تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی

مهدی مطهرنیا‪-‬ تبادل زندانیان که به تازگی میان ایران و ایالات متحده رخ داده گامی مثبت در جهت کاهش تنش‌ها میان دو طرف محسوب می‌شود. این موضوع به ویژه در آمریکا مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و توئیت‌های دونالد ترامپ و مایک پومپئو حاکی از نگاه مثبت واشنگتن به تبادل صورت گرفته است. با این حال آنچه در ادبیات سیاسی حال حاضر آمریکا معنادار است اقداماتی در جهت تداوم فشار حداکثری بر تهران است تا از این طریق شرایط گفت‌وگو با سازوکارهایی که واشنگتن در نظر دارد فراهم شود! در واقع این تبادل زندانی در حالی انجام شده که آمریکا کماکان فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک شدیدی را بر تهران اعمال کرده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه اقدام صورت گرفته براساس گفت‌وگوهایی میان دو طرف با مشارکت سوئیس انجام شده موضوعی که مطرح است واکنش طیف‌های مخالف دولت به این اقدام است. درواقع از این منظر واکنش مجلس یازدهم در ایران نیز اهمیت دارد چرا که در دوره مجلس دهم واکنش محافظه کاران نسبت به اقدامات دولت روحانی در قبال آمریکا همواره مخالفت بود و حالا اگر این تبادل که ناشی از گفت‌وگو میان طرفین بوده را مجلس یازدهمی‌ها نادیده بگیرند نشان از نوعی سیاست زدگی در ارتباط با رویه محافظه‌کاران نسبت به دولت روحانی خواهد بود.
از سوی دیگر اما واشنگتن به دنبال شرایطی مانند تبادل اخیر است تا به نوعی فشارها بر ایران را برای مذاکره افزایش دهد به همین دلیل است که ترامپ نیز استقبال خاصی از موضوع اخیر داشته است. علاوه بر این او تلاش کرده تبادل زندانیان را در ماه‌های منتهی به انتخابات به عنوان یک موفقیت در عملکرد خود ثبت کند و با دعوت ایران به مذاکره بار دیگر به دنبال این باشد که توپ را به زمین ایران بیاندازد. با این حال ایران بارها اعلام کرده که خواهان مذاکره با امریکا و دولت ترامپ نیست. در واقع اقدام‌هایی چون تبادل زندانی اگرچه دریچه‌های امیدی از کاهش تنش را باز خواهد کرد اما تردید جدی وجود دارد که آیا چنین اقداماتی می‌تواند به حل اختلافات میان این دو کشور کمک کند؟ در زمانی که توافقی بارز مانند برجام در موضوع مهم هسته‌ای نتوانست بر دیوار بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن غلبه کند آیا تبادل زندانی از وزن لازم برای گره گشایی در این تنش برخوردار است؟
سایر اخبار این روزنامه
گزارش جامع قوه قضاییه در خصوص نحوه هزینه‌کرد سود حساب‌های سپرده دستگاه قضا تذکر نمایندگان مجلس به شریعتمداری وزیر رفاه در مورد اظهارات نسنجیده مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره): به رغم تکذیب‌های دو طرف در خبری غیرمنتظره ایران و آمریکا برای تبادل دو زندانی به توافق رسیدند و این مهم انجام شد، آیا این توافق تغییری در روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد؟ اصلاح‌طلبان آسیب دیده‌اند اما اصلاح‌طلبی نه آژیر قرمز برای قیمت گاز هم به صدا در آمد موقعیت لاریجانی بهتر از احمدی‌نژاد است اظهارت تند وتیز نماینده سمنان در مجلس خطاب به استاندار خوزستان : اگر جای شما بودم درِ اینجا را به روی دولت تخته میکردم! بررسی پیشنهاد رئیس جمهوری به رئیس بانک مرکزی در گفت‌وگوی آفتاب یزد با عضو هیئت علمی علامه طباطبائی: آتش سوزی های سریالی عمدی است؟ آتش زیر خاکستر تبعیض همدلی زیرلاستیک‌های لودر دلایل بروز پرخاشگری چیست؟ همیشه مردم مقصر هستند! تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی