آرای خاکستری به سمت دولت هدایت مي‌شود

رسايي با نفوذی که داشت، برائت گرفت و به اصفهان رفت. هیات اجرایی او را رد کرد و لي در هیات نظارت، او را تایید کردند
آن‌گونه که مقام معظم رهبری نيز تاکید داشتند، قوام نظام جمهوری اسلامی در انتخابات مشخص می‌شود
کسی که می خواهد مسئولیت ریاست جمهوری و مديريت اجرایی کشور را بر عهده بگیرد، نباید بی اخلاقی کند
تعداد آراي اصولگرايان یک میزان مشخص است و آمارها نشان می دهد این تعداد، حدود هشت تا 10 میلیون است


ما ازبه مرحله دوم کشیده شدن انتخابات، خاطره و تجربه خوبی نداریم
بد بین کردن مردم به نظام و بازی با اعتقادات آن ها، به هیچ عنوان زيبنده مسئولان جمهوري اسلامي نيست
پرونده تخلفات دولت احمدی نژاد، دست قوه قضاييه است و کسی از جزييات آن اطلاع ندارد
احمدي ن‍ژاد با توجه به فرمايش رهبر معظم انقلاب، از ابتدا اشتباه کرد كه وارد صحنه رقابت انتخاباتي شد
اینکه احساس شود بین دستگاه ها، دعوا و نزاع است، به هیچ عنوان زیبنده نیست
نباید فراموش کرد که جبهه پایداری، جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد
رقبایی که براي حل مشكلات اقتصادي به شعارهای پوپولیستی روي آوردند، برنامه ای برای عملیاتی شدن صحبت هاي خود ندارند
انتخابات گذشته نشان داده است كه آرای خاکستری به سمت دولت تدبیر و امید هدایت می شود و اصولگرایان از آن بدون بهره خواهند ماند
درزمان حیات حضرت امام خمینی(س) ایشان بارها تذکر دادند و نصیحت کردند که مردم نیاز به قیم ندارند
جبهه پایداری به دلیل عملکرد نامطلوبی که داشته است و تجربه شکست در انتخابات گذشته، امیدی به پیروزی ندارد
فرزند شهيد محراب است و اين روزها با حكم‌ها و اظهارات جنجالي‌اش، شناخته مي‌شود. دست بسياري از افرادي كه در بيت‌المال نفوذ كرده‌بودند را كوتاه كرد و براي همين بسياري از جريان‌هاي مختلف با او دشمني كردند. محمد اشرفی اصفهانی، از روحانيوني است كه سال‌هاست مسير خود را از محافظه‌ كاران جدا كرده است و متفاوت مي‌انديشد. او مي‌گويد از روحاني در انتخابات حمايت مي‌كند و راي او به سبد رييس‌جمهور مستقر واريز مي‌شود. گفت‌وگوي «قانون» با اين فعال سياسي، پيرامون مسائل مختلف كشور و نيز فعاليت‌هاي انتخاباتي است كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.
درباره آثار مفید بالا رفتن مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخابات شورای شهر، توضیح دهید؟
این دوره از انتخابات رياست‌جمهوري بسیار مهم است. آن‌گونه که مقام معظم رهبری روی این مساله تاکید داشتند، قوام نظام جمهوری اسلامی و تداوم آن در انتخابات مشخص می‌شود. ما در انتخابات باید با همه وجود حضور پیدا کنیم و هر چه ميزان آرا و مشاركت بالاتر برود، می‌تواند در تقویت نظام اثر بيشتري بگذارد. اگر خدای ناخواسته مردم احساس بی‌رغبتي به حضور در انتخابات كنند، ضربه و اثر منفي آن به‌نظام، اسلام و انقلاب اسلامی وارد خواهد شد. مسئولان و فعالان باید کاری کنند كه مردم با حضور حماسی خودشان در روز 29 اردیبهشت،‌ به دنیا ثابت کنند که ما همواره در خط اسلام و قرآن و در مسير عزت اسلام و نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم و نسبت به انتخابات، بی‌تفاوت نخواهیم بود.
