وضعیت صنعت با گذشته قابل‌قیاس نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که وضعیت بخش صنعت کشور در دولت یازدهم با مدت زمانی قبل از آن در دولت قبل قابل مقایسه نیست.
محمدرضا نعمت‌زاده در مورد هجمه‌های وارده در روزهای نزدیک به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در ارتباط با تعطیلی متعدد کارخانه‌ها و تکذیب این مورد از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت که به‌طور مثال می‌توان به کارخانه‌های داروگر و‌تراکتورسازی اشاره کرد، گفت: اگر یک واحد به خاطر انتخابات بخواهد تعطیل شود باید بدانید که این مساله واقعیت ندارد. کارخانه‌ها که نباید با انتخابات رابطه داشته باشند. من فکر می‌کنم یک عده را بسیج کرده‌اند تا بگردند و مشکلات کارخانه‌ها را پیدا کرده و پس از آن بوق‌وکرنا کنند و آن را تعطیل بنامند. آنچه که ما اعلام می‌کنیم براساس اعداد و ارقام و مستندات است.
وی با اشاره به وضعیت کارخانه داروگر خاطر نشان کرد: باید قبول کنیم که داروگر یک کارخانه قدیمی است و به بخش خصوصی واگذار شده تا نوسازی را در دستور کار قرار دهد. این کارخانه در حال حاضر تولید می‌کند و حتی قبل از آن نیز کارخانه ارج را مطرح کردند. این کارخانه سال‌ها تعطیل بوده و در دولت قبل با این شرایط روبه‌رو بودیم. به هرحال صاحبان این کارخانه‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری نشده‌اند و شرایط واحد نیز به گونه‌ای رقم خورده که با توجه به گرانی زمین تمایل به فروش پیدا کرده‌اند. نعمت‌زاده افزود: باید به وضعیت کارخانه آزمایش اشاره کنیم. این کارخانه حدود ۱۰ سالی است که با تعطیلی روبه‌رو شده و خود بنده هفت الی هشت جلسه شرکت کردم و حتی به شیراز رفتم تا این مساله را حل کنم. در شرایط فعلی نیز تولید در آزمایش به صورت ناچیز آغاز شده، اما به آن میزان نیست که ما هدف‌گذاری کرده‌ایم. راه‌اندازی این کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری بزرگ می‌خواهد. این کارخانه‌ها نیازمند نوسازی تجهیزات و سرمایه‌گذاری است و نمی‌توانند با همان وضعیت ابتدایی کار خود را ادامه دهند.
وی با اعلام این‌که در سال گذشته ۵۴۰۰ طرح نیمه‌تمام تکمیل شده است، گفت: در سال ۱۳۹۴ نیز حدود ۴۰۰۰ طرح نیمه‌تمام تکمیل شد و در سال ۱۳۹۶ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آن را ابلاغ کرده است تکمیل ۶۰۰۰ واحد در دستور کار است. وی با بیان این‌که طی چهار سال گذشته حدود ۱۲ هزار واحد تولیدی جدید راه‌اندازی شده است که ۵۴۰۰ مورد آن مربوط به سال گذشته است، اظهار کرد: حدود ۷۰۰۰ طرح توسعه‌ای جدید نیز که مربوط به واحدهای توسعه‌ای بود تکمیل و راه‌اندازی شدند و در مجموع می‌توان رقم اعلامی را ۱۹ هزار واحد عنوان کرد.
نعمت‌زاده با تاکید بر این‌که وضعیت در بخش صنعت در دولت یازدهم نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، بیان کرد: نباید تعطیلی کارخانه‌هایی که مربوط به قبل از این دولت بوده به پای دولت یازدهم نوشت و نمی‌توانیم وضعیت بخش صنعت در چهار سال گذشته را با قبل از آن مقایسه کنیم چرا که با وضعیت مطلوب‌تری روبه‌رو شده است.