ماجرای تخلف ساختمانی زمینی در جماران مورد توجه منتقدان دولت قرار گرفت خانه‌ای برای رئیس‌جمهوری یا ساختمانی برای ریاست جمهوری؟

انتشار نامه گلایه‌آمیز برخی اهالی محله جماران در شمال تهران، درباره ساخت و ساز همراه با تخلف زمینی در این منطقه، باعث شد که برخی چهره‌ها و رسانه‌ها منتقد دولت، این ماجرا را به حسن روحانی، رئیس جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت دهند.
جماران جز آنکه منطقه‌ای خوش آب و هوا در شمال پایتخت است، نام آن با چهره‌های شاخص سیاسی پیوند خورده است. از بیت امام خمینی(ره) تا منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که امروز به موزه تبدیل شده در این منطقه قرار دارند. این روزها اما نام جماران، با طرح نامه شکایت‌آمیز جمعی از اهالی این منطقه به شهرداری تهران در‫مورد تخلفات ساخت و ساز زمینی در این منطقه کلیدواژه مورد توجه رسانه‌ها شده است. در این نامه که تصویر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است: «احتراما اینجانبان امضا‌کنندگان اهالی محله جماران به عرض می‌رسانیم که مدتی است شخص یا اشخاص نامعلوم ادعای ارتباط با مقامات دولتی مبادرت به ساخت و ساز غیرقانونی در مقیاس وسیع در بخشی از اراضی واقع در یاسر، خیابان شهید حمید حسنی‌کیا، اول چوبینه کرده‌اند و بدین ترتیب با تخطی از موازین شهرسازی و مقدرات شهرداری عملا سبب ضرر به حقوق مادی و معنوی اهالی محل شدند و سبب‌ساز ایجاد جو نارضایتی در سطح عمومی شدند.
پر واضح است که چنین اقداماتی نه تنها از مصادیق بارز نقص حقوق شهروندی محسوب و سبب ضایع شدن حقوق حقه ساکنین می‌شود بلکه با قواعد و اصول فقه خصوصا قاعده لاضرر در تعارض بوده و امری خلاف قانون و شرع تلقی می‌شود. حال با عنایت به مراتب مذکور استدعا داریم دستور فرمایید با قید فوریت به مضوع رسیدگی شده و اقدامات مقتضی برای توقف عملیات ساختمانی و وضع به حالت قبل معمول شود».
به دنبال انتشار این نامه، برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای نیز به انتساب ماجرا به حسن روحانی دامن زدند و گفتند که این ملک، قرار است خانه جدید رئیس‌جمهوری دولت‌های یازدهم و دوازدهم باشد. مصطفی فقیهی، مدیر سایت انتخاب با انتشار تصویر این نامه در توئیتر خود نوشت: «روحانی و ساخت 4000 متر بنای غیرقانونی در نیاوران! قبل‌تر گفته بودم، روحانی قصد مهاجرت به جماران دارد؛ اما او اینک در حال ساخت چهار هزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداری و در زمینی دارای کاربری باغ است، آن هم بدون رعایت ضوابط و مقررت و 100درصد سطح اشغال!».


این ادعای فقیهی را محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در توئیتر این چنین تایید کرد: «این خبر را بررسی کردم؛ متاسفانه حقیقت دارد! دو تن از اعضای شورا از محل بازدید کردند با تذکری که داده شد، پروانه به تاریخ 29 خرداد صادر شد! وجود برخی تخلفات محرز است. ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی خواهد شد».
اما روز گذشته، روابط‌عمومی نهاد ریاست جمهوری، در اطلاعیه‌ای، انتساب این ملک به حسن روحانی را تکذیب کرد و با انتشار بیانیه‌ای گفت: «1. ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است. 2. این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود. رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می‌رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، به همین جهت ساخت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت. 3. کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است و انتشار خبر ساخت منزل مسکونی برای رئیس‌جمهور در عین کذب بودن، یک شیطنت آشکار و کاملاً با اغراض مشخص صورت گرفته است. 4. ساخت این ملک با هماهنگی کامل با شهرداری تهران انجام شده و موضوع تخلف و ساخت خارج از روابط نیز کاملاً فاقد حقیقت است. 5. این خبرسازی کذب بر اساس برخی قرائن موجود از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهداف‫شان دست به فضاسازی‌هایی اینجنین زده‌اند».