اخباری در خصوص حضور شما در انتخابات ریاست جمهوری در سطح رسانه‌ها منتشر شد اما چرا شما برای شرکت در این رقابت سیاسی حضور پیدا نکردید؟
بنده در مراسم مرحوم آقای احمد عزیزی از شعرای استان کرمانشاه گفتم که می‌خواهم کاندیداي انتخابات رياست جمهوري شوم. یک‌دفعه فضای مجازی از اين خبر پر شد و بعد نيز در شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد. من با بسياري از دوستان ازجمله آقای خاتمی دراین‌باره مشورت کردم. ایشان گفتند اگر می‌خواهی در انتخابات حضور پيدا كني، در مسير تقویت روحانی حضور پيدا كن ولي اگر می‌خواهی رقیب ایشان باشی، اين موضوع به صلاح نیست. من از ابتدا نيتم اين بود در جهت حمایت از ایشان حضور موثر داشته باشم اما بعد استخاره گرفتم و با بعضی از دوستان دیگر مشورت کردم. دیدم مصلحت نیست در اين مساله ورود پیدا کنم درنتیجه براي انتخابات رياست جمهوري ثبت‌نام نكردم.
از 6 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری، چه میزان شناخت دارید و پیروزی کدام‌یک می‌تواند منافع بیشتری برای مردم و کشور داشته باشد؟
من با همه‌ کاندیداها رفیق هستم .با جهانگیری در دوره دوم و سوم مجلس شوراي اسلامي همدوره بودیم. در دوره‌های بعد كه ایشان مسئولیت‌های مختلفي داشت، ما به نحوی با یکدیگر همكار ي می‌کردیم. از آن مهم‌تر، از سال 63 تا امروز یعنی بیش از 30 سال است كه بايكديگر رفیق و دوست هستیم. آقاي رئیسی نيز عضو جامعه روحانیت بود. قبل از اینکه به مشهد بروند، ما بايكديگر همسایه بودیم و رفت‌وآمد داشتیم. با آقاي قالیباف نيز در دوره‌های مختلف مسئوليت ايشان دوستي و مراوده داشتيم. ولی جدا از رفاقت و دوستی، منافع ملی، کشور و نظام جای خود را دارد. دوستی‌ها باید در جای خودش حفظ شود ولی منافع ملی ایجاب می‌کند که ما راه دکتر روحانی را در شرايط فعلي كشور ادامه دهیم. دولت روحاني یکی از دولت‌های موفق در نظام جمهوری اسلامی بوده است. اینکه آقایان در بعضی‌اوقات در قالب رقابت، بحث اقتصادی و معیشت مردم را بدون در نظر گرفتن ميراث دولت قبل در قبال روحاني مطرح می‌کنند، منصفانه نيست. درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد بیش از 800 میلیارد دلار بود ولي هیچ‌گاه معلوم نشد پول‌ها چگونه صرف شد. روحاني یک کشور ویرانه را تحویل گرفت. هرکدام از این آقایانی که در دور قبل کاندیدا بودند و رقیب روحانی به شمار می‌رفتند، اگر در انتخابات پيروز می‌شدند این موفقیتی که روحانی در مدت روي كار بودنش را داشت به‌طور قطعی نمی‌توانستند به دست آورند، زيرا هیچ‌کدام از آن‌ها سابقه کار اجرایی در سطح کلان نداشتند. از طرفي هیچ‌کدام از نامزدهاي دوره قبل در قوه مقننه پایگاهي مانند روحاني نداشتند. نبايد فراموش كرد روحانی 20 سال نماینده و 15 سال نایب ريیس مجلس شوراي اسلامي بوده است که همه این عوامل در عملکرد او اثر مثبت دارد.
