محصولات شرکت کیمیا روانکار پارس قابل رقابت با نمونه‌های وارداتی

در حال حاضر شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی در بخش‌های صنعتی و معدنی بخش مهمی از محصولات تخصصی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند و اگر این شرکت‌ها بر مبنای قیمت محصول و تست‌های آزمایشگاهی، روانکارهای تخصصی ایرانی را در سبد کالایی خود قرار دهند زمینه افزایش تولید و در نهایت صادرات محصول فراهم  می‌شود.
به گزارش مردم سالاری، دو سالی هست که با افزایش تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، استفاده از محصولات داخلی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و همواره با تاکید بر جلوگیری از خروج ارز، سیاست‌های این بخش را تکرار می‌کنند، اما آیا واقعا گام عملی در راستای اجرای سیاست اقتصاد درون زا برداشته شده است؟ به طور قطع از شعار تا عمل فاصله زیادی هست، این روزها همه ما از دغدغه‌های صنایع کشور مطلع هستیم و اینکه چقدر تورم این بخش که ناشی از وابستگی به محصولات ارز بر است به قدرت خرید مردم آسیب زده با این حال هنوز نهضت واردات ادامه دارد. در شرایط کنونی ایران به عنوان کشوری که دارای ذخایر بالایی ازمنابع کانی و هیدروکربنی است، قابلیت بالایی در تولید محصولات پایین دستی و با ارزش افزوده بالا در صنعت روانکار را دارد، اما در حال حاضر بخشی از روغن و گریس ماشین آلات و خودروها همچنان از طریق واردات تامین می‌شود، به همین دلیل  با دو تن از تولیدکنندگان محصولات روانکار که بنیان گذار تولید برخی انواع گریس در ایران بوده‌اند به گفتگو نشستیم تا با دغدغه این روزهای این صنعتگران آشنا شویم.
مهندس حمیدرضا گیویان، مدیرعامل شرکت کیمیا روانکار پارس با اشاره به اینکه هدف ما از تولید محصولات روانکار تخصصی، جلوگیری از واردات و خروج ارز بوده است، گفت: در سال‌های اخیر عمده صادرات محصولات این گروه، روغن پایه بوده که به نوعی محصول میانه می‌باشد، اما ما با  ورود به تولید محصولات پایین دست، به‌دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر هستیم. از آنجایی که تمام افزودنی‌ها و بخش قابل توجهی از روغن‌های پایه (که برای روغن موتور خودروهای مدرن و مدل 2010 به بالا استفاده می‌شوند) وارداتی هستند، تولید آن‌ها با این نرخ ارز گران تمام می‌شود، از این رو می‌توان گفت صادرات روغن‌های خودروهای مدرن در بازارهای جهانی و در شرایط فعلی قابل رقابت نیست، برای مثال در کشوری مانند امارات تعرفه‌ای بسیار پایین به همراه قوانین ساده برای واردات مواد اولیه و تولید انواع روانکارها در نظر گرفته می‌شود، به نحوی که رقابت در بازار این کشور برای صادرات روغن‌های خودرو مدرن بسیار سخت است البته هنوز می‌توان به برخی از کشورهای همسایه همچون عمان، عراق و افغانستان صادرات انجام داد اما در مورد دیگر محصولات روانکار از قبیل روانکارهای صنعتی و تخصصی، به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با مشابه خارجی در بازارهای جهانی هستند.
ایشان افزود: در شرایط کنونی تولیدکننده‌های ایرانی از نظر دانش فنی در سطح بالایی هستند و برخی تولیدکنندگان از کشورهای همسایه از قبیل ترکیه و امارات هم از ما مشاوره می‌گیرند، زیرا آنها تنها در بخش ماشین‌آلات به دلیل سرمایه‌گذای بیشتری که انجام داده‌اند توانسته‌اند برتری پیدا کنند. با این حال ما در زمینه تولید روانکار‌های صنعتی توانمندی بالایی حتی برای صادرات داریم.


