راي‌هاي مر دد در انتخابات تعيين‌كننده هستند

پروسه انتخابات داراي ابعادمختلفي است و وقتي كسي به جمع بندی نهایی می رسد، بايد همه ابعاد ماجرا را در نظر بگیرد
تجربه نشان داده است كه آقاي روحاني به آزادي بيان و قلم معتقداست و صداي مخالف را سركوب نمي‌كند
دولت يازدهم به وعده اصلي‌‌اش كه حل تنازع هسته‌ا ي بانظام بين‌الملل بود با درايت عمل كرد
روحاني بسيار باهوش است و به همين دليل به خوبي سره را از ناسره تشخيص مي‌دهد


مقایسه روحانی و رئیسی، پیام‌های روشنی برای مردم دارد
همه می‌دانند که احمدی‌نژاد و اطرافیانش با رفتارهای رادیکال و اظهارنظرهای آنچنانی و همچنین تصمیم‌های هزینه‌ساز، کشور را در چه مخمصه‌ای قرار دادند
آقایان ناطق و لاریجانی از وزن ووجهه مثبتی درفضای سیاسی ایران برخوردار هستند و به همین دلیل، وقتی رفتارهای اصولگراها از چارچوب منطق و حتی منافع ملی عدول کرد، ترجیح دادند تا قید تعهد سیاسی و ... را بزنند
هاشم صباغیان در دولت موقت وزیر کشور بود. مهندس هاشم صباغیان،مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی راه‌و‌ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۰ گرفت.وی از آغاز بنیان‌گذاری نهضت آزادی، به عضویت آن درآمده و علاوه‌بر عضویت در شورای مرکزی آن، ريیس هیات اجرایی و عضو دفتر سیاسی آن نیز بوده‌است. وی همچنین در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ مسئولیت کمیته استقبال ازامام(س) در تهران را عهده‌دار بود. هاشم صباغيان نقدهایی به دولت یازدهم دارد اما تاکید دارد که «رای به روحانی لازم است».وی در گفت‌وگو با «قانون» به پرسش‌های طرح شده درباره فضای انتخاباتی پاسخ می‌گوید:
با همه نقدهای‌تان از روحانی حمایت کردید،چرا روحاني؟
پروسه انتخابات داراي ابعادمختلفي است و وقتي كسي به جمع‌بندی نهایی می رسد، بايد همه ابعاد ماجرا را در نظر بگیرد.همان‌طور كه در اعلاميه نهضت آزادي آمده است،با وجود اينكه نقدهايي را به دولت يازدهم واردمي‌دانيم، وقتي به قياس پنج كانديداي حاضر پرداختيم،به اين تحليل رسيديم كه در موقعيت فعلي حسن روحاني بهترين گزینه است كه مي‌تواند كارآمدي لازم را براي كشور داشته باشد. به همين دليل به ايشان راي مي‌دهيم.
چطور به اين تشخيص رسيديد؟
دولت يازدهم به وعده اصلي‌‌اش كه حل تنازع هسته‌اي بانظام بين‌الملل بود به درايت عمل كرد.همه مي‌دانندكه برجام چه مانع‌هايي راازپيش‌روي ايران برداشت و به همين دليل تاكيد موكد دارم كه هيچ‌كس نمي‌توانداين توفيق عظيم را ناديده بگيرد،مگر اينكه اراده‌‌اش اين باشد كه مصالح ملي را فداي منفعت سياسي و جناحي كند.به هر حال برچيده شدن تحريم‌ها،اتفاقي نيست كه بتوان ناديده‌‌اش گرفت. همچنين بايد به اين مساله هم اشاره داشت كه دولت يازدهم از همان روزي كه برنده شدن روحاني در انتخابات 92 اعلام شد، نوعي آرامش و اطمينان به آينده به ذهن‌ها تزريق كرد. البته جا دارد كه به ويژگي شخصي خود رييس‌جمهور هم اشاره‌اي داشته باشم. من در مجلس اول سابقه همكاري با حسن روحاني را داشتم. با اينكه خودم را آدمي باهوش مي‌دانم، به هوش بالاي ايشان غبطه مي‌خوردم. آقاي روحاني بسيار باهوش است و به همين دليل به خوبي سره را از ناسره تشخيص مي‌دهد. همچنين لازم مي‌دانم، به روحيه حق‌طلبي و آزادي خواهي‌‌اش هم اشاره كنم.در روزي كه من و آقاي معين فر به دليل خواندن بيانيه‌اي كه در راستاي آزادي بود، از يك سري از مجلس نشيان كتك خورديم و آن اتفاق‌هاي حاشيه‌اي به وجود آمد، حسن روحاني كه با حمله‌كنندگان به ما در يك دسته قرار داشت،به آن‌ها گفت كه شما با كتك زدن چهره‌هاي نهضت‌آزادي نشان داديد كه در ايران آزادي نيست و اين‌ها حق دارندكه به دنبال تحقق اين امر مهم باشند.