برخی نامزدها با شعارهای پوپولیستی و وعده یارانه، کار خود را پیش می‌برند. این‌گونه وعده‌های انتخاباتی را چگونه تحلیل می‌کنید؟
امروز برخی مسئولان و نامزدهای انتخاباتي، به رخ مردم می‌کشند که در این چند سال چقدر بیکار اضافه‌شده است. وضعیت رکود در کشور چگونه است. وقتی‌که دولتی بخواهد برنامه‌هایش را یکی پس از دیگری مدون کند نیاز به زمان دارد. من تا جایی که یادم هست، قبل از رحلت، آیت‌ا… هاشمی فرمودند دولت روحانی در چهارسال دوم به‌طور کامل در همه مسائل موثر و مفید عمل خواهد کرد. مهم‌ترین مساله‌ای که باید به آن توجه کرد، مشکل اقتصادی مملکت است. به‌هرحال رکودی که در کشور هست دغدغه خاطر همه مسئولان است. شما ببینید مقام معظم رهبری تا چه میزان دغدغه این موضوع رادارند و به‌طور مرتب و در هر مناسبتی مساله بیکاری و رکود را مطرح می‌کنند. ابتدا مساله اقتصاد مقاومتی باید در کشور اجرایی شود. همه می‌دانند که باید رکود از بین برود و تولید و اشتغال ایجاد شود، اما رقبایی که در این راه متوسل به شعارهای پوپولیستی شدند، برنامه‌ای برای عملیاتی شدن این صحبت‌ها ندارند و فقط روی این مساله چکش می‌زنند و رقیب‌شان را در ارتباط با این مساله به کوتاهی و سهل‌انگاری متهم می‌کنند.
درحالی‌که روحانی برای حل مشکلات اقتصادی تمام تلاش خود را کرده است و به‌طور قطع با پیروزی او در این دوره از انتخابات و تغییراتی که در کابینه او به وجود خواهد آمد، برنامه‌ای تدوین‌شده در حوزه اقتصاد اجرایی خواهد شد که به‌طور مسلم مساله رکود و بیکاری جوانان را حل می‌کند. روحانی در مناظره باید برنامه‌های خودش را مدون و کامل و بدون ابهام برای مردم بیان‌می‌کرد و نباید به پاسخ اتهامات مطرح‌شده از سوی رقیبان می‌پرداخت. به نظر من یکی از مسائلی که در مناظرات به آن توجه نشد، شعارهای تبلیغاتی آقایان بود. درواقع از این مناظرات چیزی نصیب مردم نشد. ما در مناظرات چیزی جز دعواهای شخصی و حمله کردن به یکدیگر که زیبنده اخلاق نبود، ندیدیم. کسی که می‌خواهد مسئولیت ریاست‌جمهوری و مسئولیت اجرایی کشور را به عهده بگیرد، نباید بی‌اخلاقی کند. در فرمایشات مقام معظم رهبری نيز دیدیم که از این رفتارها ناخشنود هستند. این بزرگ‌نمایی‌هایی که در مناظرات مطرح شد، به انقلاب ما ضربه‌ وارد می‌کند و مردم را نسبت به مسئولین بی‌اعتماد می‌کند.
به نظر شما آرای خاکستری به سمت کدام جریان حرکت خواهد کرد ؟
انتخابات گذشته نشان داده است كه آرای خاکستری به سمت دولت تدبیر و امید هدایت می‌شود و اصولگرایان از آن بدون بهره خواهند ماند. اصولگرایان در دو انتخابات گذشته نشان دادند که با تمام توان به عرصه رقابت می‌آیند. تعداد آراي آن‌ها یک‌میزان مشخص است و آمارها نشان می‌دهد این تعداد حدود هشت‌تا 10 میلیون است. درگذشته دیدیم کسانی که نسبت به انتخابات بی‌تفاوت هستند، یک‌دفعه و در روز پایانی به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون رای دادند. نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و دولت اصلاحات نشان داد كه اگر آرای خاموش عملی شود، بدون شك به سمت دولت اعتدال و جریان اصلاحات می آید.