مهندس حمیدرضا گیویان با تاکید بر اینکه بخش مهمی از محصولات روانکار در صنایع مصرف می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از تولیدات که می‌توانند صادراتی باشند نیازمند حمایت دولتی هستند، اما واقعیت این است که در حال حاضر ده‌ها میلیون دلار سالانه صرف واردات محصولات این گروه کالایی می‌شود، در حالی که با حمایت دولت می‌توان حدود 90 درصد از روانکارهایی که از خارج وارد می‌شوند را در داخل تولید نمود و با توسعه این صنعت به صادرات آن در سطح منطقه و حتی فراتر از آن اقدام نمود.
مدیرعامل شرکت کیمیا روانکارپارس درباره برنامه‌های این شرکت برای جهش تولید، اظهار کرد: در حال حاضر قابلیت تولید 150 تن روغن و 33 تن گریس در یک شیفت کاری در روز را داریم که بر مبنای دسته‌بندی ماشین‌آلات موجود در کشور در بخش حمل و نقل، صنعت، معدن و... روانکارهای مورد نیاز تولید می‌شوند. در این رابطه انواع روغن و گریس‌های مصرفی در خودروهای بنزینی، دیزلی و گازسوز، ماشین‌آلات راه‌سازی، معدن، کشاورزی و روغن‌های مصرفی در صنایع شامل انواع روغن‌های هیدرولیک، دنده صنعتی، توربین، کمپرسور، عملیات حرارتی، انتقال حرارت، محافظ، ماشین ابزار، کشش و برش فلزات، نورد فلزات، ژنراتورهای دیزلی و گازسوز و... را می‌توان نام برد. از طرفی در زمینه تولید گریس، این شرکت علاوه به تولید گریس‌های معمولی بصورت انبوه شامل کلسیم، لیتیوم، بنتون، انواعEP، مولی و گرافیته، گریس‌های کمپلکس شامل لیتیوم کمپلکس، آلومینیوم کمپلکس، کلسیم سولفونات کمپلکس را به صورت روتین تولید می‌کند. این گریس‌ها در صنایع مختلف از قبیل خودروسازی و قطعه‌سازان آنها، صنایع سیمان، نورد و ذوب فلزات، ماشین‌سازی‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و... مصرف می‌شوند. درخصوص جایگزینی گریس‌های ویژه با تولیدات خودمان کارهای ارزشمندی در سال‌های اخیر در این شرکت انجام گرفته است که به عنوان مثال می‌توان به روانکارهای مخصوص صنایع ریلی از قبیل گریس TMGL، گریس‌های Valve در صنایع نفت و گاز، گریس‌های مخصوص ماشین‌های حفاری تونل TBM و گریس ‌هادی جریان برق جهت صنایع الکتریکی اشاره نمود. در حال حاضر تولید چند نوع گریس از قبیل پلی اوره و گریس‌های حفاری را نیز در دست اقدام داریم.
مهندس حمیدرضا گیویان با بیان اینکه همه محصولات روانکار قابل آزمایش در داخل هستند، اظهار کرد: در شرایط کنونی سازمان‌های ناظر و ارزیاب می‌توانند کیفیت محصولات داخلی را با نمونه خارجی مقایسه کرده و نتیجه را به شرکت‌های مصرف کننده اعلام کنند تا در صورتی که محصولات با استاندارد خارحی انطباق داشت از محصل ایرانی خرید نمایند.
مدیرعامل شرکت کیمیا روانکارپارس با تاکید بر اینکه در تولید محصولات نهایی روانکار دارای دانش فنی بالاتری نسبت به همه کشورهای خاورمیانه هستیم، اظهار کرد: طی بازدیدها و تعاملاتی که مدیران شرکت‌های مطرح اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی با شرکت ما داشتند از دانش فنی این شرکت اظهار شگفتی کرده و آن را با تکنولوژی روز جهانی هم ردیف دانستند. 
ایشان با اعلام اینکه در حال حاضر مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه تولید روغن و گریس وجود دارد، اظهار کرد: در شرایط کنونی با تمام مشکلات مواد اولیه وارداتی را با واردات مستقیم یا خرید از شرکت‌های وارد کننده تامین می‌کنیم، اما خرید روغن پایه  از شرکت‌های داخلی با چالش‌های بیشتری همراه است، چراکه محصول به اندازه کافی و متنوع در بازار بورس عرضه نمی‌شود تا قیمت بر پایه عرضه و تقاضا کشف گردد و عرضه کم باعث رقابت شدید شده تا جایی که بعضا قیمت روغن پایه خریداری شده داخلی از قیمت‌های جهانی با دلار آزاد هم بالاتر می‌رود.
