افشای نام و ابطال کارت در انتظار متخلفان ارزی

رئیس قوه قضائیه در سخنان دیروز خود خواستار معرفی  کسانی شد که ارز دریافت کرده‌اند اما کالا وارد نکرده‌‌اند.
سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه یکی  از ضرورت‌‎های عبور از شرایط خاص اقتصادی را برخورد با تخلف از ناحیه برخی واردکنندگان و صادرکنندگان دانست و گفت:   «وارد‌کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمی‌کند هم برخورد با آنها هم افشای نام آنها یک ضرورت است که مسئولان بانک مرکزی باید آن را دنبال کنند. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند اما من معتقدم واردکننده‌ای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.»
او با تأکید بر اینکه نباید منابع کشور در اختیار افراد بی‌صلاحیتی قرار بگیرد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، توضیح داد:   «دستگاه قضائی مصمم است که با همکاری بخش بانکی اجازه ندهد برخی افراد پولی بگیرند و تعهدات را انجام ندهند و بعد برای کشور مشکل ایجاد کنند. ولی از آن طرف هم دستگاه‎‌های مسئول نباید اجازه دهند که اعتبارات به دست افرادی سپرده شود که یا صلاحیت و توانایی لازم را برای انجام تعهدات ندارند یا تضمینات لازم را نمی‌توانند بسپارند.» پای خصولتی‌ها در میان است؟
دیروز یک عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هم گفت که دولت و بانک مرکزی باید مشخصات کسانی که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند اعلام کنند.  عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «با توجه به اینکه کشور با تحریم‌های شدید آمریکا مواجه است، امروز صادرات محصولات و بازگرداندن ارز حاصل از آن یک وظیفه ملی و اقدامی حیاتی از سوی صادرکنندگان است و هر فرد یا شرکتی که به عمد در روند بازگشت این ارزها خلل ایجاد کند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.»


او با بیان اینکه صادرکنندگان شناسنامه‌دار تمام تلاش خود را کرده‌اند که در ماه‌های گذشته ارز به کشور بازگردد، بیان کرد:   «وقتی می‌گوییم مشخصات آنهایی که ارز را به ایران نیاورده‌اند معلوم شود؛ یعنی در چند مرحله شرایط ارزیابی شده و به ‌طور دقیق مشخص شود که ایراد کار کجا بوده است.»
این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «برای مثال با توجه به تشدید فشار تحریم‌ها یا شیوع کرونا امکان دارد که صادرکننده‌ای با وجود تلاش نتوانسته باشد ارز را به کشور برساند، از این رو بانک مرکزی باید در جریان شرایط این فرد قرار گیرد و در صورت لزوم به او مهلت بدهد. از سوی دیگر افرادی بوده‌اند که با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف یا اجاره‌ای صادرات انجام داده‌اند و دیگر برنامه‌ای برای بازگشت ارز ندارند و عملا باید از آن به‌عنوان فرار سرمایه یاد کرد. از این رو مشخص‌شدن ابعاد ماجرا و نحوه مواجهه با آن اهمیت زیادی دارد.
آرگون با اشاره به شرکت‌های دولتی یا خصولتی که هنوز ارز خود را بازنگردانده‌اند، گفت: «بخشی از این ارز حاصل از صادرات مربوط به همین شرکت‌هاست و قطعا اگر بنا بر افزایش فشار برای رسیدن ارز به کشور است، دولت می‌تواند از شرکت‌ها و مجموعه‌های زیر نظر خود بخواهد که این ارز را برگردانند و در کنار آن بخش خصوصی نیز مانند ماه‌های گذشته تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.» وام کرونا برای گیرندگان پیامک وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «تمام واجدان شرایط دریافت تسهیلات کرونا پیامک دریافت کردند و می‌توانند با ورود به سامانه کارا، بانک عامل خود را انتخاب کنند و با ارایه مدارک لازم از این امکانات برخوردار شوند.»