به نظر شما انتخابات به مرحله دوم کشیده ‌مي‌شود؟
ما از به مرحله دوم کشیده شدن انتخابات، خاطره و تجربه خوبی نداریم. امیدوارم انتخابات به مرحله دوم کشیده نشود و در يك مرحله تمام شود. اگر اين اتفاق نيز رخ داد، باید طرفداران روحانی تلاش کنند که ایشان در آن مرحله با رای بالاتري پيروز انتخابات شود.
فقدان آیت ا... هاشمی رفسنجانی را برای روحانی یک تهدید می دانید یا یک فرصت؟
فیلم مستند روحانی در دور قبل که آیت ا... هاشمی مکرر تاکید بر حمایت از او داشت، می تواند اثر بخش باشد. چند ماه قبل از فوت آیت ا... هاشمی در اجلاس، ایشان یک ساعت سخنرانی کردند كه سخنرانی عجیبی بود و به نماز مغرب و عشا نيز کشیده شد. ایشان در آن جلسه به شدت از روحانی حمایت کردند. در نتیجه همچنان حمایت های مرحوم هاشمی و آثار آن وجود دارد و اميدواريم همین موضوع نتیجه خودش را بگذارد و مردم نيز با توجه به علاقه شدیدی که به هاشمی رفسنجانی نشان دادند و همواره یاد ایشان را در خاطرشان دارند، از روحانی حمایت كنند.
این ضعف‌هایی که در مسائل اقتصادی و مسائل بیکاری جوانان وجود دارد، به امید خدا حل خواهد شد. نباید فراموش کرد روحانی تا سال گذشته که سه سال از عمر دولتش گذشته بود، بیشتر دنبال حل مشکلات در مسائل سیاست خارجی و جایگاه نظام جمهوری اسلامی در سطح جهان بود. او توانست کشور را در دنیا به نحوی مطرح کند که همه دنیا بپذیرند چهره جمهوری اسلامی به عنوان نظامي مستقل، عزت بخش و آبرومند است؛ بدون این که جنگی داشته باشد.
رسایی از سوی هیات بدوی رسیدگی به تخلفات، حکمی در خصوص عدم انتصاب در سمت‌های دولتی به مدت پنج سال گرفت اما برای انتخابات مجلس در اصفهان اعلام نامزدی کرد و در نهایت تایید صلاحیت شد. این اتفاق با وجود آن حکم چگونه رخ داد؟
فکر می کنم دیگر بحث آن ماجرا تمام شده است. مرده را زنده و نبش قبرنکنیم که هیچ ارزشی ندارد. به هر حال او پرونده ای داشت. با پیگیری ما سه بار این مساله به دیوان عدالت ارجاع داده شد و ما همچنان رای مان، رای قبلی بود که حکایت از پنج سال محرومیت از پست های دولتی داشت. اما رسايي با نفوذی که داشت، برائت گرفت وبه اصفهان رفت. هیات اجرایی رسايي را رد کرد و درنهایت در هیات نظارت او را تایید کردند. از آنجایی که رسایی دید در اصفهان فضاي مناسبی برای حمایت از او وجود ندارد و نمی تواند رای بیاورد، خودش انصراف داد. بنده خبری ندارم که این اتفاق به چه صورت رخ داد و چگونه توانست تایید صلاحیتش را از اصفهان بگیرد.
