وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد

اسحاق جهانگیری در نشستی با مدیران ارشد وزارت خارجه با اشاره به کار دشوار این وزارتخانه در گفت‌وگو با 6 قدرت در جریان برجام، بر حمایت از این وزارتخانه تأکید کرد.
جهانگیری گفت: «بعضی از دوستان در برابر سیاست‌ حکیمانه رهبری مبنی بر عزت، مصلحت و حکمت شعاری برخورد می‌کنند و برخی به دنبال حراست و سربلندی کشور در عرصه بین‌المللی هستند. در دولت تدبیر و امید، گفتمان ما در عرصه سیاست خارجی تعامل‌گرایی سازنده با جهان بود. یادمان نرود شرایط سختی بود و تحریم‌های متعددی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار وارد کرده بود.»
 معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «اولویت دولت تدبیر و امید این بود که هم از تحریم‌ها و فشارها عبور کنیم، هم به زندگی مردم سامان دهیم. در هر دو بخش دستاوردهای خوبی داشتیم.  کار بسیار سختی بود که با ۶ قدرت جهانی به گفت‌وگو نشستیم و به توافقی رسیدیم که دستاورد بزرگی برای ایران تلقی شود، به‌گونه‌ای که هم حق هسته‌ای تضمین و هم تحریم‌ها لغو شود، هم امنیتی‌سازی ایران از بین برود.»
معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: «من در مجلس دوم بودم. مجلس از وزیر خارجه وقت سوالی کرد. سوال سختی نبود، ولی امام (ره) برخورد سختی کردند که شرایط آنها به کل عوض شد. در دوره سوم، از وزیر خارجه سوال شد که رهبری تذکری دادند که عوض شد. وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال و حل کند.» جهانگیری اضافه کرد: «آمریکایی‌ها راهبردهایی مانند بردن پرونده ایران به شورای امنیت دنبال می‌کنند که ان‌شاءالله با پیگیری‌های وزارت امور خارجه موفق نمی‌شوند. این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴ کشور در مخالفت با رویکرد آمریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد؛ این برای کشور سرمایه است.»او با تأکید بر اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی فراهم کنیم، بیان کرد: «کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد، ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلمات‌ها در مذاکرات ۵۹۸ بود. من تقریبا هر ماه یک‌بار سردار سلیمانی را می‌دیدم و ناهاری با هم می‌خوردیم. فکر می‌کنم ایشان این‌گونه فکر می‌کردند هماهنگی‌شان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بوده است.» گلایه وزیر امور خارجه از مجلس
محمدجواد ظریف، ‌وزیر امور خارجه نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه جای دیپلماسی کف خیابان نیست، گفت: «بالندگی و توانمندی‌های ایران برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانی ایجاد کرده و همین امر موجب صف‌کشی شده است.»محمدجواد ظریف عصر دیروز در نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئیس‌جمهوری با گلایه ضمنی از برخوردی که روز یکشنبه با او در مجلس شد، گفت: «وزارت امور خارجه مجبور است مقابل دوستان داخلی به دفاع از خود بپردازد؛ اگرچه وظیفه خود می‌دانیم از کشور دفاع کنیم. همه همکاران من همه ناملایمات و توهین‌ها را به جان می‌خرند، ‌ولی بعضا مجبور می‌شوند ‌نکاتی را که برای دفاع از خود لازم است، بگویند ولی مطالبی را که برای منافع ملی مناسب نیست، به زبان جاری نکنند. این رسم ما بوده و در یک‌سال آینده هم به این عهد پایبند خواهیم بود.»‌ او ادامه داد: «از آفات دیپلماسی آمدن به کف خیابان است. جای دیپلماسی کف خیابان نیست. ما مشکلات عمده‌ای داریم مانند توافق بیست‌وپنج‌ساله با چین یا کنوانسیون جامع خطر. این دو مورد از دستاوردهای دولت است. اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسن‌ هم‌جواری باشد، هیچ چیزی جز کنوانسیون جامع خطر کمک نمی‌کند.»وزیر امور خارجه افزود: «در رابطه با چین هم اصلاح‌طلبان، هم اصولگرایان، هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی، کاریکاتوری ساخته، آن را دفع کرده و نفهمیدند که چه کردند.»  ظریف یادآور شد: «در مورد سند بیست‌وپنج‌ساله درحال مذاکره هستیم و مذاکرات ما تازه شروع شده است. چینی‌ها ملاحظاتی دارند. نماینده‌ای گفت چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند. همان برادر در مذاکرات سرّی من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد.»