معطل انتخابات آمریکا نیستیم

حسن روحانی: معطل انتخابات آمریکا نیستیم شرق: رئیس‌جمهوری برای بار چندم موضع خود درباره مذاکره در چارچوب برجام با آمریکا را این‌گونه یادآور شده است: «آماده مذاکره‌ایم، اگر عذرخواهی کرده و ضرر را جبران کنند». دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که خود را برای انتخابات پیش‌رو در آمریکا آماده می‌کند، روز شنبه در بین هواداران خود گفته بود: «اگر ایران تا انتخابات آمریکا برای مذاکره صبر کند،‌ باید برای توافق دوبرابر هزینه بپردازد». او همچنین مدعی شده بود: «ایران به شدت دنبال یک توافق است، من به آنها گفتم. ما می‌توانیم منتظر بمانیم اما وقتی من پیروز شدم، شما هزینه‌ بالاتری را برای توافقی که اکنون می‌توانید داشته باشید،‌ باید بپردازید. ایران هم می‌خواهد جو بایدن برنده شود. بگذارید صریح به شما بگویم. من می‌توانم سریع‌ترین و بهترین توافق ممکن را با ایران انجام بدهم، اما آنها می‌خواهند من ببازم تا مالک و صاحب آمریکا شوند». حسن روحانی اما روز گذشته در جلسه هیئت دولت تلویحا به سخنان ترامپ پاسخ داد و گفت: «آنها می‌گویند ایران معطل انتخابات آمریکاست در حالی که ما معطل هیچ چیزی نیستیم. ما همیشه‌ آماده‌ایم، هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل باز می‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرائی می‌کند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود بازگردند، ما همان لحظه آماده مذاکره‌ایم. آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کرده و ضرری که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند. زیرا آنها میز مذاکره را شکاندند». او ادامه داد: «البته ما می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس، حرافی است برای انتخابات و گرفتاری‌هایی که دارند. اگر آنها دروغ نمی‌گویند، راه مذاکره آسان است. آنها باید عذرخواهی کرده و به برجام بازگردند». اینکه آیا دولت مایل است با آمریکا و رؤسای جمهور فعلی یا بعدی آن درباره برجام مذاکره کند یا خیر، نکته‌‌ای است که بارها از حسن روحانی سؤال شده است. سال گذشته بود که او در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار سی‌بی‌اس آمریکا درباره احتمال مذاکره با رئیس‌جمهور بعدی آمریکا گفته بود: «مشکل ما مواجهه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست بلکه این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل آنها تأمین می‌شود یا نه. برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری در آمریکا چه کسی باشد؛ البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته‌ام یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفا برای ما بلکه برای همه دنیا سخت کرده است. ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم اگر تحریم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستیم». او مهر سال گذشته در سفر به سازمان ملل متحد نیز گفته بود: «به صراحت گفتيم که کاملا آماده مذاکره‌ايم اما نه در فضاي تحريم و فشار. شما يک فضاي آزاد و عادلانه ايجاد کنيد؛ ما کاملا آماده‌ايم. حتي به سران اروپا که مي‌گفتند چه وقت آماده جلسه 1+5 هستيد، مي‌گفتم حتي اگر يک ساعت ديگر شما اين فضای مناسب را درست کنيد و فضاي مسموم و سم را برداريد، حاضرم در جلسه 1+5 شرکت کنم».
آژانس انرژی اتمی را وادار به نبش قبر کردند
رئیس‌جمهور از آژانس انرژی هسته‌‌ای و کشورهای اروپایی نیز گله کرد و گفت که اروپا شرمنده ماست و به وظایف خود درباره برجام عمل نکرده‌اند. روز جمعه بود که شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطع‌نامه‌‌ای که از جانب تروئیکای اروپا ارائه شده بود، تصویب کرد. متنی که از جانب فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده و از ایران می‌خواهد عدم دسترسی به دو محل را برای آژانس متوقف کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند. قبل از این جلسه، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه توییت کرده بود: «شورای حکام نباید اجازه دهد که دشمنان برجام، منافع عالی ایران را به خطر اندازند. سه کشور اروپایی که به وظایف خود در برجام عمل نکرده‌اند، نباید آلت فعل (این کار) باشند. ما چیزی برای پنهان‌کردن نداریم. بازرسی‌های آژانس در ایران طی پنج سال گذشته، از کل بازرسی‌ها در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر بوده است. راه‌حل مبتنی‌بر توافق امکان‌پذیر است، ولی صدور قطع‌نامه آن را نابود خواهد کرد». روحانی روز گذشته در هیئت دولت گفت: «تاکنون رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده و ما با آژانس همکاری داشته‌ایم و بازرسان آنها روزانه از مراکز هسته‌ای گزارش تهیه کرده‌اند. در ۱۶، ۱۷ گزارش آنها هم تأکید شده است که ایران همکاری لازم داشته است اما این اواخر آمریکا و رژیم صهیونیستی به آژانس فشار آوردند و من می‌ترسم این شیادان آژانس انرژی اتمی را آلوده کنند. آنها آژانس را وادار کردند که نبش قبر کند. کار آژانس انرژی هسته‌ای این است که بر فعالیت هسته‌ای نظارت داشته باشد تا این فعالیت‌ها صلح‌آمیز باشد و کار دیگری ندارد اما آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار آوردند که آژانس برود یک موضوعی مربوط به ۲۰ سال گذشته را پیدا کند». او ادامه داد: «آنها می‌خواهند آژانس را از مسیر خود منحرف کنند البته پاسخ قاطع دادن برای ما آسان است اما بنای ما همکاری با آژانس است و این مبنا را همچنان حفظ می‌کنیم اما آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود. اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند؛ ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. چین و روسیه در رابطه با بیانیه اخیر آژانس انرژی اتمی خیلی خوب، قاطع و حقوقی عمل کردند. اروپا هم نباید زیر فشار آمریکا برود. آژانس انرژی اتمی هم باید استقلال خود را حفظ کند و رئیس آژانس باید بداند آبروی آژانس برای نظام بین‌المللی اهمیت دارد. ایران همچنان آماده است تا نظارت آژانس را بپذیرد و با آژانس در چارچوب مقررات همکاری داشته باشد».
فتوای امام خمینی (ره) این بود که ارز مال دولت است


او همچنین با بیان اینکه مشکلات پیچیده امروز به خاطر کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، گفت: «کشوری که با این دو مشکل بزرگ و طاقت‌فرسا مواجه است، مشکلاتی هم خواهد داشت، ولی همه باید به خوبی تحلیل کنیم که ریشه مشکلات از کجاست و با کمک هم راه‌حل ارائه کنیم».
روحانی با بیان اینکه صادرکنندگان باید میزان صادرات خود را افزایش دهند، عنوان کرد: «صادرکننده باید بداند که ارز مال دولت است. کالایی که تولید می‌شود به دست مهندسین و کارگران نیست که در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند. انرژی از طریق یارانه به تولیدکننده داده شده است. کارگران با یارانه دولت کمک شده‌اند، بنابراین بخش بزرگی از بار تولید بر دوش دولت است. فتوای امام خمینی (ره) این بود که ارز مال دولت است و قیمت آن باید توسط دولت مشخص شود. صادرکنندگان موظف هستند ارز را برگردانند. ما اجازه نمی‌دهیم عده‌ای بخواهند از این شرایط سوء‌استفاده کنند. اگر کسی بخواهد سوء‌استفاده کند، بانک مرکزی و قوه قضائیه وارد عمل می‌شوند».