها به خانواده ها انجام شده است ؟می گوید : هم اکنون تعیین تکلیف خاصی انجام نشده است و اگر بخواهند بر اساس قرارداد عمل کنند یک قرارداد بین خانواده و مهد کودک بسته شده که از طریق حقوقی باید پیگیری شود ولی اگر بخواهیم طبق واقعیت عمل کنیم واقعیت این است که مهد های کودک به صورت ناخواسته اقداماتشان را متوقف کرده اند و در تمام طول مدت این تعطیلی اجباری هزینه های زیادی را پرداخت می کنند و حدود 90 درصد هزینه ها در این مدت توسط مهدها انجام شده است . از طرفی والدین هم حق دارند وبه این دلیل که هیچ خدمتی در این مدت دریافت نکرده اند اعلام می کنند نباید مبالغی را پرداخت کنند .به این دلیل که هر دو طرف از این موضوع دچار زیان شده اند. پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از این ضرر و زیان، طرفین می توانند بر سر مبلغی به توافق برسند.وی می افزاید:بعضی از مهد ها اعلام کرده اند که حاضرند در سال آینده این مبالغ را با ارائه خدمات متنوع تر جبران کنند ،برخی از مهد ها نیز اعلام کرده اند که به صورت مجازی اقداماتی را انجام می دهند و بعضی مهدها اعلام کرده اند حاضرند به صورت تدریجی این مبالغ را به خانواده ها برگردانند. البته برای اسفند سال گذشته تکلیف مشخص است و طبق قرارداد شهریه اسفند باید پرداخت شود و موضوعات مربوط به توافق در ماه های بعد است.
حقدادی تصریح می کند: از بین 1350 مهد کودک در خراسان رضوی تعداد قابل توجهی در ماه های اخیر به دلیل مشکلات مالی پیش آمده ناشی از کرونا درخواست تعطیلی داده اند . دولت به تعدادی از مهدها وام هایی را اختصاص داده است و همچنین در باره موضوع بیمه بیکاری ، مالیات ،بخشیدن اجاره بها ی 60مهد کودک در استان  که در اماکن دولتی اداره می شوندو استمهال اقساط اقداماتی را انجام داده است ولی باید تدابیری اندیشیده شود تا در کنار کمک های دولت مهدهای کودک با کمک خانواده ها و بهزیستی به ادامه خدمات بپردازند و با تعطیلی آن ها مشکلات شدیدتری را در آینده شاهد نباشیم.
برگزاری کلاس های آنلاین برای مهدهای کودک؟!


معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی  در پاسخ به انتقاد برخی از والدین مبنی بر برگزاری کلاس های مهد کودک به صورت آنلاین و بی معنی بودن این نوع آموزش برای خردسالان می گوید : ما هم بر این عقیده ایم در مهد کودک رشد همه جانبه کودک در نظر گرفته می شود که یکی از آن ها نگهداری کودک و حضور فیزیکی اودر مهد کودک است که این نوع خدمات از طریق برگزاری آموزش درفضای مجازی از بین می رود و همچنین اجرای بعضی از بازی ها از طریق فضای مجازی ممکن نیست ولی این یک حداقل است که مهدهای کودک در فضای فعلی شیوع کرونا فراهم کرده اند تا به ارائه خدماتشان ادامه دهند ولی این نوع آموزش ها را نمی توان به صورت کامل بی تاثیر دانست و انتقال آموزش از این طریق فراهم است. از طرفی به دلیل این که تعدادی از خانواده ها و مهد ها شرایط استفاده از فضای مجازی را ندارند به همین دلیل آموزش از طریق مجازی نتوانسته جای خودش را باز کند ولی اگر شرایط تعطیلی مهدهای کودک ادامه پیدا کند بسیاری از مدل ها استاندارد سازی می شود تا شاهد شرایط بهتری در این نوع از آموزش باشیم .
 بازگشایی مهد برای 10 و 15 نفر صرفه ندارد
حقدادی درباره آخرین تصمیمات برای بازگشایی مهدهای کودک می گوید : در باره مهدهای کودک چند نکته وجود دارد؛ از یک طرف خانواده ها به دلیل هراس از مبتلا شدن کودکانشان به بیماری کرونا حاضر نیستند آن ها را به مهد کودک بفرستند و از طرفی تعدادی از خانواده ها که هم پدر و هم مادر شاغل هستند نگرانند که فرزندانشان را به چه کسی جز مهد کودک بسپارند و بازگشایی مهدهای کودک موافقان ومخالفان خاص خودش رادارد. از طرفی مهد های  کودک اعلام می کنند که اگر ما بخواهیم با ظرفیت 10تا 15 نفره مهد را بازگشایی کنیم از نظر اقتصادی صرفه ای برای مهدهای کودک ندارد.
وی می گوید : سازمان بهزیستی تمام تلاشش را در مسیر حل این مشکل به کار بسته است و بهزیستی کشور در زمینه سیاست های کرونا نیز مانند دیگر مشاغل مهدهای کودک را در ردیف مشاغلی که به واسطه کرونا تعطیل شده اند قرار داده است و طرحی را دو هفته قبل به ستاد ملی کرونا داده اند تا مهد های کودک هم با رعایت پروتکل های بهداشتی برای تعداد محدودی از خانواده ها که در اولویت قرار دارند به ارائه خدمات بپردازد. ولی هنوز مصوبه ای از سوی ستاد ملی کرونا صادر نشده است .
فعالیت مراکز غیر مجاز نگهداری از کودکان
حقدادی همچنین به آسیب های ناشی از تعطیلی طولانی مدت مهدهای کودک اشاره می کند و می گوید:عده ای بدون داشتن هیچ گونه مجوزی  هم اکنون اقدام به راه اندازی مراکزی برای نگهداری غیر قانونی کودکان کرده اند که این موضوع نگرانی هایی را برای ما در زمینه  وضعیت تربیتی و بهداشتی ایجاد کرده است و به دلیل این گونه مشکلات است که بهزیستی کشور متقاضی این است که ستاد ملی کرونا این اجازه را به مهدهای کودک بدهد تا به صورت پلکانی فعالیت خود را مجدد شروع کنند.