دفاع وزیر نفت از برجام؛

از جیب ملت رفت
به گفته وزیر نفت تحریم، چاه عمیقی بود و برجام، ما را از آن بیرون آورد. برجام فقط یک سند سیاسی نیست، بلکه نقطه عطف تاریخی، اجتماعی و سیاسی است.
بیژن نامدار زنگنه در دومین همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» گفت: روحانی و ظریف، کشور را از چاه فلاک‌بار تحریم خارج کردند‌ زیرا در زمان تحریم ناچار بودیم تجهیزات را 30 تا 40 درصد گران‌تر بخریم که پول آن از جیب ملت می‌رفت.
وی ادامه داد: ما پیش از برجام یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم و اگر به توافق نمی‌رسیدیم، این مقدار‌ پایین می‌آمد‌ اما بعد از برجام، در مدت چهار ماهه آخر سال ۹۵، صادرات خود را به ۲/۸ میلیون بشکه نفت رساندیم.وی اظهار کرد: تمام تجهیزات ما توقیف بود و ما آنها را حداقل ۳۰، ۴۰ درصد گران‌تر و غیراصل می‌خریدیم. همچنین ۱۰ درصد هزینه انتقال پول دادیم. این موضوع برای ملت ایران فقر بود. در حال حاضر تمام جنس‌های توقیفی ما آزاد شده است که البته موضوع فقط پول نیست.


وزیر نفت بیان کرد: من به شوخی به آقای ظریف گفتم، هر حرفی که در برجام بنویسید، من هزار دلار به شما پول خواهم داد. پس از برجام، من از خوشحالی گریه کردم.او با اشاره به تلاش‌های رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه برای به ثمر رسیدن برجام‌ گفت: این کار، وظیفه آنها بود‌ اما در این راه فداکاری کردند. این مهم بود که ما از چاه عمیق در بیاییم.
زنگنه اضافه کرد:‌ ما چهار سال ته چاه بودیم و باید دوره نقاهت‌مان طی شود و نفس بگیریم تا بتوانیم وزنه‌های سنگین‌تر را بلند کنیم.
وی همچنین گفت: در سپهر سیاسی ایران اتفاقی افتاده که اعتدال و میانه‌روی را سر‌لوحه کار‌ش قرار داده و دولتی با چهره‌های معتدل اصولگرا و اصلاح‌طلب تشکیل شده است. در این دولت به اعتدال، عقلانیت و توجه به منافع ملی توجه شده و در سیاست خارجی به فکر عزت ملت ایران است.
وزیر نفت گفت: اینکه امروز کاندیدایی که عمر سیاسی‌اش به 5/1 ماه نمی‌رسد از دولت روحانی انتقاد می‌کند و می‌گوید دولت روحانی نمی‌تواند، باید بداند من سال در دولت‌های مختلف وزیر بودم و می‌دانم روحانی چه کرده است. در دوران اصلاحات وزیر بودم. آن زمان مانند دولت احمدی‌نژاد پنج فاز داشتیم. دولت یازدهم در طول این سه سال و نیم اقدامات بسیاری انجام داد و تولید غرب کشور از روزانه از ۷۰ هزار به ۲۸۰ بشکه رسیده است. ۹ میلیون تن ظرفیت پتروشیمی افزایش یافته است. روحانی کارستانی انجام داده است، دولت روحانی حق است اگر نمی‌دانید کار چیست صحبت نکنید.
او ادامه داد: از قدیم گفته‌اند آدم را باید از دوستانش شناخت، امروز این آدم‌ها از نام بردن هزاره سوم پرهیز می‌کنند اما در ستاد‌ این افراد حضور دارند.
زنگنه تاکید کرد: در انتخابات شرکت کنید و سرنوشت را تعیین کنید. نگذارید کل ایران مشهد شود بلکه با حضور در انتخابات کاری کنید که خراسان به آغوش ایران باز گردد.