كارنامه اقتصادي دولت را چطور تحليل مي‌كنيد؟
واقعيت اين است كه تيم اقتصادي دولت نتوانست آن‌طور كه بايد،توقع عمومي را برآورده كند؛ البته دركنار كاستي‌ها،شاهد اتفاق‌هاي مثبتي هم درحوزه اقتصاد بوديم.مساله اقتصاد اين است كه داراي ابعاد بالايي است وهمه قشرهاي جامعه را در بر مي‌گيرد. اين درست است كه كشور درسال‌هاي 84 تا 92 بحران‌هاي زيادي را متحمل شده بودامابه دليل دخالت مراكزو نهادهايي خارج از دولت در فضاي اقتصادي،دولت نتوانست رونق را در اين بخش مهم و تاثيرگذار به مردم هديه بدهدكه بايدتاسف خوردكه زوررييس جمهوري كه از مردم 18 ميليون راي گرفته بود،به بعضي از نهادها نمي‌رسد كه اين موضوع مي‌تواند ضررهاي زيادي را به وجود آورد.
اینکه روحانی درباره کاستی‌ها،خیلی از مسائل را به دولت‌های پیش از خودش ربط مي‌دهد، رفتاری توجیه‌پذیر می‌دانید؟
بله ،دقیقا!شاید در نگاه اول، بهانه‌جویی تلقی شود اما همه می‌دانند که احمدی‌نژاد و اطرافیانش با رفتارهای رادیکال و اظهارنظرهای آنچنانی و همچنین تصمیم‌های هزینه‌ساز، کشور را در چه مخمصه‌ای قرار دادند. اقتصاد فلج شده بود، رابطه با دنیا قطع شده بود، بی‌اخلاقی جانشین اخلاق‌مداری شده بود، مردم به دعوای چهره‌های انقلاب با یکدیگر عادت کرده بودند و... در چنین شرایطی، طبیعی بود که روحانی در شروعِ کارش مانع‌های زیادی را به چشم ببیند. هر کسی که می‌خواهد، عملکرد دولت یازدهم در بخش‌های مختلف را ارزیابی کند، باید توجه داشته باشد که کشور در سال 92 چه شرایطی داشت و بداند که بحران به قدری شدید بود که موجی از ناامیدی و افسردگی در بین مردم به وجود آمده بود.
از اين بحث بگذريم.فضاي رقابت را چطور مي‌بينيد؟
قبل از اينكه درباره شانس هر كدام از كانديداها اظهار نظري انجام بدهم،تاسف خودم را از فضاي غيراخلاقي كه همه ديدند،اعلام مي‌كنم.شما خودتان را جاي مردمي بگذاريد كه به تماشاي مناظره 6نفري نشسته‌اند كه براي رييس‌جمهور شدن تلاش مي‌كنند. وقتي با آن لحن به یکديگر اتهام مي‌زدند و حتي تمسخر مي‌كردند،من به خودم گفتم كه مردم خيلي كشورشان را دوست دارند كه با وجود اين فضا،راي مي‌دهند.‌اي كاش همه ما ياد بگيريم كه هدف وسيله را توجيه نمي‌كند و اگر واقعابناي خدمت داريم، بدانيم كه بي‌اخلاق نشان‌دادن چهره نظام بزرگ‌ترين خيانت است. درباره رقابت، بايد اشاره كنم كه وضعيت به نفع روحاني است. چون در جامعه ايشان را به عنوان نماينده اصلاح طلبي مي‌شناسند و همه مي‌دانند كه هميشه وقتي ميزان راي بالا مي‌رود، اين اصلاح‌طلبان هستند كه پيروز هر انتخاباتي مي‌شوند. البته مساله انتخابات رياست‌جمهوري با انتخابات ديگر فرق دارد و در نهايت مردم به يك نفر راي مي‌دهند.
