انتقاد استاندار خراسان رضوی از « نورچشمی های» سهم خوار!

حمیدی-  استاندار خراسان رضوی در نشست فعالان اقتصادی استان با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی،  با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات این صندوق، اشکال کار را دریافت سهم استان‌ها توسط «نورچشمی‌ها» دانست؛ اگرچه رئیس هیئت عامل این صندوق   اعلام کرد تاکنون 2500 میلیارد تومان اعتبار به پروژه‌های خراسان رضوی پرداخت‌شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، علیرضا رزم‌حسینی روز سه‌شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در محل اتاق بازرگانی مشهد  با اشاره به این‌که بانک‌های عامل  درباره نحوه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی تصمیم‌گیرنده هستند، گفت: اشکال این‌جاست که «نورچشمی‌ها» سهم استان‌ها را دریافت می‌کنند و دیگران در بوروکراسی اداری رها می‌شوند، درحالی‌که سهم هر استان به هر نسبتی که می‌خواهید اختصاص دهید، باید از کل پولی که به بانک‌های عامل تخصیص می‌یابد، مشخص شود. مهم ترین اظهارات مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:
استاندار
*برای دستیابی به اشتغال پایدار که هدف نهایی اقتصاد است باید از ابتدا توزیع منابع مالی به‌صورت عادلانه بین استان‌ها انجام بگیرد، نه آن‌که وزارتخانه‌ها، اختیار این بحث را در دست بگیرند و به رویه خود در این زمینه عمل کنند.


*باید بررسی شود که 700 هزار میلیارد تسهیلات بانکی که بین سال‌های 95 تا 97  پرداخت‌شده به چه کسانی تعلق‌گرفته است و آیا به تعهداتشان عمل کرده‌اند.
*نتیجه توزیع ناعادلانه منابع مالی و سپرده‌ها در کشور 25 میلیون حاشیه‌نشین و مهاجرت سالانه 250 هزار روستایی به شهرهاست.
*برای تأمین منابع موردنیاز 151 طرح به میزان بیش از 30 هزار میلیارد تومان و اشتغال 50 هزار نفر در استان در خواست داریم.
رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی
* تاکنون بیش از 2500 میلیارد تومان  برای پروژه‌های مختلف در خراسان رضوی از محل این صندوق تأمین اعتبارشده است.
*اشخاص مجاز به استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی شامل خریداران خارجی کالاها و خدمات ایرانی در بازارهای صادراتی، صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، مؤسسات و شرکت‌هایی  هستند که حداقل 80 درصد سهام یا سهم الشرکه آن‌ها مستقیم یا باواسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد.
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی  
* پول در مملکت وجود دارد و سپرده‌گذاری زیادی نیز در بانک‌ها انجام می‌شود اما پول به پروژه‌ها داده نمی‌شود، باید دید مشکل کجاست؟
*خراسان رضوی یک‌میلیون دلار از محل قراردادها عاملیت ارزی منعقدشده بین صندوق توسعه ملی و بانک‌ها جذب کرده، درحالی‌که 100 میلیون دلار سپرده ارزی در خدمت بانک‌ها برای تولید و صنعت قرار دارد.
* پرداخت تسهیلات هیچ ارتباطی به صندوق توسعه ملی و این صندوق هیچ ارتباطی نیز با فعالان بخش خصوصی ندارد.
 دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی  
*قرار است یک هزار و 193 پروژه در استان با اعتبار 216 هزار میلیارد تومان اجرایی شود، بر این اساس حدود 100 هزار میلیارد تومان نیاز به منابع داریم.
*کل منابع شبکه بانکی خراسان رضوی 100 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 70 هزار میلیارد تومان مصرف‌شده و 30 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده و آزاد است.
* در سال 1398، تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه مصوب شد ولی واقعیت این است که این بودجه به استان اختصاص پیدا نکرد و بسیاری از پرونده‌های مربوط به طرح‌های متقاضی تسهیلات در صف انتظار برای دریافت تسهیلات باقی ماندند.
 
خبر مرتبط
آیت ا... علم الهدی در دیدار با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی:
مراقب نظام سرمایه‌داری در کشور باشید

به گزارش Alamolhoda.com آیت‌ا... علم‌الهدی ۱۳خرداد ماه در دیدار با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی،دکتر شهیدزاده، بیان کرد: در شرایط امروز، دولت برای رفع مشکلات اقتصادی بعضی از قسمت‌هایش را به بخش خصوصی واگذار کرد که این خوب است اما باید مراقب بود تا این امکانات،زمینه‌ای را برای فساد و ناعدالتی ایجاد نکند.
وی تاکید کرد: متاسفانه در بعضی از موارد فردی که به عنوان بخش خصوصی ،مدیریت یک بخش را به عهده می‌گیرد، کارگرهای رسمی را اخراج می‌کند و کارگران قراردادی را بدون بیمه به کار می‌گیرد تا هزینه‌های کمتری از جمله بیمه و حقوق برای او داشته باشد و سود بیشتری ببرد که باید با جدیت جلوی این سوءاستفاده‌ها گرفته شود. زمانی که تسهیلاتی را به بخش خصوصی می‌دهید ،بازرسی هم داشته باشید تا این تسهیلات در جای خودش خرج شود.
عضو مجلس خبرگان بیان کرد :باید مراقب نظام سرمایه‌داری باشید تا هم هوای مردم را داشته باشند هم ناعدالتی گسترش پیدا نکند. اگر یک فرد سرمایه گذار یک متخصص را همراه خودش کند ، می‌تواند بسیاری از مشکلات بیکاری را حل کند.
وی با اشاره به زیارت امام رضا علیه السلام افزود: می‌توان با ایجاد شرایط درست زیارتی و امکانات زیارتی ،اقتصاد زیارتی ایجاد کرد تا هم بیکاری از بین برود هم زیارت به نحو احسن انجام گیرد. ان‌شاءا... با همکاری صندوق توسعه ملی ،ظرفیت‌های اشتغال استان خراسان افزایش پیدا کند.