یک بحثي را در خصوص بقایی چندی قبل مطرح کردیدکه کار به شکایت بقایی از شما کشید. آن ماجرا به کجا رسید؟
در ماه رمضان ضیافتی بود که من در سخنانم در مورد حضرت علی(ع) صحبت می‌کردم. در حاشیه سخنانم گریزی به دولت گذشته و تخلفاتی که صورت گرفته بود زدم. من نقل قول کردم از قول یکی از مسئولان امنیتی و در آن زمان نيز بقایی در زندان بود و شکایت کرد. سرانجام احمدی نژاد به بقایی گفت که شما با فلانی بروید کناربياييد و زیاد این موضوع را کش ندهید. من بسيار پیگیری کردم که مستنداتی از اظهارات مبنی بر تخلف آن ها پیدا کنم اما قوه قضاییه حاضر نشد مستندات را ارائه بدهد. در حال حاضر نيز پرونده او در قوه قضاییه باز است ولي ما پرونده شان را مختومه کردیم و با همدیگر کنار آمدیم. بنده گفتم آنچه نقل کردم، نقل قول بوده و اگر اذهان مردم مشوش شده است، از این جهت عذرخواهی می کنم که نتوانستیم مدارکی را ارائه بدهیم. ولی در اواخر سال گذشته آقای اژه‌اي گفتند که پرونده بقايي همچنان مفتوح است. ادامه ماجرا به قوه قضاییه مربوط است و ما مصلحت ندیدیم بیشتر به این مساله دامن بزنیم.
همسو نبودن دولت و قوه قضاییه چقدر می‌تواند به افکار عمومی جامعه لطمه بزند؟
این موضوع به هیچ عنوان قابل تایید نیست. مقام معظم رهبری در صحبت هایشان توصیه داشتند که مسائلی که به صلاح کشور نیست و به نفع دشمن است، مطرح نشود. اینکه احساس شود بین دستگاه ها دعوا و نزاع است، به هیچ عنوان زیبنده نیست. ریشه این ماجرا نیز از بگم بگم های آقای احمدی‌نژاد آغاز شده است. صحبت‌های احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی و ماجرايي که ميان ريیس‌جمهور آن زمان و ريیس مجلس اتفاق افتاد و بعد به قوه قضاییه کشيده شد، ريشه برخي از اختلافاتي است كه امروزه شاهد آن هستيم. در مجموع خیلی زیبنده کشور و نظام نیست. بد بین کردن مردم به نظام و بازی با اعتقادات آن ها به هیچ عنوان نمی تواند مفید باشد.
وضعیت همکاری بین هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری و قوه قضاییه چگونه است؟
در این قسمت هیچ مشکلی وجود ندارد و کارها به خوبی پیش می رود. آقای اژه ای بارها گفته است كه پرونده دولت احمدی‌نژاد دست ماست و کسی از آن اطلاع ندارد. من خودم دو بار صحبت کردم كه ايشان گفتند پرونده آقایان پیش ماست. کسی غیر از ما اطلاع ندارد. اگر ما نيزچیزهایی می گوییم، به اعتبار این است که بعضی از این پرونده‌ها وجود دارد و ما نسبت به آن پرونده‌هایی که پیش ما هست اظهارنظر می کنیم. ولی به طور کلی پرونده های دستگاه‌های اجرایی گذشته در اختیار قوه قضاییه است و اینکه کی می‌خواهند به آن ها رسیدگی کنند، معلوم نیست.
تخلفات این دولت نسبت به دولت گذشته از لحاظ آمار و شرایط چگونه است؟
به هر حال تخلفات در این دولت نیز وجود دارد اما تعداد پرونده‌ها در دولت قبل بیشتر بوده است. تخلفات در سطح استانداران و مقامات همین دولت نیز وجود دارد که سازمان بازرسی به عنوان سازمان قوی و نیرومند، مرتب آن‌ها را گزارش می‌دهد. بعضی پرونده‌ها حکم برائت می‌گیرند. بعضی تخلفات، تخلفاتی هستند که در آن‌ها،افراد توبیخ می شوند.
فعاليت‌ آقای مصباح و مجموعه پایداری را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
نباید فراموش کرد که پایداری جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد. جبهه پایداری متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل عملکرد نامطلوبی که داشت و تجربه شکست در انتخابات گذشته، امیدی برای پیروزی ندارد.
