کرونا نفس اقتصاد ایران را بریده است ..!

دکتر کریم اسلاملوییان‪-‬ به سبب شیوع کرونا طی چند ماه اخیر کشور با مشکلاتی جدی در حوزه اقتصادی مواجه شده که به نظر می‌رسد این روند به این زودی‌ها خاتمه نخواهد یافت. دلیل عمده این مساله هم تحقق نیافتن درآمدهای مالیاتی
پیش بینی شده در بودجه است که به احتمال زیاد تحقق نمی‌یابد و دولت با کسری بودجه‌ای فراتر از پیش‌بینی‌ها نیز مواجه خواهد شد. کسری بودجه ای که از یک سو ماحصل افزایش مخارج دولت و از سوی دیگر کمک بلاعوض به بنگاه‌های اقتصادی و اعطای یارانه به مردمی است که از کرونا صدمه دیده‌اند.
در این وادی اگرچه قیمت نفت نیز که در مدت اخیر کاهش شایان توجهی یافته بود، به آرامی در حال بازگشت است، اما در عین حال باید گفت از درآمدهای نفتی در این مدت کاسته شده و تحریم‌ها نیز که از قبل وجود داشته، معضلات اقتصادی را برای کشور پدید آورده است.
و طبیعی است از آنجا که کاهش صادرات از عوامل آسیب‌زننده به اقتصاد ملی است و پیش از این بخش مهمی از صادرات ایران به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه به دلیل بسته بودن مرزها از نگرانی‌های بهداشتی و کاهش تبادلات بازرگانی روند نزولی داشته است؛ حتی با فرض رفع زودتر بحران و احیای دوباره صادرات، دستکم 2 یا 3 ماه


از دست رفته است.
تراز تجاری منفی در چند ماه گذشته به دلیل ارزش کمتر صادرات در مقابل واردات از جمله مصائبی است که کشور را با کسری تراز تجاری مواجه کرده است. با وجود تمام این مشکلات، تردیدی نیست که می‌توان مشروط بر مدیریت درست از پس آنها تا بحران به درازا نینجامد.
فقط در زمینه اقتصاد گردشگری و برای نمونه، استان فارس به عنوان استانی گردشگرپذیر به ویژه در ایام نوروز 99 بخش مهمی از درآمدهایش را از دست داد؛ فقط به این دلیل که فصل گردشگری در استان فارس از اسفند آغاز می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. کرونا با تعطیلی و لغو سفرها به شدت به بخش گردشگری، هتلداری، حمل و نقل، رستوران‌ها و بنگاه‌های مرتبط با آنها صدمه وارد کرده است.
در مجموع بر اساس آنچه از تداوم حضور ویروس کرونا گویاست این بیماری همه‌گیر بنگاه‌های اقتصادی را همگام با دولت‌ها به تغییر سیستم و حرکت به سمت اقتصاد الکترونیک، چابک شدن و نیز انعطاف‌پذیری وا خواهد داشت. و هر بنگاهی در این خصوص به روز و سریع و چابک عمل نکند در ادامه جولان کرونا در بازار زیانهای سنگین بیشتری را خواهد دید.