بانک‌های کره اگر منابع ایران را آزاد نکنند اقدام قانونی می‌کنیم


عبدالناصر همتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بلومبرگ با انتقاد تند از مقامات کره جنوبی در بلوکه کردن منابع ارزی کشورمان اظهار داشت: درآمدهای حاصل از صادرات خود را در بانک‌های کره جنوبی دریافت کرده‌ایم اما مسئله این است که منابع ما به طور غیرقانونی در بانک‌های کره‌ای مسدود شده است.
وی افزود: قصد داریم از منابع خود در بانک‌های کره‌ای برای خرید مواد غذایی و پزشکی استفاده کنیم که صراحتاً مشمول تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده نمی‌شوند. مقامات کره‌ای و بانک‌ها باید به تعهدات خود نسبت به ما عمل کنند، اگر بانک‌های کره‌ای به توافقات بین‌المللی خود با ما پایبند نباشند، ما این حق را داریم که تحت قوانین بین المللی به اقدامات قانونی روی آوریم و ما مقامات کره جنوبی را در این فرآیند مسئول می‌دانیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌های کره‌ای با خیال راحت تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و به توافقات مالی بین المللی رایج عمل نمی‌کنند و تصمیم گرفته اند وارد بازی سیاست شوند. میلیاردها دلار در کره جنوبی داریم. این منابع متعلق به ماست و ما حق ویژه داریم که آنها را برای واردات دارو و مواد غذایی استفاده کنیم.
همتی اضافه کرد: آمریکا قصد داشت با اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی ایران را خرد کند، این امر هیچ گاه اتفاق نیفتاد و قمار نتیجه‌ای نداشت. آنچه آن‌ها فشار حداکثری می‌نامند اهداف آمریکا را محقق نساخت و با وجود اینکه موانعی بر سر راه رشد اقتصادی ما ایجاد کرد نتوانست آن گونه که آن‌ها در رؤیای خود انتظار داشتند اقتصاد ما را از مسیر خارج کند. رئیس‌کل بانک مرکزی با‌اشاره به اثرات کرونا بر اقتصاد بیان کرد: روند صادرات غیرنفتی ما الان خوب است و پیش‌بینی می‌شود به حالت اول و حتی بهتر از گذشته باز گردد. تلاش‌های خود را برای هدایت اقتصاد، ثبات اقتصادی و کمک به پیشرفت ملت خود ادامه می‌دهیم. تاریخ طولانی این کشور گواهی بر آن است که ایران رشد می‌کند. ما با فشارها قدرتمندتر، متحدتر و مقاوم‌تر می‌شویم. گفتنی است، این اولین پیمان شکنی کره‌ای‌ها با کشورمان نیست؛ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی کره طی سال‌های گذشته همواره سیاست یک بام و دو هوا در قبال ایران داشته‌اند، این شرکت‌ها از یکسو با سیاست‌های آمریکا در تحریم ایران و ترک کشورمان همراهی کرده و از سوی دیگر، بازار لوازم خانگی ایران را هم در قبضه خود نگاه داشته بودند.