جامعه مدرسین و جامعه روحانیت نامزد نهایی خود یعنی آقای رئیسی را به جامعه معرفی کردند. حضور این گروه‌ها در عرصه سیاست را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من این شکل ورودها اشتباه است و در نهایت به شکست آن ها منجرخواهد شد. درزمان حیات حضرت امام خمینی(س) ایشان بارها تذکر دادند و نصیحت کردند که مردم نیاز به قیم ندارند، مردم شعور دارند. در شرایطی که وسایل ارتباطات جمعی اثر گذاری مثبتی دارند، این گونه ورودها درست نیست. یادم هست زماني جامعه روحانیت در انتخابات تهران حرف اول را می زد. در دوره‌های اول و دوم و سوم مجلس شورای اسلامی توانستند بیشترین موفقیت ها را کسب کنند. ولی به دلیل عملکرد نامطلوب در دوره های بعدی، اثرگذاری این مجموعه نیز از بین رفت و هر زمان از فردی حمایت کردند، رقیب او پیروز انتخابات شد.جامعه روحانیت مبارز دیگر مثل قبل نیست. در شرایط فعلی بسياري از شخصيت‌ها تفکرشان با آقایان مغایرت دارد. ناطق نوری عضو جامعه روحانیت مبارز است اما طرفدار روحانی است و قاطعانه حمایت کرده است یا امامی کاشانی، روحانی وزین و معتدل، به هیچ عنوان حاضر نیست در مسير این آقایان حرکت کند. جامعه روحانیت مبارز شخصيت‌هاي وزین و اثر بخشی را به دلیل فوت یا شهادت از دست داده است و افراد باقی مانده جایگاه و اعتباری ندارند. در جامعه مدرسین نيز داستان به همین شکل است. بسیاری از اعضای آن به مرجعیت رسیدند و برخی دیگر از دنیا رفتند. اعضای فعلی این جریان افراد سیاسی هستند ومی خواهند افکار سیاسی خودشان را به مردم تحمیل کنند ولی مردم این موضوع را نمی پذیرند. حتی مردم قم نيز پذیرای این آقایان نیستند. در دور گذشته، آرای روحانی در قم را ببینید که چقدر با مواضع آقایان در تضاد است.
نظر بدنه مردم قم و حوزه هاي علمیه نيز با جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين همراه نیست؟
فضای سیاسی میان طلاب نیز به این جریان ها نزدیک نیست؛ هر چند آن ها نيز طرفداران خاص خود را دارند. بسیاری از آیات به بحث های انتخاباتی ورود پیدا نمی کنند و معتقدند هر فرد تنها یک رای دارد.
ثبت نام احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري و رد صلاحيت او را در فضاي سياسي كشور چگونه ارزيابي مي كنيد؟
احمدي‌ن‍ژاد با توجه به فرمايش رهبر معظم انقلاب از ابتدا اشتباه کرد كه وارد صحنه رقابت انتخاباتي شد. او در مقابل رهبر ایستاد و در نهایت شورای نگهبان نيز او را تایید نکرد. به نظر می‌رسد هر کسی که یکی دو دوره،ريیس‌جمهور شد دیگر باید پرونده‌اش را ببندد و نگاهي به رياست جمهوري نداشته باشد و نباید دوباره خودش را مطرح کند. آقای احمدی‌نژاد از ابتدا ورودش اشتباه بود. درباره اینکه خوب یا بد عمل کرد، بايد خواص و چهره های فرهیخته و دلسوزان نظام نظر بدهند. همه متوجه شدند که دولت نهم و دهم نتوانست به برنامه هایش عمل کند. با وجود درآمد سرشاری که از نفت داشت، متاسفانه مملکت را دچار هرج و مرج کرد. عملکرد دولت نهم و دهم هر آنچه بود گذشت. احترامش به این بود که وارد عرصه رقابتي نشود. در هر حال به نظر مي رسد محبوبيت آنچناني براي نزديكان دولت قبل باقي نمانده است و اين اتفاق خيلي به صلاح آن ها نبود.