«محمد شریعتمداری» دیروز در پاسخ به ایرنا درباره انتقاد رئیس‌جمهوری نسبت به کندی ارایه تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا گفت: «پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده به این صورت بود که ابتدا باید کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا که به صورت مستقیم با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شدند یا کسب‌وکارهایی که به‌طور طبیعی و قهری بعد از بروز ویروس مشکل‌دار شدند، شناسایی شود.» او افزود: «بنابراین در قدم اول شناسایی رسته‌ها و مشاغل زیرمجموعه بود که با همکاری سازمان تأمین اجتماعی این کار انجام شد و تمام کدهای کارگاهی مشاغلی که در ۱۴ رسته مورد تصویب ستاد ملی کرونا قرار گرفتند، با اطلاعاتی که از آنها در تأمین اجتماعی وجود داشت، در اختیار شرکت‌های اپراتور در وزارت ارتباطات قرار گرفت. این اقدام به صورت نهایی تا هفته گذشته انجام و پیامک‌هایی برای آنها ارسال شد.» وزیر تعاون گفت: «رئیس‌جمهوری به دلیل تأخیر صدور این پیامک‌ها گله کردند که این امر موجب تسریع شد و امروز همه واجدان شرایط پیامک دریافت کردند.» وام بازنشستگان چه خبر
او درباره جزئیات بودجه وام قرض‌الحسنه برای بازنشستگان گفت: «تلاش داریم درطول ‌سال جدید خدماتی را برای مجموعه بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی فراهم کنیم.» او اضافه کرد: «افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران این توانایی را به ما داد که از ۲۰۰‌میلیارد تومان به ۲‌هزار و ۲۳۰‌میلیارد تومان به میزان منابع قرض‌الحسنه بازنشستگان با نرخ 4‌درصد افزایش دادیم و سقف وام را از دو‌میلیون تومان به پنج‌میلیون تومان رسید و این امکان را فراهم کرد تا انواع بیمه‌ها را به صورت اقساطی در اختیار آنها قرار دهیم و باشگاهی را برای بازنشستگان در بانک رفاه کارگران فراهم کنیم.» او اظهار داشت: «طرحی را با ظرفیت ۵۰‌میلیون تومان خرید سالیانه با اقساط ۳۶ماهه با نرخ ۱۵‌درصد آماده کردیم تا در اختیار بازنشستگان قرار گیرد.» شریعتمداری درباره اقدامات دیگر وزارت تعاون گفت: «افزایش دستمزد نه فقط آیتم پایه بلکه در سایر آیتم‌های مزدی که یک‌بار در هیأت‌امنای صندوق تأمین اجتماعی به تصویب رسیده بود، برای بار دوم نیز پیشنهاد افزایش سایر آیتم‌ها را دادیم و ان‌شاءالله به ‌زودی تصویب می‌شود و برای افزایش دستمزد برای کف‌بگیران تأمین اجتماعی و بازنشستگانی که حداقل‌های مزدی می‌گیرند، شرایط مهیا می‌شود.» قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود؟ رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است.
قیمت دلار بعد از عید، تقریبا روزی نبوده است که ثابت بماند و رشد نکند. شاید در کل 100روز گذشته، 10روز کاهش قیمت در بازار دلار رخ‌ داده که آن‌هم بلافاصله با رشد بیشتر، پوشش داده ‌شده است. همین افزایش قیمت‌ها بوده که رکوردهای بالا و بالاتر را برای دلار زده است. برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که روز گذشته دلار کانال 22هزارتومانی را هم افتتاح کرد. قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه به 22‌هزار و 80 تومان رسید که نسبت به ‌روز قبلش، افزایش 3.75‌درصدی داشته است. دیروز همچنین قیمت یورو به 24‌هزار 650 تومان بالا رفت. در این میان برخی حتی رقم‌های بالاتر را برای دلار درنظر می‌گیرند، اما رئیس‌ کل بانک مرکزی نظر دیگری دارد.
دو روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «قبلا هم تأکید کرده‌ام تلاطم این روزهای بازار، عمدتا از عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار حواله ارز، به خاطر مشکلات ناشی از کرونا در ابتدای سال، نشأت گرفته است. با فروکش‌کردن تدریجی تقاضاهای تجمیع‌شده ماه‌های قبل و افزایش عرضه در نیما تعدیل خواهد شد.»
او ادامه داد: «گزارش‌های خوبی از افزایش قابل ‌توجه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و صادرات غیرنفتی و خبرهای مثبت از آزادشدن منابع مسدودی بانک مرکزی دریافت کرده‌ام که روند تأمین ارز را متحول خواهد کرد.»
به گفته او، صادرکنندگان تکیه‌گاه اصلی ارزآوری کشور هستند، فرصت برای برگرداندن میلیاردها دلار ارز صادراتی در دوهفته آتی پایان می‌یابد. این فرصت به‌ هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. او افزود: «امروز ریسک بازار ارز برای سرمایه‌گذاری به‌شدت افزایش پیدا کرده است و من نیز وظیفه ‌دارم این را به فعالان اقتصادی گوشزد کنم.»
با اینکه رئیس ‌کل بانک مرکزی معتقد است وضع فعلی بازار ارز تعدیل خواهد شد، اما همه بازارها با همین رشد بازار ارز به‌هم‌ریخته‌اند. روز گذشته سکه به‌ راحتی به میانه کانال 10‌میلیون تومانی سیر می‌کند. دیروز قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید 10‌میلیون و 400‌هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 9‌میلیون و 500‌هزار تومان بود. خودرو مدام با رشد قیمت همراه است که به گفته فعالان، این بخش زمانی که دلار و تورم رو به افزایش است، نباید امیدی به کاهش قیمت در بازار خودرو داشت. مسکن هم که مدام با رشد قیمت همراه است.