ایشان با بیان اینکه در شرکت ما حدودا 100 نفر به صورت مستقیم مشغول بکار هستند، اظهار کرد: به طور قطع با اعتماد شرکت‌های مصرف کننده روانکارهای تخصصی به تولیدات داخلی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز زمینه اشتغال بیشتر نیروی انسانی فراهم می‌گردد. 
تولید روغن و گریس‌های تخصصی
 با دانش فنی داخلی
در سال‌های اخیر یکی از دستاوردهای تحریم نوآوری و تولید محصولات با تکیه بر دانش داخلی بوده است، در همین رابطه مهندس سعید گیویان، قائم مقام مدیرعامل شرکت کیمیا روانکارپارس اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما حمایت چندانی از تولید محصولات جدید، انجام نمی‌گیرد و شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی تمایل بیشتری برای واردات محصولات دارند تا بدینوسیله از مسئولیت جایگزینی فرآورده‌های تخصصی با مشابه داخلی یا توجیه واحدهای بازرگانی و فنی جهت تغییر رویه شانه خالی کنند. در حال حاضر کیفیت  محصولات ما قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است و از آنجایی که در شرایط تحریمی قرار داریم، استفاده از این محصولات در داخل می‌تواند گامی در جهت عبور از مشکلات و محدودیت‌های ارزی و ... باشد. از طرفی قیمت به مراتب پایین‌تر آنها به کاهش هزینه‌های شرکت‌های مصرف کننده منجر می‌گردد. ضمناً آن‌ها برای خرید محصولات خارجی معمولا وجه آن را قبل از تحویل محصول یا همزمان با دریافت آن پرداخت می‌کنند. اما نوبت تولید کنندگان داخلی که می‌رسد انتظار پرداخت‌های طولانی مدت دارند. ایشان درباره مشکلاتی که برای همکاری با شرکت‌های بزرگ وجود دارد، گفت: برای نمونه قرارداد با یک شرکت بزرگ ایرانی امضا می‌شود اما اجرای آن در فرایند بروکراسی اداری قرار می‌گیرد و مدتها طول می‌کشد تا عملیاتی شود، به همین دلیل قیمت مواد اولیه در زمان انعقاد قرارداد تا زمان اجرای آن تغییر می‌کند و اگر محصول  با نرخ قرارداد به شرکت تحویل داده شود، با ضرر همراه خواهد شد.
 ایشان اظهار داشتند به دلیل تاخیر طولانی مدت در پرداخت‌های شرکت‌های خودرو ساز و زیر مجموعه‌های آن‌ها همکاری ما با آن‌ها کمرنگ شده است. برای مثال از یک شرکت معروف قطعه ساز چند سال است که طلب معوقه داریم  در صورتیکه تمام نیازهای روانکار آنها با آخرین استانداردهای روز دنیا شامل روانکارهای مصرفی در موتور، گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، انواع قطعات جلوبندی، کمک فنر و... در این شرکت تولید می‌گردند.  
مهندس سعید گیویان هم چنین اظهار داشتند این شرکت در تولید گریس‌های دنده‌های باز جهت آسیاب و کوره‌های دوار که عموما در صنایع سیمان و معادن مصرف بالایی دارند با صرف وقت و هزینه بالا به بهترین فرمول با کارکردی مشابه و حتی بالاتر از انواع خارجی دست پیدا کرده است. همین موضوع درخصوص گریس‌های مصرفی صنایع نورد گرم و سرد فولاد نیز اتفاق افتاده است.
به گزارش مردم‌سالاری، در شرایط کنونی تولید روغن و گریس ایرانی از نظر دانش فنی در سطح بالایی قرار دارد در حالیکه شرکت های دولتی و نیمه دولتی بخشی از محصولات مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند، اگر این شرکت‌ها روانکارهای مرغوب ایرانی را  پس از حصول نتایج مناسب آزمایشگاهی و تست‌های میدانی در سبد کالایی خود قرار دهند علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها و جلوگیری از خروج ارز از کشور به تولید داخل و اشتغال زایی کمک شایان توجهی می‌گردد.