جاي خالي آيت‌ا... هاشمي پرخواهد شد؟
هاشمی رفسنجانی به رحمت خدا رفت و جایش در ميان ما خالی است. نظام ما کسی که محبوبیت فوق‌العاده‌ای در سطح کشور به دست آورده بود را از دست داد. او کاری کرد كه در تاریخ نظیرش نیست. زحمات و خدماتی که هاشمي رفسنجاني به این کشور ارائه داد، عزت نظام را بالا برد. در دولت قبل به برخي افراد ظلم و ستم زيادي وارد شد. متاسفانه به مسائلی دامن زدند و اهانت و جسارت كردند. اما ایشان با صبر و بردباری تحمل کرد و در نهايت با دلی پر از خون از جامعه ما رفت. اما در هر صورت زندگي در جريان است و فعاليت‌هاي سياسي نيز ادامه دارد. اميد مي‌رود با شعور و آگاهي‌اي كه در سطح جامعه و كشور وجود دارد، بازهم مردم به عقلانيت و اميد راي دهند.
با توجه به رد صلاحیت هایی که در جريان اصلاحات وجود دارد، آينده اين جريان را به چه شكل ارزيابي مي كنيد؟
قابل پیش‌بینی نیست كه در چهار سال آينده چه اتفاقي خواهد افتاد. آقای هاشمی رفسنجاني رفت ولی خداي هاشمی هست و ان‌شاءا... شرايط براي جريان اصلاحات نيز با توجه به گفتمان موجود بهتر خواهد شد. همیشه داستان رد صلاحیت ها بوده و اين اولین بار نیست كه ما شاهد چنين رفتارهايي هستيم. در دوره‌های گذشته برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، اين اتفاق افتاده است. ما بايد بعد از برگزاري اين دوره انتخابات، سراغ كادرساز ي و پرورش نيروي انساني مفيد براي كشور برويم تا با وجود برخوردهای غیرمنصفانه و غیرعادلانه، دچار مشكل نشويم.
اين روزها بحث هايي در خصوص مشكلات سوريه مطرح مي شود. عده اي معتقدند با فداكاري و صرف نيروي انساني، بايد بحث مقاومت را پيش برد و عده اي معتقدند با زبان ديپلماسي بايد اين مشكل را حل كرد. نظر شما در اين باره چيست؟
به طور قطع بهترین راه این است که با زبان دیپلماسی وارد بحث شویم. يك تعامل صحيح ميان ایران، روسیه و ترکیه مي تواند قسمت عمده اين بحران را حل كند. ایران به لطف خدا و تلاش نيروهاي امنيتي از امنیت خوبی برخوردار است. ما امروزه می‌توانیم به کشورهای ضعیف از جمله عراق و سوریه و یمن كمك كنيم. اين وظیفه الهی و شرعی ماست ولی بهتر این است که کاری کنیم كه ضایعات انسانی كمتري داشته باشد. این مطلوب وخواست همه است. دعا می کنیم به اهداف خودمان نيز در کشورهای اسلامی همجوار دست پیدا کنیم؛ بدون اینکه ضایعات انسانی داشته باشیم.
آيا انتقادات تند روحاني ازبرخي منابع قدرت، مي‌تواند براي او مشكل ساز شود؟
وقتی فضا احساسی می‌شود ممكن است اين مسائل نيز مطرح شود ولي بهتر بود نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري از ورود به چنين فضاهايي جلوگيري كنند.
سخن پاياني؟
در خاتمه اينجانب با شناختي كه از تمامي كانديداهاي محترم دارم، كانديداي اصلح دوره دوازدهم را آقاي روحاني مي‌دانم و اميدوارم ملت عزيز با حضور خود، حماسه ديگري بيافرينند و با راي قاطع خود به آقاي روحاني، برگ زرين ديگري آفريده و راه نيمه‌تمام را كامل كنند.