پادگان «06» قطب گردشگری می‌شود



گروه اجتماعی / اهالی خیابان پاسداران بالاخره صاحب یک بوستان شدند، بوستانی 35 هکتاری که از نظر وسعت، بزرگتر از پارک ملت است و برای رسیدن به این نقطه با چالش‌های زیادی در دوره‌های گذشته دست و پنجه نرم کرده است. این بوستان البته با نام پادگان 06 شناخته می‌شود و یکی از باغ‌های دوره قاجار با عنوان سلطنت آباد بوده است. این محوطه در دوره پهلوی به پادگان تبدیل شد و یکی از قدیمی‌ترین برگ‌های شناسنامه ارتش از نظر وسعت و ارزش شناخته می‌شود. شهرداری تهران با تبدیل این پادگان به فضای عمومی از درآمد چشمگیری چشم پوشی کرده است.
به‌گزارش ایرنا، شهردار تهران در آیین آغاز عملیات احداث بوستان بزرگ ارتش در محدوده پاسداران درباره توافق انجام شده میان شهرداری و ارتش بر سر پادگان ۰۶ گفت: بیش از یک دهه است که موضوع پادگان ۰۶ مطرح شده و در نیروهای مسلح گردش کار هم انجام شده بود برای اینکه به مکانی برای پشتیبانی از نیروهای مسلح تبدیل شود و طرح‌های مختلفی هم برای آن تهیه شده بود اما در نهایت توافق ارتش با شهرداری بر سر پادگان ۰۶ در دوران شهرداری آقای قالیباف انجام شد اما توافقی که آن زمان صورت گرفت بسیار بد بود. پیروز حناچی افزود: بر اساس آن توافق، سهم شهرداری ۷۰ درصد و سهم ارتش ۳۰ درصد از مساحت پادگان بود اما ۷۰ درصدی که سهم شهرداری تهران بود در محوطه بین برج‌ها و ساختمان‌ها قرار داشت که عملاً قابلیت استفاده نداشت. دراین دوره از شهرداری الگوی طراحی و توافق بر سر این پادگان را تغییر دادیم و ۷۰ درصد سهم شهرداری که معادل ۳۵ هکتار بود، به‌صورت یکپارچه درآمد تا باغ قاجاری سلطنت‌آباد که اکنون بخشی از تسلیحات ارتش و پادگان ۰۶ هم جزئی از آن بود در قالب یک بوستان در اختیار مردم قرار گرفته و ۱۰۰ هزار متر ساختمان‌های این پادگان هم حفظ شده و کاربری مناسب برای آن تعریف شود.


وی گفت: از سوی دیگر برای اتصال مترو به این بوستان که در واقع معادل پارک ملت تهران است هم طرح‌هایی در دست بررسی است. حناچی در خصوص زمان افتتاح این بوستان نیز گفت: بنا داریم همزمان با هفته دفاع مقدس در بوستان را به روی مردم باز کنیم. وی با اشاره به اینکه کلیات سطح اشغال این مجموعه در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسیده است گفت: ساخت یک هتل پنج ستاره و بخش‌های اداری و تجاری نیز در دستور کار قرار دارد. تلاش می‌کنیم تا پادگان۰۶ مانند تپه‌های عباس‌آباد، به مقصد گردشگری تبدیل شود.
۵ درصد مساحت تهران به پادگان‌های شهری اختصاص دارد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم بر لزوم خروج پادگان‌هایی همچون جی از شهر تهران تأکید کرد و گفت: در تهران پنج درصد مساحت شهر به پادگان‌های شهری اختصاص دارد که با قوانین موجود و همت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مقرر است این پادگان‌ها در اختیار مردم قرار گیرد و پادگان‌ها و نیروهای نظامی از شهر خارج شوند.
محسن هاشمی افزود: البته در مسیر خروج پادگان‌ها از شهر موانع زیادی از جمله تأمین منابع مالی بر سر راه وجود دارد اما خوشبختانه ثمره جلسات متعدد و هماهنگی‌ها را مشاهده کردیم. حدود ۲۹۰۰ هکتار فضای نظامی در شهر تهران بود که برخی از آنها از شهر خارج شده اما پادگان جی و پادگان واقع در منطقه ۱۳ و بخشی از صنایع دفاعی هنوز در شهر تهران مانده است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم با بیان اینکه در 30 درصد محدوده پادگان 06 که در اختیار ارتش قرار گرفته است حداقل سطح اشغال در نظر گرفته شده است، گفت: اگر نگاه حاکم گذشته در خصوص این محدوده ادامه پیدا می‌کرد قطعاً نمی‌توانستیم به جمع‌بندی امروز برسیم.