سند راهبردي آموزش زبان فارسي رونمايي شد

غلامعلي حداد عادل، رئيس بنياد سعدي همزمان با بيست‌و‌پنجم ارديبهشت ماه روز زبان و ادبيات فارسي و آغاز پنجمين سال فعاليت بنياد سعدي در نشست خبري به تشريح فعاليت‌هاي اين بنياد در سال گذشته پرداخت.  وي با اشاره به اينكه گسترش زبان در هر كشوري در خارج از مرزهاي آن نشانه اقتدار ملي آن است عنوان كرد: امروزه در جهان رابطه معناداري ميان اقتدار ملي و حضور زبان يك كشور در خارج از مرزها وجود دارد. حضور زبان در خارج از مرزها تابع شرايط اقتصادي، سياسي و فرهنگي يك كشور است و در مورد ايران نيز زمينه فرهنگي و پشتوانه ادبي كشور يكي از پيشرانه‌هاي آموزش فارسي در جهان به شمار مي‌رود. به باور من توسعه سياسي و اقتصادي يك كشور در گرو آموزش زبان آن در اقصي نقاط جهان است و البته آموزش زبان هر كشوري نيز منجر به توسعه اقتصادي و فرهنگي آن در جهان خواهد شد. بر همين مبنا آموزش زبان فارسي در دنيا تنها جنبه فرهنگي ندارد.
حدادعادل در ادامه افزود: روز بيست‌و‌پنجم ارديبهشت ماه به پيشنهاد بنياد سعدي و تصويب شوراي فرهنگ عمومي به عنوان روز بزرگداشت فردوسي و پاسداشت زبان فارسي انتخاب و پس از تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تقويم كشور درج شد. اين روز جداي از روز بيست‌و‌هفتم شهريور ماه كه روز پاسداشت شعر فارسي است انتخاب شده است.  رئيس بنياد سعدي در ادامه به ارائه گزارش برنامه‌هاي بنياد در سال گذشته پرداخت و گفت: امروزه در سراسر جهان زبان فارسي در حدود ۴۰۰ دانشگاه تدريس مي‌شود و جمع دانشجويان آن حدود ۱۰ هزار نفر هستند. كلاس‌هاي آزاد آموزش زبان فارسي نيز كه مشتمل بر ۲۵۰ كلاس با حدود ۱۲ هزار متقاضي و ۱۴۰ مدرس است در بيش از ۸۰ نمايندگي ايران در خارج از كشور برگزار مي‌شود. همچنين كلاس‌هاي آموزش زبان فارسي در روزهاي پاياني هفته در مدارس استراليا، كانادا، امريكا و برخي كشورهاي اروپايي در حال برگزاري است كه از نظر مالي و منابع درسي مورد حمايت بنياد سعدي قرار مي‌گيرد.  حدادعادل ادامه داد: همچنين در هشت كشور دنيا نيز زبان فارسي در مدارس تدريس مي‌شود كه برخي از اين تدريس‌ها الزامي و برخي ديگر نيز در قالب زبان دوم و اختياري انجام مي‌شود.
رئيس بنياد سعدي در بخش ديگري از اين نشست خبري با بيان اينكه گسترش زبان فارسي در جهان بودجه‌اي بيشتر از اين مي‌طلبد، گفت: در چهار سال گذشته با وجود شرايط نامساعد مالي ما در مضيقه مالي بوديم. بودجه سال گذشته ما هم ۲۲ درصدش تخصيص نيافت. اين بودجه در مقايسه با ساير كشورها مشكلات ما را بيشتر نشان مي‌دهد.  رئيس بنياد سعدي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره ضرورت اعزام استاد زبان فارسي به دانشگاه‌هاي خارج از كشور گفت: اعزام استاد به خارج كشور از وظايف وزارت علوم است و همكاري ما با وزارت علوم بيشتر آموزش زبان فارسي است. در دوره‌هاي هم افزايي كساني را ديده‌ام كه به فعاليت آموزشي در زمينه زبان فارسي در دنيا مشغول بوده‌اند با اين همه اين آمادگي را اعلام مي‌كنيم كه در صورت درخواست وزارت علوم به اساتيد زبان فارسي در دنيا آموزش‌هاي اختصاصي درمورد تدريس زبان فارسي نيز ارائه دهيم.  در ادامه اين مراسم حدادعادل به رونمايي از سند راهبردي آموزش زبان فارسي پرداخت و پس از آن محمدرضا دربندي، معاون امور بين‌الملل بنياد در توضيح اين سند عنوان كرد: سند راهبردي از دو سال و نيم قبل در دست تدوين قرار گرفت و هدف از ايجاد آن ترسيم يك نقشه راه به منظور آموزش زبان فارسي در جهان بوده است.