همچنین سیدحمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران در مصاحبه‌ای با ایسنا، در مورد جزئیات این ماجرا با بیان اینکه ۶ سال پیش مجوز گودبرداری در ملکی متعلق به نهاد ریاست جمهوری در جماران صادر شد و در نهایت یک گود ۱۴ متری حفاری شد، گفت: اما بعد از مدتی این گود به حال خود رها شد و به مرور زمان به علت عمر محدود سازه نگهبان در زمره گودهای پرخطر قرار گرفت. وی با بیان اینکه پیش از سال جدید، نهاد ریاست جمهوری نسبت به تکمیل ساخت و ساز و درخواست اخذ پروانه نیز اقدام کرد، افزود: کاربری ملک، مسکونی و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی دارای تراکم ۳۰۰ درصد است و برخلاف برخی اخبار منتشره این ملک باغ نیست و به عبارتی مستند به مصوبه کمیسیون ماده هفت ازسال ۹۳ نوعیت ملک، باغ نیست و همچنین تائیدیه جدید کمیسیون ماده ۷ مبنی بر باغ نبودن را نیز دارد. شهردار منطقه یک با تاکید بر اینکه براساس ضوابط طرح ویژه مصوب ساماندهی محدوده جماران، در شورایعالی شهرسازی در مجاورت حسینیه شماره یک تعداد طبقات مجاز به صورت دو طبقه روی زمین است، افزود: طرح ارائه شده به صورت دوطبقه روی زمین و سه طبقه زیرزمین ارائه شده است که منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی‌ است و همچنین براساس پهنه ملک، می‌توانستند ۷۰ درصد سطح اشغال داشته باشند؛ اما حدود ۶۰ درصد ساخت و ساز داشتند که کمتر از ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران است. همچنین رعایت بر اصلاحی و شیب زیاد زمین (اختلاف ۹ متری شمال و جنوب زمین) شرایط خاصی را بوجود آورده است. موسوی با بیان اینکه در حین اجرای کار، ماموران شهرداری متوجه ساخت یک «نیم طبقه» برخلاف ضوابط مصوب شدند که عصر روز جمعه، ماموران اجرائیات نسبت به تخریب آن اقدام کردند، افزود: این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و ملک شخصی نیست؛ اما متاسفانه در فضای مجازی اخباری مبنی بر تخریب ملک رئیس‌جمهوری منتشر شده است که صحت ندارد. موسوی تاکید کرد: این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و در حال حاضر نیز سازنده بنیاد مسکن است.
حال باید دید افرادی که در ابتدا ادعای انتساب این ملک به حسن روحانی را کرده‌اند به این تکذیبیه‌ها چه خواهد بود و البته باید دید که آیا این تکذیب اخبار، به اقدامات قضایی علیه مدعیان نیز منجر خواهد شد یا ماجرا در حد یک مقابله رسانه‌ای باقی خواهد ماند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از آسیب‌‌های ناشی از پرداخت وام ازدواج پس از دستور محدودیت سنی دریافت‌کنندگان آن گزارش می‌دهد ژوبین صفاری زنده‌باد تحریم؛ از شعار تا مسئولیت «ابتکار» تاثیرات قطعنامه ضد ایرانی بر اقتصاد داخلی را بررسی کرد اقدامات انگلیس، آلمان و فرانسه، سرنوشت توافق هسته‌ای را به‌کجا خواهد رساند؟ ایران و اروپا در پیچ سخت برجام آمار خودکشی ایرانی‌ها در سال 98 نسبت به سال 97 نزدیک به یک درصد رشد داشته است زنگ خطر روند صعودی آمار خودکشی آیا فضای مجازی می‌تواند رونقی دوباره به اقتصاد هنر بدهد؟ ریسکی به نام خرید آنلاین آثار هنری قاضی فراری قصد بازگشت به ایران را داشت؟ جزئیات جدید از مرگ مشکوک قاضی منصوری رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد ماجرای تخلف ساختمانی زمینی در جماران مورد توجه منتقدان دولت قرار گرفت خانه‌ای برای رئیس‌جمهوری یا ساختمانی برای ریاست جمهوری؟ وزیر خارجه اسبق ایالات متحده از احتمال وقوع انقلاب در آمریکا سخن گفت هشدار کری درباره وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در‫صورت انتخاب مجدد ترامپ وزیر خارجه اسبق ایالات متحده از احتمال وقوع انقلاب در آمریکا سخن گفت هشدار کری درباره وضعیت غیرقابل پیش‌بینی در‫صورت انتخاب مجدد ترامپ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد ۳ بازداشتی در پرونده هواپیمای اوکراینی رفتار سنجی تروئیکای اروپا در قبال ایران؛ نیمکت نشینِ شاکی