البته اصولگرايان اين اميد را دارند كه انتخابات به دوردوم كشيده شود.
آن ها مي‌دانند،توان شكست دادن روحاني را ندارندوبه همين دليل،همه هم و غم‌شان اين است كه انتخابات دو مرحله‌اي شودتاحسن روحاني باراي كمي انتخاب شود تااز اين طريق بتوانند تاسال 1400 فشارهايي را به دولت وارد كنند.ببینید!دولتی که با رای بالایی انتخاب شود،طبیعي است داراي اقتداربیشتری بوده و فضای بهتری برای مقابله با منتقدان و مخالفان خود خواهد داشت. دقیقا به همین دلیل است که اصولگراها در مناظره‌های انتخاباتی به راحتی از مرزهای اخلاق خارج شدند تا با سیاه نمایی، وجهه روحانی را زیر سوال ببرند. البته تجربه اقلا در ایران نشان می‌دهد که اگر گروهی اقدام‌های ناجوانمردانه‌ای را علیه کسی طرح کنند، با واکنشِ منفی مردم مواجه می‌شوند.
به‌عنوان مثال، هجمه‌هایی که به مرحوم هاشمی وارد شد، او را در سال‌های پایانی عمرش به چهره‌ای محبوب و محترم تبدیل کرد؛ در حالی که در سال 84 رای به احمدی‌نژاد «نه» به هاشمی‌رفسنجانی تلقی می‌شد، در 21 دی 95 پیکر ایشان با جمعیتی میلیونی تشییع شد.توصیه لازم به آن‌هایی که اصرار به تخریب دارند،این است که هر چه زودتر رویه خود را تغییر بدهند.
البته چهره‌های وزینی چون ناطق‌نوری و لاریجانی رسما روحانی را کاندیدای اصلح معرفی کرده‌اند.
به هر حال آقایان ناطق و لاریجانی از وزن ووجهه مثبتی درفضای سیاسی ایران برخوردار هستند و به همین دلیل، وقتی رفتارهای اصولگراها از چارچوب منطق و حتی منافع ملی عدول کرد، ترجیح دادند تا قیدِ تعهد سیاسی و ... رابزنندو اصل را مصالح کشور بدانند. به نظر من همین که این چهره‌ها از روحانی حمایت کرده‌اند، نشانگر تفاوت او با سید ابراهیم رئیسی است.
اینکه ناطق و لاریجانی پشت روحانی درآمده‌اند، چه پیامی برای اصولگرایان دارد؟
لازم است که آن‌ها متشکل شوند.اینکه 20 سلیقه ونگاه خودشان رااصولگرا معرفی کنند،نه منطقی است و نه شدنی.همچنین جبهه اصوگرایی باید به این فهم برسد که در طول چند سال گذشته، اشتباه‌های زیادی را مرتکب شده‌اند و در نتیجه مردم با رای خود، آن‌ها را به حاشیه رانده‌اند. حتما لازم است که در نگاه و رفتار خود تجدید‌نظر کنند تا بلکه در سپهر سیاسی ایران بازهم جدی گرفته شوند.
با‌توجه به كناره‌‌گيري قاليباف از انتخابات، تكليف سبد راي‌‌اش چه مي‌شود؟
شايد گروهي تصورشان اين باشد كه رئيسي از اين تصميم شهردار منفعت مي‌برد اما بايد اين را در نظر داشت كه شعارهاي قاليباف عملگرايانه بود،چيزي كه در سابقه و كارنامه رئيسي ديده نمي‌شود و به همين دليل،انبوهي از راي‌هاي قاليباف به سبدروحاني‌ ريخته خواهدشد كه مردم در چهارسال اخير كارنامه‌‌اش را به طور ملموسي ديده‌اند.
ديدگاه‌هاي سياسي روحاني و رئيسي چه فرق‌هايي با هم دارند؟
تجربه نشان داده است كه آقاي روحاني به آزادي بيان و قلم معتقداست و صداي مخالف را سركوب نمي‌كند اما كسي نمي‌داند كه آقاي رئيسي در اين زمينه مهم،چه ديدگاهي دارد و آيا به آزادي اجتماعات و بيان اعتقاد دارديا نه؟ در نهايت در دوران فعلي كشور به روحاني وتفكر روحاني احتياج مبرم دارد.البته توضيحِ اين مساله لازم است كه با همه هياهوهايي كه حول رئيسي ديده مي‌شود، با هيچ متر و معياري نمي‌تواند به عنوان رقيبي جدي براي حسن روحاني قلمداد شود.
روحاني و رئيسي به لحاظ فرهنگي ديدگاه‌هايي كاملا متفاوت دارند. برداشت شما ازشرايط فرهنگي كشور دردولت‌هاي احتمالي اين دو كانديدا چيست؟
طبيعي است كه روحاني مثل رئيسي به موضوع فرهنگ نگاه نمي‌كند.اينكه آقاي روحاني به مقوله‌هايي چون سينما، موسيقي، كتاب و...چه نظروديدگاهي دارد،براي همه روشن است وبه همين دليل شاهديم كه بسياري از چهره‌هاي برجسته حوزه فرهنگ راي به روحاني را تبليغ مي‌كنند،اما آقاي رئيسي چون چهره‌اي است كه بيشتر در دستگاه قضايي فعاليت كرده، جامعه كمي نگران مسائل فرهنگي دردولت احتمالي‌‌اش است.بااين حال درست نيست كه قضاوت بيجا كرد و بايد منتظر ماند و ديد، ايشان اگر رييس‌جمهور شوند،چه شرايطي را در فضاي فرهنگي به وجود خواهند آورد.
شما در ابتداي گفت‌وگو اشاره كرديد كه لازم است تا روحاني با راي بالايي انتخاب شود تا دولتش،دولتي مقتدر باشد. با اين توضيح، پيش‌بيني‌‌تان از ميزان مشاركت چيست؟
اينكه بتوان راي‌هاي مردد را به صندوق‌ها آورد،هدفي است كه اين چند روز بايد با تبليغ‌زبانی،تحريمي‌ها را به راي دادن ترغيب كرد.راي‌هاي مردد در اين انتخابات اهميت دارند. اکنون واقعا در وضعيتي نيستيم كه بنشينيم در خانه و راي آوردن رقيبي را تماشا كنيم كه دولتش به احتمال زياد شبيه دولتي خواهد بود كه هزينه‌هايي گزاف را طي هشت سال به كشور تحميل كرد. پس به‌عنوان يك دلسوز،از همه آن‌هايي كه اعتراض دارند و اعتراض‌شان هم به حق است،مي‌خواهم تا 29 ارديبهشت در خانه نمانند تا بلكه با تداوم مسير اعتدالي مشكلات و محدوديت‌ها روز به روز كمتر شود و مردمي كه در اين چند سال اذيت شده‌اند، آرامشي نسبي را تجربه كنند. ما بايد بدانيم كه اگر روحاني در دور دوم به عنوان رييس‌جمهوري موقعيتش را تمديد شده ببيند، مخالفانش قطعاچهار سال با انواع و اقسام رفتارهاي فشاري و كارشكني مواجه خواهند شد كه اين فضا، مي‌تواند مانعي جدي براي كارآمدي باشد.
اگر قرار به اين باشد كه روحاني دولت دوازدهم را تشكيل بدهد، نسبت به چهار سالِ اول چه تغييرهاي لازم است؟
لازم است كه در انتخاب وزيران دقت عمل بيشتري شود كه البته ترجيح مي‌دهم بيشتر از اين، اين بحث را باز نكنم. همچنين آقاي روحاني با توجه به اينكه پرونده هسته‌اي به سرانجام رسيده است، بايد اهتمام بيشتري براي برطرف كردن مانع‌هاي اقتصادي نشان بدهد و بداند كه معيشت در هر شرايطي بايد هدف اصلي باشد. در پايان لازم به تاكيد موكد مي‌دانم كه ايران به روحاني احتياج دارد و هر كسي كه راي ندهد، مسئول اصلي خسارت‌هاي احتمالي خواهد بود. چرا که مقایسه روحانی و رئیسی پیام‌های روشنی برای مردم دارد.